چگونه شاد باشیم؟ اجازه گرفتن بچه‌ها برای بیرون رفتن از منزل آنچه پیش از نوجوانی باید به فرزندتان آموزش دهید چطور محیط اینترنت را برای کودکان امن کنیم؟ بازیگوشی والدین؛ قدمی مؤثر تا حال خوب فرزندان کشف و ضبط ۲ هزار و ۵۷۶ قلم کالای آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و تقلبی در مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش جان ۶ بیمار شد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) در جست وجوی همسر همسان | درباره مراکز همسان گزینی که  می‌توانند شرایط یک زندگی پایدار را برای زوج‌ها فراهم کنند  با کودکان بدغذا چگونه رفتار کنیم؟ این وسایل را نباید در آشپزخانه نگهداری کنید فریب مردم با درج «بدون کلسترول» روی روغن‌های نباتی رایج‌ترین مشکلات سلامتی در میان آقایان چگونه اموال خود را پیش از مرگ به دیگری منتقل کنیم که مالیات کمتری دهیم؟ پیش‌بینی بارش باران در اغلب مناطق کشور طی امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صبح خود را با این غذا‌ها شروع کنید تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید چگونه مصرف‌گرایی زندگی شما را ویران می‌کند؟ برگزاری آزمون استخدامی «معلم پرورشی» و «ورزش»؛ فردا، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان
سرخط خبرها

لغو جراحی‌های غیرضروری بیمارستان های مشهد در روزهای منتهی به آخرصفر

  • کد خبر: ۱۲۴۶۲۸
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
لغو جراحی‌های غیرضروری بیمارستان های مشهد در روزهای منتهی به آخرصفر
رئیس علوم پزشکی مشهد گفت: در پنج روز آخر صفر ۵۰درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان به بحران‌های احتمالی اختصاص می‌یابد.

طنین همتی|شهرآرانیوز، دکتر محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ظهر امروز ۱۶ شهریور ماه در نشست خبری که با موضوع «تمهیدات در نظر گرفته شده دهه آخر صفر» برگزار شد با بیان اینکه  سطح آمادگی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در دهه آخر صفر در استان خوب است، گفت: در پنج روز آخر ماه صفر همه عمل‌های جراحی غیراورژانسی لغو می‌شود و بیمارستان‌ها فقط به بیماران اورژانسی خدمات ارائه خواهند کرد.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد ۵۰ درصد تخت‌ها برای بحران‌های احتمالی خالی باشد. در همین راستا ابلاغ شده است همه مرخصی‌های یک هفته پنج روز منتهی به آخر ماه صفر لغو شود و تا ۵ و ۶مهر ادامه داشته باشد. همه بیمارستان‌ها باید گارد دوم و تیم ذخیره را در این ایام آماده کنند. تشکیل تیم واکنش سریع را در دستورکار داریم که در صورت بحران به محل اعزام شود. در ایستگاه‌های سلامت از ظرفیت نیرو‌های داوطلب استفاده خواهد شد تا همکاران ما در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باتوجه‌به حجم تردد در شهر، فعالیتشان مختل نشود.

رئیس علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: سیاست دیگر در این روز‌ها تشدید نظارت بر مراکز درمانی به‌ویژه محور‌های منتهی به حرم است. بیمارستان‌های اطراف حرم علاوه بر آمادگی در این ایام باید پیش‌بینی ویژه‌ای برای حجم زیاد مراجعان در صورت بحران احتمالی داشته باشند.
دکتر کیانی تصریح کرد: باتوجه‌به شلوغی اطراف حرم که امکان اعزام آمبولانس نیست، مقرر شد تیم واکنش سریع ما در آن محل به‌موقع حضور یابد.

وی درباره تمهیدات کرونایی یادآور شد: در استان ۲۱۵۹ واحد واکسن کرونا تزریق می‌کنند. همچنین در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشت نیز واکسیناسیون انجام می‌شود. ظرفیت بیش از ۱۰۰هزار واکسیناسیون در استان فراهم است که از مردم تقاضا می‌کنیم اگر شش ماه از آخرین واکسنشان گذشته است، برای تزریق واکسن یادآور اقدام کنند. مسلما استفاده از ماسک در مراکز سرپوشیده الزامی است و در فضای باز در نقاطی که تجمع وجود دارد، استفاده از ماسک همچنان ضروری است. استفاده از ماسک، ۳۵درصد از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند. در شبانه‌روز گذشته فوتی نداشتیم، اما به‌دلیل درپیش‌داشتن اربعین و شهادت امام‌رضا (ع) همچنان نگرانی از شیوع کرونا وجود دارد.

به گفته وی، در مرز دوغارون هم امکانات آزمایش کرونا فراهم است. واکسن سرخک و... افراد ۹ماه تا ۳۰سال در این محل انجام خواهد شد تا با تمهیدات در نظر گرفته شده افرادی که وارد کشور می‌شوند، ایمن باشند.
وی تأکید کرد: باتوجه‌به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، موضوع تهویه و واکسیناسیون مهم است که هم‌زمان با سردشدن هوا، این موضوع با حساسیت بیشتری باید پیگیری شود.

دکتر سید جواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه این جلسه گفت: جمعیت ۷میلیون نفری خراسان رضوی تحت پوشش ۶ دانشگاه‌های علوم پزشکی استان فعالیت می‌کنند. علاوه بر واحدهای بهداشتی، ۶۹ بیمارستان، ۴۲۵ درمانگاه، هزار و ۱۴۵ داروخانه‌، ۴۴۵ آزمایشگاه و ۲۴۷ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی با استقرار ۲۶۷ آمبولانس، آماده خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی و زائران پیاده امام رضا(ع) در این ایام هستند.

همچنین ۵ اتوبوس‌ آمبولانس، ‌ ۴ اورژانس هوایی، ۱۲۶ پایگاه شهری و ۱۲۱ پایگاه جاده‌ای اورژانس در این ایام به زائران خدمت رسانی می‌کنند، ا ۳۷ آمبولانس، یک دستگاه بالگرد، ۳۴ خودروی امدادی، مینی‌بوس، خودروی سواری و خودروی سنگین در پایگاه‌های هلال احمر استان خراسان رضوی در این ایام ارائه خدمت می‌کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر  ۲ هزار و ۲۵۰ واحد بهداشتی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی در خراسان رضوی آماده خدمت‌رسانی به زائران پیاده اربعین در دهه پایانی ماه صفر هستند گفت: ۱۳۵ پایگاه سلامت با ۸۱۰ نفر نیرو در سطح استان خراسان رضوی برای زائران اربعین پیش بینی شده است که حدود ۴۰ درصد از این پایگاه‌ها در شهر مشهد و مابقی در بین راه و در سایر شهرهای استان فعال می باشند.

وی تصریح کرد: ۶۸۰ نفر از بازرسان و کارشناسان بهداشت و محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نظارت بر فعالیت موکب‌های شهری و جاده‌ای از جمله رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سلامت آب و غذا برای تامین سلامت زائران فعالیت خواهند داشت.

در بحث واکسیناسیون کرونا با توجه به اینکه زائر پیاده با تزریق واکسنی در جاده برایشان مشکلی پیش بیابد و علائم در پی داشته باشد واکسیناسیون را در این ایام در روز‌های تعطیل متمرکز در سطح شهر انجام می‌شود.

ایوب توکلیان، جانشین معاون علوم پزشکی مشهد در ادامه گفت: در سال های گذشته مجموعه علوم پزشکی در این ایام بیشتر نقش نظارتی داشته است اما امسال نقش خدماتی آن در این ایام مورد توجه است. در دهه اخر صفر در سطح شهر  از تمامی ظرفیت های دولتی و‌خصوصی و ظرفیت مردمی استفاده خواهدشد.

به گفته وی، یکی از برنامه های متفاوت تقویت ویژه اورژانس ها است چه بحث جاده ای و بیمارستانی و درون شهری به خصوص در اطراف حرم که مقرر شده از موتورلانس استفاده شود که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. در نقاط پر ترددی مثل اطراف حرم امام رضا (ع) الویت را ارائه خدمت در محل قرار دادیم و سعی شده با توجه به ازدحام جمعیت انتقال بیمار احتمالی در الویت نباشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->