اعزام ۸۰۰ دانش‌آموز مددجو از سراسر کشور به مشهد در راستای آمادگی برای آزمون سمپاد زنگ خطر انقراض ۸۶ گونه جانوری در ایران فقر آهن باعث چه مشکلاتی در کودکان می‌شود؟ رئیس فراکسیون کارگری: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی همین امسال انجام می‌شود عواقب و تأثیرات منفی فریادزدن بر سر کودکان توضیحات رئیس سازمان مدارس درباره انواع شهریه در مدارس غیردولتی رشد ۱۴ درصدی پرواز‌های فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در اردیبهشت ‌۱۴۰۳ عرضه دارو از هرنوع در عطاری‌ها پیگیرد قانونی دارد پیش‌بینی رگبار باران و کاهش دما در برخی استان‌ها (۶ تیر ۱۴۰۳) توصیه‌هایی جهت پیشگیری از گرمازدگی استفاده از طب ایرانی برای کاهش وزن بدون بازگشت افزایش یک‌میلیون‌تومانی حقوق ماهانه بازنشستگان از فروردین ۱۴۰۳ + جزئیات غربالگری بیماری HIV در مراکز مشاوره رفتاری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد  افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند
سرخط خبرها
یشنهاد‌های کاربردی و مقرون به صرفه برای شب یلدا

آماده باش شب یلدا

  • کد خبر: ۱۲۳۲۳
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۰
آماده باش شب یلدا
با بسته پیشنهادی شهرآرا به استقبال مقدمات یک دورهمی درست و حسابی بروید
برای انتخاب روز انتشار و محتوا پرونده ویژه شب یلدا امسال، گزینه‌های مختلفی روی میز داشتیم. خلاصه آنچه به جمع بندی رسیدیم، یک پرونده دو صفحه‌ای برای ۴۸ ساعت قبل از شب یلدا و البته دو صفحه تمام سرگرمی و بازی برای شنبه شد. سعی کردیم در دو صفحه پیش رو، پیشنهاد‌های کاربردی و البته مقرون به صرفه برای گرم شدن دورهمی هایتان بدهیم تا اگر توانستیم شما را برای اجرایش قانع کنیم، از همین امروز برای شنبه شب دست به کار شده و مقدماتش را فراهم کنید. شنبه هم که قرار است دو صفحه با کلی بازی کاغذی و خانوادگی متفاوت را برایتان آماده کنیم تا دیگر نتوانید ادعا کنید که حوصله تان بدون گوشی سر رفته است!

  ۳ بسته پیشنهادی شهرآرا برای یک دورهمی ساده و خوشمزه در شب یلدا  
یلدا چی میل دارید؟
یکی از برنامه‌های بی بروبرگرد شب یلدا خوراکی‌های ویژه‌ای است که مخصوص این شب تدارک دیده می‌شود و نمی‌توان حتی باوجود رژیم هم، ساده از کنارش گذشت. خوراکی‌هایی که به نسبت گذشته فقط کمی در شکل ظاهری آن‌ها تغییر ایجاد شده است، البته کمی هم متنوع‌تر شده اند؛ مانند هندوانه، انار و خشکبار که فقط شیوه ارائه آن‌ها تغییر کرده است. از این رو می‌خواهیم ۳ بسته متنوع و البته مقرون به صرفه به شما پیشنهاد کنیم که بتوانید امسال هم شبی بیادماندنی را درکنار خانواده سپری کنید.

آماده باش شب یلـــــــــدا
 
آجیل: ۲ راهکار پیش رو دارید؛ یا بی دردسر آجیل مخلوط بخرید کیلویی ۶۰ هزار تومان، یا ۱۰۰ گرم از آجیل‌های ارزان قیمتی مانند کشمش سبز، نخود، عناب، دانه سویا، بادام زمینی، توت و انجیرخشک را بخرید باهم مخلوط کنید که در مجموع می‌شود ۳۰ هزار تومان. اگر از فصل تابستان تخمه هنداونه و خربزه هم جمع کرده اید که چه بهتر، می‌توانید با کمی آب لیمو و گلپر تفت بدهید و از میهمان هایتان پذیرایی کنید. می‌توانید به جای خرید پف فیل هم با نصف قیمت کمی ذرت بخرید و آن را درخانه بوداده کنید. برای تهیه پف فیل هم کمی روغن، به اندازه‌ای که ته ظرف چرب شود، درون آن بریزید و ذرت‌ها را اضافه کنید و هم بزنید. اولین ذرت که شروع به ترکیدن کرد، در ظرف را بگذارید تا بیرون نریزند.
میوه: اگر می‌خواهید در خرید میوه هم مقرون به صرفه کار کنید و همه هم از سلیقه تان تعریف کنند، میوه‌های درجه ۲ تهیه کنید؛ باور کنید طعم و مزه شان هیچ فرقی با میوه درجه یک ندارد، فقط باید آن‌ها را پوست بگیرید و درصورت تمایل قالب بزنید و در ظرفی زیبا تزیین کنید.
شام: اگر بعد از خوردن این همه خوراکی باز هم جا برای شام داشتید، می‌توانید یک شام سبک تدارک ببینید. این خوراک می‌تواند غذای سنتی و محلی خودتان برای این شب یا یک غذای ساده باشد، مانند رشته پلو که به راحتی هم تهیه می‌شود. تمام مواد لازم برای این غذا برنج و رشته و کمی نمک و روغن است. رشته را باید کمی تفت بدهید. می‌توانید درصورت تمایل کمی زعفران و زرشک و مرغ ریش شده هم به آن بیفزایید و به روش استانبولی دم کنید.
دسر: برای دسر هم می‌توانید ژله را در قالب هندوانه یا انار بریزید. می‌توانید یک ژله سبز بخرید و در کف ظرفتان بریزید و زمانی که خودش را گرفت، ژله قرمز را که می‌تواند طعم هندوانه هم داشته باشد روی آن بریزید. برای تزیین دسر هم حتما از دانه‌های انار استفاده کنید.

آماده باش شب یلـــــــــدا
 
آجیل: در این بسته می‌توانید افزون بر خرید آجیل مخلوط آماده، در بسته ترکیبی خودتان آجیل‌های شور را هم به آجیل‌های شیرین اضافه کنید. تخمه گزینه خوبی برای سرگرم کردن میهمان‌ها در این شب طولانی است، بنابراین توصیه می‌کنیم انواع تخمه آفتاب گردان و کدو را هم به نسبتی که تمایل دارید مخلوط و در ظرفی جداگانه برای میهمان‌ها سرو کنید.
میوه: پیشنهادمان باز هم خرید میوه درجه ۲ است. فقط باید آن‌ها را پوست بگیرید و به قطعات کوچک‌تر برش بزنید. با این کار هم قسمت‌های خراب و بی کیفیت میوه را جدا می‌کنید، هم زحمت پوست کندن را از دوش میهمانان برمی دارید و هم مصرف را معتدل می‌کنید، یعنی هر میهمان به جای برداشتن یک میوه، چند برش از آن میوه را برمی دارد.
شام: کوکوی دولایه سبزی و سیب زمینی فکر خوبی برای این شب است. کف تابه را کمی چرب کنید و مواد کوکو سیب زمینی را کف آن بریزید. کوکو که کمی خودش را گرفت، مواد کوکوی سبزی را روی آن بریزید و در ظرف را بگذارید. یک طرف کوکو که سرخ شد، طرف دیگر را هم سرخ کنید. سپس کوکو‌ها را برش لوزی بدهید و طوری درون ظرف بچنید که ۲ طرف کوکو دیده شود. همچنین می‌توانید کوکو را رول کنید و برش رولتی بزنید و بعد درون ظرف بچینید.
دسر: حلوای لبو قرمز انتخاب خوبی برای این شب است و جلوه ویژه‌ای به میزتان می‌دهد. تهیه آن هم بسیار ساده است. لبو را بپزید و پوره کنید. سپس آن را با شکر، آب و پودر هل مخلوط کنید و روی حرارت متوسط بگذارید تا شکر در آن کاملا حل شود. کمی آرد را در ظرفی تفت بدهید تا بوی خامی آن گرفته شود و کمی تغییر رنگ پیدا کند. حالا روغن را به آرد اضافه کنید و هم بزنید. بعد هم شربت را به حلوا اضافه کنید و حدود ۳ دقیقه مرتب هم بزنید تا آب اضافی آن تبخیر شود. کشمش و بادام خرد شده را هم برای طعم بهتر حلوا به آن بیفزایید و ۲ تا ۳ دقیقه دیگر به هم زدنتان ادامه بدهید تا به اصطلاح حلوا خودش را بگیرد و آماده شود. از آنجایی که لبو شیرین نیست، باید از همان ترکیب آرد و شکر حلوای معمولی در تهیه آن استفاده کنید.

آماده باش شب یلـــــــــدا
 
آجیل: باوجود اینکه دست شما برای خرید آجیل مخلوط آماده باز است، باز هم توصیه می‌کنیم اختیار عمل را خودتان به دست بگیرید و چند نوع آجیل دل خواه بخرید و بعد باهم ترکیب کنید. در این بسته شما افزون بر آجیل شور و شیرین از انواع مغز‌ها مانند پسته، بادام، گردو و فندق هم می‌توانید استفاده کنید تا ظرف آجیلتان پروپیمان‌تر شود. پف فیل، کشک، آلوچه، انواع برگه و قیسی را هم فراموش نکنید.
میوه: اگر می‌خواهید حسابی حسن سلیقه تان را نشان بدهید و سنگ تمام بگذارید، می‌توانید میوه‌ها را افزون بر اینکه برش می‌زنید، به شکل زیبایی هم تزیین کنید. تهیه سیخ‌هایی چوبی که در آن انواع میوه‌های برش زده را ردیف کرده اید، یک پیشنهاد عالی است که به مذاق بچه‌ها هم خیلی خوش می‌آید. همچنین می‌توانید به سایت‌های هنر خانه داری و سفره آرایی هم سری بزنید و از تجربه‌های آن‌ها هم برای این منظور استفاده کنید.
شام: فینگرفود‌ها هم متنوع و ساده هستند و هم برای میهمانی‌ها با تعداد بالا مناسب اند. برای نمونه با یک بسته جامبو می‌توانید از حدود ۱۰ نفر به راحتی پذیرایی کنید. جامبو را می‌توانید گرم سرو کنید و مواد اولیه ماکارونی و پنیر پیتزا را درونش قرار بدهید و در فر بپزید. اگر هم زمانش را ندارید، می‌توانید مواد سالاد الویه را با ترکیبی که خودتان می‌پسندید درون جامبو‌ها بریزید و سرد سرو کنید.
دسر: برای این بخش هم دسر سه لایه ژله انار را پیشنهاد می‌دهیم. این دسر را می‌توانید از روز قبل تهیه کنید و از حجم کار‌های دقیقه نودی تان بکاهید. لایه اول دسر انار ژله‌ای است که در تهیه آن به جای آب سرد می‌توانید از آب انار طبیعی استفاده کنید. گرفتن آب انار در خانه هم کار چندان دشواری نیست و می‌توانید خودتان آن را به راحتی انجام دهید. لایه دوم موس انار است که از ترکیب یک مخلوط خامه با ژله انار نیم بسته و دانه‌های انار تازه درست می‌شود. در آخر هم باید یک لایه خامه درون ظرف بریزید. می‌توانید برای هرنفر یک جام کوچک از این دسر را آماده کنید یا اینکه در یک ظرف بلوری بزرگ تمام دسر را بریزید و هرکس به اندازه‌ای که میل دارد از آن بکشد.

  دستچین یلدایی چند فیلم با حال و هوای متفاوت برای دورهمی خانوادگی  
یلـــــد ا چی فیلم دارید؟
احتمالا هرچه بگوییم و بشنوید که یک شب یلدا را بی خیال استفاده از وسایل الکترونیکی شوید و بگذارید این شب را به یاد همان سال ها، فقط با گفت وگوی خانوادگی به انتها برسانید، باز هم دلتان راضی نمی‌شود. خب پس برایتان یک بسته از فیلم‌های ایرانی و خارجی که در طول یک ماه گذشته به صورت رسمی انتشار پیدا کرده اند را دست چین کرده ایم تا وقتی حرف هایتان به ته خط رسید و نمی‌دانستید که چگونه باید دوباره هیجان را به جمع تزریق کنید، به دادتان برسد. در فهرست زیر سعی کرده ایم تنوع ژانر در فیلم‌ها ایجاد کنیم و البته از فیلم‌های شناخته شده‌تر استفاده کنیم که ریسک کمتری برای نارضایتی افراد خانواده داشته باشد، پس پیشاپیش از فیلم بین‌های حرفه‌ای بابت تکراری بودن فهرست عذرخواهی می‌کنیم.

to Train Your Dragon ۳
انیمیشن / تخیلی / اژد‌ها / کمدی / دنباله دار
بازیگران: جی باروکل، امریکا فررا
۱۰۰ دقیقه
یک انیمیشن که امتحان پس داده است را هم در فهرست قرار می‌دهیم. هرچند بهتر است که ۲ قسمت قبلی سری چگونه اژد‌های خود را تربیت کنیم را دیده باشید، ولی اگر به یک باره هم سراغ این انیمیشن بروید، باز هم چیزی را از دست نداده اید. قصه‌ی The Hidden World یا همان How to Train Your Dragon ۳ از جایی آغاز می‌شود که سرانجام وایکینگ‌ها و اژدهایان با هم در جزیره برک (Berk) یک زندگی صلح آمیز و منظم را پیش می‌برند. هیکاپ نیز به عنوان رهبر وایکینگ‌ها گرفتار عشقی مهم به استرید شده است و هم زمان باید با بی دندان، اژد‌های خود که او نیز عاشق موجودی شبیه به خودش شده است، سروکله بزند. در همین حین ناگهان شخصی از راه می‌رسد که نقشه نابود کردن همه اژدهایان را دارد و هیکاپ برای ایستادن در مقابل برنامه ریزی کثیف وی، باید مردم کاملا متفاوتِ ۲ منطقه گوناگون را به اتحاد با یکدیگر برساند. او همیشه متمرکز به ماجرای اصلی نیست و این اژدهاسوار محبوب، درون تازه‌ترین ماجراجویی سینمایی خود، دغدغه ها، مشکلات و موانع زیادی را در مسیر رسیدن به آرامش و موفقیت می‌بیند، اما آیا وجود همه این زیبایی‌های درام و عاشقانه قدرت فیلم در استفاده از کمدی و خنداندن مخاطبان درون گروه‌های سنی مختلف را کاهش داده است؟ اصلا و ابدا.

Aladdin
موزیکال / خانوادگی / ماجراجویانه و عاشقی / نوستالژیک
بازیگران: نائومی اسکات، منا مسعود، ویل اسمیت
۱۱۰ دقیقه
۴ دسته از مخاطبان باید» علاءالدین» تازه‌ترین ساخته گای ریچی را به تماشا بنشینند؛ مخاطبان کودک و نوجوانی که آثار موزیکال دیزنی را دوست دارند، بزرگ سالانی که با انیمیشن‌های کلاسیک Aladdin خاطره دارند و گارد خود را هم در مقابل بازسازی‌های لایواکشن والت دیزنی از آن آثار دوست داشتنی بالا نگرفته اند، تماشاگران علاقه‌مند به قصه‌های فانتزی سرگرم کننده که از پیاده سازی پرجزئیات میزانسن‌های سطح بالای فیلم‌ها لذت می‌برند و هرکسی که دوست دارد یک فیلم عاشقانه، ماجراجویانه، خانوادگی، کمدی و موزیکال خوب (نه بیشتر و نه کمتر) را به تماشا بنشیند. Aladdin که سابقه سازندگانش و مخصوصا کارگردان آن غنای بصری تصاویرش را تضمین کرده است، فیلم بدون ایرادی نیست و در عین حال بدون شک در گروه فیلم‌های سرگرم کننده و لذت بخش طبقه بندی می‌شود.

شبی که ماه کامل شد
خانوادگی / گروه تروریستی / ریگی / بهترین فیلم فجر
بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، شبنم مقدمی
۱۳۰ دقیقه
شاید بگویید چرا یک فیلم تلخ را در فهرست پیشنهاد‌های شب یلدا قرار دادیم، ولی باید بگوییم که از بین فیلم‌های ایرانی تازه اضافه شده به شبکه نمایش خانگی، بهترین گزینه را برایتان دست چین کرده ایم. فیلمی که نه تنها در اکرانش بیش از ۱۹ میلیارد فروش را تجربه کرد، بلکه در جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم تمام جوایز اصلی را درو کرد. از بهترین فیلم جشنواره تا بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین بازیگر نقش اول مرد. به این سیمرغ ها، نامزدی فیلم در ۱۳ بخش مختلف را هم اضافه کنید تا به ما حق بدهید که چرا شبی که ماه کامل شد را در فهرست پیشنهادی قرار دادیم. فیلم برای اولین بار به ماجرای پرحادثه خانواده ریگی نزدیک می‌شود و سعی می‌کند در کنار روایت یک قصه واقعی، به عبدالحمید ریگی از مشهورترین تروریست‌های ۴۰ سال گذشته کشورمان نزدیک شود. فیلم زمان طولانی تری نسبت به دیگر فیلم‌های ایرانی دارد و همین موضوع شاید شما را کمی خسته کند، پس خودتان را برای نشستن بیش از ۲ ساعت مقابل تلویزیون آماده کنید. این را هم اضافه کنیم که فیلم برای تماشای رده سنی کودک و نوجوان اصلا مناسب نیست.

۶ underground
اکشن / پیمان معادی / نتفلیکس / تعقیب و گریز
بازیگران: پیمان معادی، رایان رینولدز، ملانی لوران
۱۲۰ دقیقه
فیلم شش زیرزمین (Six Underground) دومین همکاری پیمان معادی با مایکل بی، اکشن ساز مشهور، است که بیست وسوم آذرماه در نتفلیکس پخش شد. نقش معادی فرعی است، اما در یکی دو صحنه اکشن حضور خوبی دارد. او در این فیلم با بازیگرانی، چون رایان رینولدز و ملانی لوران هم بازی شده است. نام کاراکتری که پیمان معادی در این فیلم نقشش را بازی می‌کند، مورات عالیم اف است. این تریلر اکشن کمدی داستان ۶ نفر از یک گروه ضربت است که برای به زیرکشیدن مجرمان بدنام، مرگ خودشان را جعل کرده اند تا به این ترتیب راحت‌تر بتوانند به آن‌ها ضربه بزنند. رهبر گروه هم رینولدز است که هرکدام از آن‌ها را بابت یک توانایی منحصربه فرد دور هم جمع کرده است؛ کسانی که تمایل دارند گذشته شان را پاک کنند و آینده را بسازند.

Ad astra
علمی-تخیلی / فضا / ماجراجویانه / مریخ
بازیگران: برد پیت، تامی لی جونز، لیو تایلر
۱۳۰ دقیقه
جیمز گری، کارگردان فیلم، که معمولا او را با آثارش در ژانر رومانتیک می‌شناسیم، این بار دست به کاری متفاوت زده و گفته است که هدفش از «به سوی ستارگان» این بوده است که سفر فضایی را به واقعی‌ترین شکل ممکن نشان دهد. داستان این فیلم درباره فضانوردی به نام روی مک براید است که در منظومه شمسی سفر می‌کند تا پدر گمشده اش را پیدا کند و از رازی پرده بردارد که زندگی انسان‌ها را روی زمین تهدید می‌کند. او در این سفر به حقایقی دست پیدا می‌کند که طبیعت وجودی انسان و جایگاه او را در طبیعت به چالش می‌کشد. بعضی از مخاطبان فیلم، داستان فیلم را پرشباهت به فیلم میان ستاره‌ای ساخته کریستوفر نولان می‌دانند، ولی تدوینگر فیلم گفته است که تنها وجه شباهت این ۲ فیلم را لایه لایه و متفکرانه بودن آن‌ها می‌داند و پیغام نهایی فیلم‌ها با هم کاملا متفاوت است. به هرحال اگر علاقه‌مند به سبک فیلم‌های تخیلی مثل میان ستاره‌ای هستید، تماشای جدیدترین فیلم بردپیت را از دست ندهید.

هدیه آوردم براتــون!
یلدا در سنت ما ایرانیان شبی مبارک است که در آن تازه عروس و داماد‌ها برای هم هدیه می‌برند و بلندترین شب سال را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند. در این شب مبارک بیایید به رسم یادگار به یکدیگر هدیه‌های کوچکی بدهیم که خودمان آن‌ها را ساخته ایم. پس این مطلب را ۴۸ ساعت قبل از رسیدن میهمان‌ها بخوانید و خودتان را برای ساخت چند هدیه ساده و ارزان قیمت آماده کنید.
کارت پستال یلدا
ساختار اولیه هر کارت پستالی شامل یک مقوای تاخورده است. پس در ابتدا شما به مقوایی احتیاج دارید که آن را از وسط تا بزنید. البته این نکته را باید مدنظر قرار دهید که اندازه این مقوای تاخورده خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نباشد. در بخش داخلی آن باید یادداشت، شعر یا هر مضمون دوست داشتنی دیگری را بنویسید و در بخش خارجی با هرچیزی که به نظرتان خوب می‌آید، آن را تزیین کنید. مثلا می‌توانید از برگ‌های پاییزی، میوه کاج و بلوط استفاده کنید تا به آن یک زمینه پاییزی بدهید یا با معرق کاغذی روی آن انار و هندوانه‌ای را در بیاورید. ساده‌ترین راه، تزیین نقاشی روی کارت پستال است. برای اینکه نقاشی خود را جذاب کنید با اکلیل، خودکار‌های رنگی و ماژیک‌های فسفری آن را درخشان‌تر کنید.
گیفت یلدا
بهترین گزینه ممکن برای گیف استفاده از نمد است. آن را می‌توانید به راحتی از خرازی‌ها بخرید. گیف‌هایی با طرح هندوانه و انار‌های فانتزی با لبخند‌های کشیده و چشمان درشت نه تنها برای بزرگ تر‌ها جذاب است، بلکه بچه‌ها را نیز عاشق خودشان می‌کنند. اسم بچه‌ها آمد، چه خوب است در شب یلدا هدیه‌هایی را فقط به بچه‌ها اختصاص بدهید. مثلا با همین نمد‌ها برایشان تاج‌های هندوانه‌ای بسازید یا بسته‌های فانتزی آجیل با کاغذرنگی تهیه کنید. سنجاق سینه‌های جواهردوزی شده نیز گیف‌های خوبی هستند. از اسمش نترسید، تهیه آن‌ها آن قدر‌ها هم سخت نیست. شما باید طرح اولیه خود را مثلا یک قاچ مثلثی هندوانه با نمد دربیاورید. سپس بخش‌هایی که تفاوت رنگ دارند را با کشیدن خط‌هایی روی آن از هم جدا کنید و مادام شکسته بدوزید. می‌توانید از انواع سنگ‌ها نیز در این ترکیب استفاده کنید. قرار گرفتن سنگ‌های ریزودرشت در کنار هم هم نشینی زیبایی را رقم می‌زند.
 
آماده باش شب یلـــــــــدا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->