سرخط خبرها

سختی خرید شب یلدا

  • کد خبر: ۱۲۳۵۵
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸
سختی خرید شب یلدا
گذری بر بازار میوه و تره‌بار منطقه
سید مصطفی بهشتی - طیق یک رسم دیرینه، در یک شب خاص و معمولا در یک جمع منحصر به فرد که خانواده نام دارد دور هم جمع می‌شویم تا بلندترین شب سال را که یلداست گرامی بداریم. در این بین، اما بعضی مراسم خانوادگی در این شب سال به سال شکل بهتری می‌گیرد و بعضا هم به دور از اصل سنت‌ها پیش می‌رود.

هر چند کاملا به این موضوع واقف هستیم که صمیمیت و گرم بودن خانواده است که کیفیت این شب را تعیین می‌کند، اما در این بین قطعا عوامل دیگری هم تأثیر دارد که چگونگی خرید و پذیرایی میهمان یکی از همان عوامل است. به واسطه مشکلات اقتصادی بسیاری که در سال‌های اخیر برای مردم به وجود آمده است، توان مالی و وسع خرید در بسیاری از خانواده‌ها تحت‌تأثیر قرار گرفته است و این یعنی مردم در این‌باره با چالش‌های جدی روبه‌ور هستند. به همین واسطه و در آستانه شب یلدا به سراغ برخی از بازار‌های میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های میوه در منطقه رفتیم تا وضعیت توان خرید مردم و مشکلاتی اگر در این‌باره هست، جویا شویم.

هندوانه‌های بی مزه
ابتدا از مسیر بولوار دانشجو گذر کردم که در این مسیر با چند میوه فروشی روبه‌رو می‌شویم. به ظاهر مشکل خاصی در تهیه میوه شب یلدا احساس نمی‌شد، با این وجود به سراغ مغازه‌دار و فروشنده رفتم تا درباره کمبود‌های میوه شب یلدا جویا شوم. فروشنده ضمن اشاره به فراوانی میوه گفت: امسال به دلیل اینکه سرمای آنچنانی نبود میوه از قبیل مرکبات به اندازه کافی در بازار هست، البته که میوه‌هایی که میوه فصل نباشند مانند هندوانه کیفیت پایین‌تری در این شب دارند، چرا که باید این میوه در تابستان تهیه شود و بعضا ۴ تا ۵ ماه را در سردخانه می‌گذراند و این موضوع سبب می‌شود هندوانه با کیفیت و مزه خوب کم پیدا شود.
در ادامه به سراغ یک از مشتریان میوه و تره‌بار بازار میوه دانشجو رفتم تا از وی درباره شرایط خرید میوه و قیمت‌ها بپرسم. محسنی که شهروند منطقه ۱۱ است در این‌باره گفت: اولین بحث توزیع نکردن یکسان بازارچه‌های میوه در منطقه است. من الان مسافت زیادی را طی کرده‌ام تا برای خرید میوه به اینجا بیایم، چرا که بازار دیگری در مسیر وجود ندارد و جا دارد شهرداری که مسئول نظارت است در ساخت و توزیع این بازارچه‌ها با دقت بیشتری عمل کند، از طرفی شما هم شاهد هستید که میوه الان که چند شب مانده به شب چله، کم است در حالی که من حدود نیم ساعت است در این بازارچه دنبال میوه خوب هستم، چرا؟ دلیلش این است که نظارتی وجود ندارد در نتیجه مغازه‌دار و توزیع کننده میوه را نگه می‌دارد تا در شب چله به قیمت و شرایط بهتری به فروش برساند و این بی‌انصافی است که متأسفانه تعداد اندکی از کاسبان این کار را می‌کنند، بهتر است که در آستانه این سنت زیبا کمی نوع‌دوستی خود را بیشتر کنیم از طرفی هم مسئولان شهری نظارت بیشتری داشته باشند.

برخورد با گرانی
در همین راستا به سراغ بهروز کیانی، مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‎‌های کشاورزی، رفتیم تا درباره نکات مطرح شده با او گفتگو کنیم. کیانی در ابتدا درباره کمبود غرفه‌‎های میوه و تره‌بار در برخی نقاط منطقه ۱۱ گفت: در این‌باره باید شهروندان از طریق شهرداری منطقه اقدام کنند، به این شکل که درخواست خود را به شهرداری ارائه کنند که در صورت تأیید، شهرداری زمین را در اختیار ما قرار می‌دهد و ما برای رفاه شهروندان برای غرفه میوه و تره‌بار از آن بهره‌برداری می‌کنیم، البته ما قصد داشتیم در منطقه ۱۱ و در محدوده صدف این کار را اجرایی کنیم که شهرداری منطقه مخالفت کرد.
این مسئول شهری درباره نارضایتی شهروندان از کیفیت و قیمت میوه‌ها در غرفه‌های میوه شهر گفت: شماره چهار رقمی ۵۱۵۹ آمادگی دارد تا هر گونه شکایتی از سوی شهروندان درباره غرفه‌های میوه و تره‌بار شهر باشد، پیگیری کند، هر چند قبلا از سوی دستگاه‌های نظارتی به ما اعلام شده است که قیمت میوه و تره‌بار در غرفه‌های شهرداری در مقایسه با دیگر فروشگاه‌های شهر مناسب‌تر است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->