اختصاص ۵۰۰ مسجد مشهد به اسکان زائران مراسم تشییع آیت‌الله رئیسی شهردار مشهد به دیدار مادر شهیدجمهور حضرت آیت‌الله رئیسی رفت عضو شورای شهر مشهد: نگاه شهید رئیسی حمایت از محرومان بود آماده باش سازمان آتش نشانی مشهد برای مراسم تشییع رییس جمهور شهید ایران اکران تصویر شهید آیت الله رئیسی در قاب مفاخر شهری مشهد رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد: شهید رئیسی در حوزه زیارت صاحب ایده بود احیای کارگروه ملی زیارت، از اقدامات شاخص شهید رئیسی بود عضو شورای شهر مشهد: شهید رئیسی پدر معنوی محرومان بود یادگار‌های رئیسی برای مشهد تشکیل ۶ کمیته ویژه در شهرداری مشهد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی از دیوارنگاره شهیدجمهور در میدان شهدای مشهد رونمایی شد تداوم فعالیت ۲۴ ساعته پاکبانان مشهدی برای پاکسازی معابر وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شورا‌ها را فراهم کند آیا ادارات مشهد پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود؟ تعطیلی مدارس مشهد و خراسان رضوی از فردا تا پنجشنبه (۳ خرداد ۱۴۰۳) حاجی بگلو: مجلس می‌بایست نسبت به توقف یا تمدید شورا‌ها اعلام نظر کند در فراق خادم‌الرضا(ع) | حضور گسترده مردم مشهد در مراسم بزرگداشت شهید رئیسی در میدان بسیج مشهد + فیلم خدمات‌رسانی رایگان مترو و اتوبوس در روز تشییع پیکر رئیس جمهور در مشهد
سرخط خبرها

حسامی: مشهد به عنوان مهد خدمت در نظام اسلامی معرفی و به آن توجه ویژه‌ای شود

  • کد خبر: ۱۲۳۳۰۰
  • ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
حسامی: مشهد به عنوان مهد خدمت در نظام اسلامی معرفی و به آن توجه ویژه‌ای شود
رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ناطق پیش از دستور پنجاه و یکمین جلسه علنی بود.

به گزارش شهرآرانیوز، نطق پیش از دستور حسین حسامی، رییس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد به شرح زیر است:

سلام و عرض ادب به مردم شریف مشهد الرضا (علیه السلام) و همکاران عزیز و همراهان ارجمند مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر.
ایام سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، بر همه خادمان حقیقی ملت در دولت اسلامی گرامی باد.
مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می‌فرمایند: "خدمت در این نظام را بایستی قدر بدانیم و آن را توفیقی برای خودمان و لطفی از طرف پروردگار نسبت به خودمان بشماریم. "
خدمت به خلق خدا، خدمت به میهن اسلامی و خدمت به این نظام مقدس، ارمغان نهضت مردمی، به رهبری امام راحل و شهدای گلگون کفن و تداعی رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب است و اگر کمی بدون شعار بخواهیم بگوییم، خدمت مسیری برای کسب منافع شخصی و مطامع گروهی نیست. خدمت فرصت محدود تلاش در تحقق گفتمان انقلاب اسلامی است. آن هم خدمت در شهر مشهد الرضا (علیه السلام) و خدمت به زائران حرم و حریم ملک پاسبان رضوی.
مشهد مقدس با قریب به ۴ میلیون نفر جمعیت و بیش از ۳۰ میلیون زائر سالیانه می‌بایست، مهد خدمت در نظام اسلامی معرفی شود و به آن توجه ویژه‌ای شود.
تحقق آرمانشهر و جهانشهر برکت و کرامت، مستلزم سیاست‌گذاری کلان، راهبردی، مدبرانه و انقلابی، فسادستیزانه، خالصانه و تحول گرایانه با نظام‌های مدیریتی یکپارچه، علمی، مبتنی بر فرآیند‌های شفاف و بهینه است.
برای تحقق این مهم در سال اول شورای اسلامی شهر، به همت همکاران ارجمندم تلاش کردیم تا، در راستای دو رکن اساسی سیاست گذاری و نظارت، اقداماتی بزرگ، نظیر سیاست‌های دوره ششم، طرح‌های گسترده و مؤثر، بهبود مستمر در نظام سیاست گذاری، خصوصا تأکید بر درآمد‌های پایدار و اصلاح الگوی مصرف، صورت گیرد و همچنین طرح‌هایی از قبیل: اقتصاد رویداد محور؛ رویداد بین المللی مشهد مقدس، یکپارچه سازی و تجاری سازی ظرفیت‌های فناوری اطلاعات، مولدسازی دارایی‌ها و زمین به عنوان اصلی‌ترین دارایی شهرداری و بررسی وتصویب بودجه و اصلاح آن در زمان و موعد مقرر و پیش بینی فرصت‌های اقتصادی، سرمایه گذاری و درآمدی برای شهرداری در قالب بودجه و تباصر آن، شکل گیرد.
برخی از مصوبات شورای اسلامی شهر، توسط همکاران معزز و خدوم شهرداری اجرایی شده که جای تشکر دارد و انشاالله این خدمات مورد رضای خداوند متعال و، ولی نعمتمان حضرت رضا (علیه السلام) قرار گیرد.
بخش قابل توجهی از مصوبات نیز، مستلزم تمرکز و توجه ویژه شهردار محترم است.
بار‌ها و بار‌ها در فضا‌های مختلف و از تریبون‌های مختلف از شهردار محترم تقدیر و تشکر کرده‌ایم؛ لیکن حالا که این فرصت به شهردار جوان مشهد مقدس داده شده، از باب نظارت و به نمایندگی از مردم شریف، انتظار عملکردی بهتر از سال گذشته را داریم که به برخی از موارد آن، اشاره خواهم کرد؛ تا قطار خدمت دوره ششم مدیریت شهری، بهتر و سریع‌تر روی ریل خود حرکت کند.

- لایحه اصلاح بودجه سال ۱۴۰۰ و لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، با تلاش شبانه روزی هیئت رئیسه محترم، اعضاء محترم، کمیسیون‌ها، دبیران و کارشناسان متخصص و حرفه‌ای شورای اسلامی شهر؛ در مهلت مقرر به تصویب رسید؛ لیکن بازگشایی اعتبارات و تبادل موافقت‌نامه‌ها و فرآیند اجرای بودجه؛ برون‌سپاری و انعقاد قراردادها، با تأخیر قابل توجهی مواجه است! ۶ ماه از سال در حال گذر است و (تبصره ۴ اصلاح) نسبت اعتبارات تخصیص یافته به سرجمع اعتبارات در سال جاری کمتر از ۲۰ درصد است و از طرفی فصل سرما در پیش‌رو است. آقای شهردار! الفرص تمر مر السحاب.

مردم عزیز و رسانه‌ها بدانند که ما بار‌ها و بار‌ها در جلسات و نشست‌های مختلف هم تذکر داده ایم و هم تأکید کرده‌ایم. اما این تذکرات شورای اسلامی شهر جدی گرفته نشده است.
- تبصره ۱ اصلاح بودجه ۱۴۰۰ مهلت شش ماهه برای ارائه برنامه جامع درآمدی، با رویکرد درآمد‌های پایدار شهری، برای شهرداری مقرر کرده و مؤکدأ در تبصره ۱۳ بودجه سال ۱۴۰۱، این فرصت تمدید شده؛ لیکن هنوز این لایحه به شورا ارائه نشده، که با وجود محدودیت‌های درآمدی، خصوصا قوانین اخیر، بحران‌های بسیاری را برای شهرداری رقم خواهد زد؛ که اگر لوایح مذکور، در موعد مقرر، با رویکرد مدبرانه ارائه می‌شد، تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کرد. آقای شهردار! پیشگیری بهتر از درمان است. علاوه بر این:
- تبصره ۳، در خصوص مولدسازی منابع نامشهود و داده‌های شهری؛ تبصره ۱۹، در خصوص اجرای ۱۵ درصد پروژه‌ها با نظر مردم و شهروندان.

تبصره ۲۶، در خصوص فرصت تأمین مالی نوین، تا سقف ۶۰ هزار میلیارد ریال؛ علاوه بر بودجه
- تبصره ۳۲، در خصوص تهاتر بدهی‌های شهرداری
- تبصره ۴۰، در خصوص سبدگردانی املاک، صندوق پروژه، بازار سرمایه و انتشار اوراق
- تبصره ۴۱، در خصوص استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران داخلی و خارجی، با ۶ درصد بالاتر از نرخ
سود بانکی
- تبصره ۴۶، در خصوص ترهین املاک و اراضی در اختیار شهرداری برای بهسازی بافت‌های نیازمند
توانمندسازی تا سقف ۶۰ هزار میلیارد ریال
- تبصره ۴۷، در خصوص مجوز تاسیس نهاد واسط ناشر اوراق و تباصر دیگر را می‌توان اشاره نمود.
مردم عزیز؛ این‌ها همه نقش‌های ما در حوزه سیاست‌گذاری بوده که در سال اول شورا، با شهردار محترم و شهرداری همراهی کردیم، لیکن، با گذشت قریب به نیمی از سال جاری، هنوز خبری از اجرای آن نشده.
به عنوان یک نماینده و خادم مردم، بر حوزه اجرایی مدیریت شهری، نظارت خواهیم کرد. ما شهردار مشهد را انتخاب کردیم؛ بنابراین خودمان نیز مطالبه خواهیم کرد:

- بار‌ها و بار‌ها خواهش کردیم، پیگیری کردیم و توصیه کردیم؛ اما هنوز خبری از برنامه ۴ ساله شهرداری نیست. آقای شهردارا یک سال از ۴ سال گذشت.
- ۴ ماه گذشته و هنوز لایحه تفریغ بودجه شهرداری، به شورا ارائه نشده. چقدر پیگیری کنیم؟

این‌ها ضعف‌های نظام برنامه‌ریزی شهرداری و در راس آن معاونی است که چندین بار استعفا داده و قطعا بی‌انگیزه است و شاید حق دارد با چند بار استعفا بی انگیزه باشد. - تکریم و تشویق سرمایه‌های انسانی شهرداری خوب و مورد تأکید ماست. اما در جای خود، عادلانه.
منصفانه و شفاف. چند ده میلیارد تومان پاداش در یک سال، آن هم صرفا به برخی افراد که تناسبی با پروژه‌های اجرا شده ندارد و آن هم در زمانی که پیمانکاران مطالباتشان بر زمین مانده و یا سرویس و ناهار و اضافه کار کارکنان خدوم شهرداری، محدود شده است.
- یک سال و اندی از دوره ششم مدیریت شهری گذشت و از دست‌اندرکاران پروژه انتقال پادگان سپاسگزاریم، خیلی هم سپاسگزاریم، اما خبری از پروژه‌های شاخص و ویژه دیگری نیست. وقت شهرداری صرف ناهماهنگی و حضور مؤثر برخی بانیان وضع موجود است.
آقای شهردار! در این مدت، جذب چند سرمایه گذار و پروژه‌های سرمایه‌گذاری جدید به نتیجه رسیده است؟
جهان شهر مشهد، مستلزم فرش قرمز برای سرمایه گذاری و مشارکت دلباختگان حضرت رضا (علیه‌السلام) است.
حوزه اقتصادی شهرداری، هنوز بر مدار روش‌های سنتی و فقر سرمایه گذاری است. تمام کار حوزه اقتصادی شده زمین فروشی، اخذ وام و اوراق فروشی در حال حاضر ۳ حوزه معاونت اقتصادی به یک فرد، با حفظ سمت سپرده شده است. آیا تا این حد دست شما از مدیران متخصص، خوشفکر، توانمند و جوانان خالی است؟
اینجا مشهدالرضا است. شهری با زائران عاشق از سراسر جهان بزرگترین کلانشهر مذهبی جهان اسلام، پایتخت معنوی و دومین کلانشهر ایران اسلامی.
لذا، ضمن تشکر مجدد از اقدامات صورت گرفته، اجرای موارد ذیل را برای ادامه مسیر خدمت انتظار داریم:
- تحقق رویکرد راهبردی، کلان، مبتنی بر مسائل، مردم محور و پاسخگو و افزایش سطح تعاملات برون سازمانی در سال دوم
- طراحی و اجرای پروژه‌های کلان و اساسی اولویت دار از نگاه مردم و در تراز شهروندان جهانشهر مشهدالرضا (ع)
که این مهم به دقت مورد رصد شورای شهر خواهد بود.
- انضباط مالی، حفظ امانت و دارایی و سرمایه‌های شهر و شهروندان، که بدون تعارف و شعار مورد نظارت دقیق قرار خواهد گرفت.
ارج نهادن به سرمایه‌گذاران و مشارکت کنندگان و حذف و اصلاح فرآیند‌های فشل و سنتی شهرداری و
در این خصوص.
- تکریم سرمایه‌های انسانی شهرداری و توجه ویژه به معیشت و رفاهیات این عزیزان خصوصا کارگران پرتلاش و خدوم شهرداری
- نصب العین قراردادن قانون و اجرای دقیق و بهنگام مصوبات شورای اسلامی شهر.
- برای چندمین و چندمین بار؛ ارائه و اجرای برنامه جامع درآمدی، با تأکید بر درآمد‌های پایدار
در پایان خالصانه از زحمات همکاران ارجمند مدیریت شهری و همراهی شهروندان و رسانه‌ها سپاس گزارم. این عرائض به مثابه تلنگر و تذکری است، تا ردای خدمت که به تن داریم، ردای عاقبت بخیری شود و شرمنده اعتماد مردم نشویم و بدون تعارف، در پایان دوره، تفاوتی بین شهردار و شورا و دیگر همکاران نخواهد بود و تنها عملکردمان بر جای خواهد ماند؛ و آخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمین.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->