شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
سرخط خبرها

ماجرای «منابع در اختیار» وزارت نفت چیست؟

  • کد خبر: ۱۲۴۹۶۸
  • ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
ماجرای «منابع در اختیار» وزارت نفت چیست؟
رئیس کمیسیون بودجه مجلس با بیان اینکه رابطه مالی دولت با وزارت نفت در قانون بودجه باید شفاف باشد، گفت: متاسفانه بخشی از درآمد‌ها و منابع وزارت نفت در تاریک خانه قرار دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا حاجی‌بابائی درباره وضعیت شفافیت تمامی منابع حوزه نفت در کشور، گفت: متاسفانه رابطه مالی دولت با وزارت نفت در قانون بودجه یعنی هر آنچه -که در حوزه نفت درحال اتفاق افتادن است- مشخص نیست، هرچند مجلس در سال‌های اخیر تلاش بسیاری برای شفافیت داشته است؛ مثلا چقدر از درآمد کشور از نفت است؟، چقدر یارانه می‌پردازم؟ و وضعیت صادرات نفت و رابطه مالی وزارت نفت با پالایشگاه‌ها به چه صورت است؟، همچنین محل هزینه‌کرد ۱۴ و نیم درصد به عنوان سهم وزارت نفت از فروش نفت مشخص شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس ادامه داد: به‌عنوان مثال در قانون بودجه سال جاری مصوب شد که ۱۹ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی دولت یعنی همان ۱۴ و نیم درصد وزارت نفت به تامین قیر اختصاص یابد، اما دولت گفت؛ نمی‌تواند این منابع را از محل ۱۴ و نیم درصد تامین کند و از ما خواست بنویسم "از منابع در اختیار تامین شود" بنابراین باید پرسید؛ این "منابع در اختیار" چیست؟ و کجاست؟ و چرا در بودجه نیامده؟ که پاسخ دادند؛ از طریق تهاتر میان وزارت نفت و پالایشگاه‌ها ۱۹ هزار میلیارد تومان را تامین خواهند کرد لذا باید گفت؛ بخشی از درآمد‌ها و منابع وزارت نفت در تاریک خانه قرار دارد.

وی با بیان اینکه مبلغ ۱۹ هزار میلیارد تومان مدنظر برای قیر در قانون بودجه امسال ذکر نشد چراکه وزارت نفت گفت؛ بدون ذکر منبع می‌توانند آن را از طریق "منابع در اختیار" تامین کنند، توضیح داد: آن‌ها می‌توانند چنین مبالغی را بدون درج در قانون بودجه جا به جا کنند!، بنابراین باید رابطه مالی دولت با نفت مشخص و شفاف شود، هرچند در پی تلاش ۲ ساله مجلس یازدهم موضوعی همچون یارانه‌ها تا حد زیادی شفاف شد و درآمد حاصل از بنزین و ۹ حامل انرژی مشخص شد و به خزانه رفت.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه رابطه مالی نفت با پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها با دولت و حتی با خودش خیلی مشخص نیست، افزود: تا این رابطه‌ها مشخص نشود نمی‌توانیم کاری کنیم و نمی‌توان منابع را شفاف کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->