سرخط خبرها
سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی خبرداد:

تاسیسات گردشگری استان، میزبان خانواده‌ها در مراسم شب چله

  • کد خبر: ۱۲۴۲۳
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
تاسیسات گردشگری استان، میزبان خانواده‌ها در مراسم شب چله
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از برگزاری مراسم شب چله در بیش از ۱۲۰ تاسیسات گردشگری استان خبرداد.
به گزارش شهرآرانیوز، یوسف بیدخوری با اعلام این خبر افزود: برگزاری مراسم شب یلدا یک آئین سنتی است که نه تنها در سراسر ایران بلکه در بسیاری از کشور‌های همسایه نیز برگزاری می‌شود.
او ادامه داد: در بیش از ۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی استان برگزاری مراسم شب چله برنامه‌ریزی شده است.
بیدخوری گفت: با توجه به این که ۷۵ اقامتگاه بوم‌گردی در استان فعال است که دارای امکانات و شرایط مطلوب اسکان و اقامت و پذیرایی هستند و در همه شهرستان‌های استان این واحد‌ها فعال است، توصیه ما این است که بوم‌گردی‌ها را به کانون مراسم شب چله تبدیل شود.
وی یادآورشد: در گذشته خانواده‌ها در شب چله دور کرسی جمع می‌شدند، اکنون نیز با توجه به فضایی داخلی و معماری بوم‌گردی‌ها این شرایط در بوم گردی‌ها فراهم شده است تا مانند گذشته خانواده دور کرسی جمع شوند و غذا‌های سنتی و بومی سرو می‌شود.
بیدخوری گفت: همچنین دربسیاری از رستوران‌ها و مجتمع‌های گردشگری شهر‌های طرقبه و شاندیز نیز این مراسم سنتی برگزار می‌شود.
او افزود: این برنامه برای احیای آداب و رسوم و فرهنگ پیشینیان و تکریم بزرگان و ریش سفیدان است و باید مورد توجه تمامی خانواده‌ها قرار بگیرد و از طریق این مراسم فرهنگی زمینه نشاط اجتماعی فراهم شود.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: تمام تاسیسات گردشگری که میهمانان خارجی در آن‌ها مقیم هستند، حتما نسبت به برگزار این مراسم اقدام کنند و شب یلدا را به مهمانان معرفی کنند.
او به برنامه‌های فرهنگی مراسم شب چله اشاره کرد و گفت: شاهنامه‌خوانی،حافظ‌خوانی از برنامه‌های این شب به یادماندنی ایرانیان است.
بیدخوری ادامه داد: همچنین در این شب میوه‌هایی مانند هنوانه، سیب سرخ، انار، سنجد و خشکبار از جمله برگه زرد آلو و هلو متداول است.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: در فرهنگ و رسوم خودمان مراسم‌های اصیل داریم که کمتر در دنیا وجود دارد و ما قصد داریم آن را بیشتر مورد توجه قرار دهیم چرا که این برگزار باشکوه این مراسم می‌تواند جذب گردشگر ایجاد کند.
بیدخوری یادآورشد: با توجه به این که شب چله شنبه شب است مراسم طی ۳ شب از پنج‌شنبه ۲۸ آذرماه تا شنبه در تاسیسات گردشگری استان برگزار می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->