افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود نزاع دسته جمعی در پل قویون ارومیه+ فیلم سیل بیش از ۲۶۰۰ نفر از مردم را گرفتار کرد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنکور سراسری ۱۴۰۳ در خراسان‌جنوبی دوباره برگزار می‌شود آغاز رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی
سرخط خبرها

چگونه می‌توان چالش مهریه را با قانون برطرف کرد؟

  • کد خبر: ۱۲۳۲۳۴
  • ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
  • ۱
چگونه می‌توان چالش مهریه را با قانون برطرف کرد؟
باید توجه داشت از آنجا که گرایش جامعه به وضع مهریه‌های نجومی به مسئله‌ای فرهنگی تبدیل شده است، خانواده‌ها باید آگاه باشند که باور غلط «مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته»، بدون وجاهت قانونی و شرعی است و هر زمان که زن بخواهد می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند.

فرزانه عمادی | شهرآرانیوز؛ از آنجا که زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر هستند و باید در تحکیم مبانی خانواده و تربیت فرزندان با یکدیگر همکاری کنند، توسل به ضمانت اجرای حقوقی و مراجعه به مقامات قضایی، به هنگام ضرورت، باید به عنوان آخرین علاج مورد استفاده قرار گیرد. باید توجه داشت از آنجا که گرایش جامعه به وضع مهریه‌های نجومی به مسئله‌ای فرهنگی تبدیل شده است، خانواده‌ها باید آگاه باشند که باور غلط «مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته»، بدون وجاهت قانونی و شرعی است و هر زمان که زن بخواهد می‌تواند مهریه خود را مطالبه کند. در مطلب پیش رو صفیه صلصالی وکیل و کارشناس ارشد حقوق درباره مشکلات دریافت مهریه به سؤالات شهروندان پاسخ می‌دهد.

چنانچه مرد برای خودداری از پرداخت مهریه اموال خود را به شخص دیگری منتقل کند، چه اقدام قانونی می‌توانیم انجام بدهیم؟

اگر هم زمان با دادخواست مطالبه مهریه، مرد اموالش را به صورت فروش صوری، هبه یا صلح به دیگری انتقال دهد به شکلی که دیگر مالی باقی نماند و دادگاه نیز به این نتیجه برسد که اقدام به انتقال، صوری و به منظور فرار از پرداخت مهریه بوده است، از طریق ابطال معاملات انجام شده حمایت‌هایی از زوجه به عمل می‌آورد.

چنانچه زن خواستار دریافت مهریه باشد و مرد مبلغی به عنوان ودیعه مسکن یا خودرو شخصی با قیمت بالا داشته باشد، آیا امکان توقیف آن‌ها برای دریافت بخشی از مهریه انجام شدنی است؟

باید توجه داشته باشید که ودیعه مسکن (با حصول شرایطی) قابلیت توقیف ندارد، اما برخلاف قانون سابق، خودرو محکوم قابل توقیف بوده و می‌توان از محل فروش آن، مبلغ مهریه خود را وصول کرد.

برای تقسیط مهریه زوج کارمند که دارای اموال نیز هستند، قانون مهریه زن را چگونه محاسبه می‌کند؟

ملاک کل دارایی هاست؛ ممکن است مرد کارمند باشد و اموال منقول، املاک و سهام داشته باشد. با تشخیص دادگاه، میزان اقساط به نحو ماهیانه تعیین می‌شود؛ و چنانچه مرد ادعای اعسار داشته باشد و فهرستی از اموال وی به دادگاه ارائه شود، ادعای اعسار مرد پذیرفته نشده و هم زمان محکوم به پرداخت کل مهریه می‌شود.

چنانچه درباره اعسار مهریه از سوی مرد، اطلاعات غلط داده شود چه ضمانت اجرایی وجود دارد؟

به درخواست شاکی می‌توان از بانک مرکزی درخواست کرد که فهرست کلیه حساب‌های محکوم در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را برای توقیف به مرجع قضایی تسلیم کند و مهم‌تر اینکه برای هر یک از مدیران و مسئولان مراجع یاد شده که به تکلیف شناسایی اموال اشخاص حقیقی عمل نکنند، ضمانت اجرای سنگینی منظور شده است. همچنین هرگاه شوهر به منظور فرار از اجرای حکم از اعلام کامل اموال خود مطابق قانون خودداری کند، یا پس از صدور حکم اعسار معلوم شود برخلاف واقع خود را معسر قلمداد کرده است، دادگاه ضمن حکم به رفع اثر از حکم اعسار سابق، زوج را به حبس محکوم خواهد کرد.

آیا شرط تنصیف دارایی (شرط نصف دارایی) در زمان ازدواج، قابل ابطال است؟

تنصیف دارایی در صورتی انجام می‌شود که مرد خواهان طلاق باشد و تقاضای طلاق نیز ناشی از تخلف زن از وظایف زناشویی نباشد، مرد مکلف است تا نصف دارایی موجود خود را که در دوره زندگی مشترک با همسر به دست آورده، بلا عوض به زن انتقال دهد. اما مرد می‌تواند هنگام تنظیم سند ازدواج در دفترخانه از امضای آن خودداری کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دل‌خسته
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
0
چرا‌موضوع‌اصلاح‌مهریه‌را‌انقدرطولش‌میدهند‌.مجلس‌بایدهرچه‌سریعتر‌درمورداصلاح‌‌مهریه‌تصمیم‌گیری‌نماید.زندان‌برای‌مهریه‌معنایی‌ندارد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->