آیا شبکه خبر ۲ صدا و سیما هک شد؟ + فیلم «عیسی بخشی» آخرین بازمانده بخشی‌های کرمانج خراسان شمالی درگذشت + علت فوت صداوسیما یکی از بهترین‌هایش را از دست داد فیلم‌‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «لالایی» در شبکه نمایش خانگی | عمو پورنگ بازیگر شد سریال جدید «رخنه» درباره امنیتی‌ترین عملیات نفوذ + زمان پخش ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع)
سرخط خبرها

نقش رسانه در ترویج معارف الهی

  • کد خبر: ۱۲۵۰۶۲
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
نقش رسانه در ترویج معارف الهی
آیت ا... سیدجعفر سیدان

رسانه باید در راستای سعادت مردم حرکت کند.

با توجه به اهمیت نقش رسانه‌ها در فرهنگ جامعه، مسئولیت روزنامه‌ها به عنوان رسانه مکتوب بسیار بالا ست؛ بنابراین باید حداکثر مراقبت رعایت بشود که در آنچه منتشر می‌شود، بدآموزی در کار نباشد. مطالبی که مطرح می‌شود باید هر چه بهتر و بیشتر در راستای سعادت و خیر مردم باشد. دقت شود که تکامل جامعه در آن باشد. این به طور کلی مسئولیت مهمی است که بر عهده همه اهالی فرهنگ است و درباره رسانه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

چه اینکه رسانه‌ها در قشر‌های متفاوت جامعه ورود پیدا می‌کنند و به دست اقشار مختلفی می‌رسند و از این سبب تأثیرگذاری شان هم بیشتر است؛ بنابراین باید به شدت دقت شود که هرگز به هیچ شکل آنچه که در روزنامه تصویر می‌شود، مطالبی که نوشته می‌شود و گفتاری که نقل می‌شود، بدآموزی نداشته باشد و بتواند در راستای تکامل جامعه نقش داشته باشد؛ بالأخص زمانی که با رسانه‌ای روبه رو هستیم که از مرکز مشهد منتشر می‌شود. به دلیل هم جواری با مضجع پاک علی بن موسی الرضا (ع)، لازم است که این توجه‌ها بیشتر شود.

اعتقادات، زمینه ساز حرکت جامعه به سمت اصلاح است

درباره اینکه چه بیان کنیم، ابتدا باید اعتقادات را گفت؛ اعتقادات در یک سطحی که فهم شدنی برای مردم باشد تا پایه‌های اعتقادی شان محکم شود. این از مسائل مهمه است. چون اساس حرکت صحیح برای فرد و جامعه، اعتقادات صحیح است. اگر اعتقادات صحیح باشد، زمینه حرکت صحیح در جامعه فراهم می‌شود، اما اگر اعتقادات سست باشد و صحیح نباشد، کار‌ها هم نادرست خواهد بود.

دقیقا مانند بذری است که اگر این بذر شیرین باشد، میوه و حاصلش شیرین خواهد بود و اگر این بذر تلخ باشد، میوه اش هم تلخ خواهد بود. آنچه ملاک صحت و تکامل است، همین است که مسائل براساس سه اصل، یعنی تعقل و قرآن و حدیث ذکر شود؛ بنابراین باید دقت شود که آنچه درباره عقاید برای مخاطب عموم مطرح می‌شود براساس تعقل در قرآن و حدیث شکل گرفته باشد و  بعد مسائل اخلاقی و احکام ذکر شود. این‌ها از مسائلی است که خیلی ضرورت دارد.

آیاتی متناسب با عموم را بیان کنید

بسیار تصمیم ارزنده‌ای گرفتید برای اینکه فصل معتنابهی در روزنامه تان برای این مسائل دینی و اعتقادات و احکام و اخلاق وجود داشته باشد. خدا توفیقاتتان را بیشتر کند. یکی از راه هایش همین است که در هر قسمتی از روزنامه که ترتیب می‌دهید برای بحث معارف یک حدیث و آیه را بیان کنید که مخاطب عموم بفهمد و زمینه ساز ابهام و پرسش نباشد.

چون هستند مواردی که می‌تواند سؤال و ابهام برای مخاطب ایجاد کند. باید از آیاتی استفاده کنید که روشن و فهم شدنی برای همه هستند و در زمینه مسائل اعتقادی و اخلاقی برای همه کاربرد دارند. همچنین درباره روایات معصومین از شخص پیامبر (ص) تا بقیه امامان معصوم که بیانات بسیار آموزنده‌ای از آن‌ها موجود است که کم نظیر نیست، بی نظیر است.

احادیث معصومین درباره چگونه زیستن را نشر دهید

برنامه تان این باشد که از آیات استفاده کنید و همچنین از بیانات ائمه معصومین، درحدی که مناسب با عموم جامع باشد. مثلا از این قبیل آیات مانند «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» (سوره نحل / ۱۱) این آیه ترجمه خوبی که شده است در ترجمه ها، بهترین ترجمه را در نظر بگیرید؛ که خداوند متعال امر می‌کند به عدالت و دادگری و امر می‌کند به احسان کردن به یکدیگر به اضافه اینکه افراد باید با یکدیگر عادلانه رفتار کنند، احسان هم بکنند فوق عدالت و امر می‌کند که افراد درباره بستگانشان غفلت نداشته باشند و اگر گرفتاری دارند، گرفتاری آن‌ها را برطرف کنند و نهی می‌کند خداوند متعال از زشتی و آلودگی و از هر چه ناپسند است و همچنین نهی می‌کند از ستم کردن و ظلم مردم را و نهی می‌کند و موعظه تان می‌کند شاید به خود بیایید.

با افرادی هم در ارتباط باشید که به قرآن و حدیث مسلط باشند و از آن‌ها مطالب را بگیرید و نقل کنید. در ارتباط با مسائل مختلف زندگی مانند اینکه انسان باید چگونه زندگی کند، با دیگران چطور باید برخورد و معاشرت کند، در کسب و کار چطور باید باشد، صفات خوب را چگونه کسب و صفات بد را چگونه از خود دور کند.

از این گونه روایات متناسب با عموم مخاطب و مناسب با نیاز‌های مردم انتخاب و نقل کنید. ان شاءا... خداوند به شما توفیق عنایت کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->