جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

آیت الله سیدان: استقامت در انجام واجبات الهی زمینه‌ساز رشد و تعالی انسان است

  • کد خبر: ۹۲۴۵۴
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
آیت الله سیدان: استقامت در انجام واجبات الهی زمینه‌ساز رشد و تعالی انسان است
آیت الله سید جعفر سیدان، استاد حوزه علمیه مشهد مقدس گفت: آنچه که زمینه رسیدن یک فرد به پاداش‌های مهم الهی و مقام‌های والا را فراهم می‌سازد، استقامت کردن در انجام به وظایف، تکالیف الهی‌ و واجبات است.

آیت الله سید جعفر سیدان، از اساتید حوزه علمیه مشهد در افتتاحیه هشتمین سوگواره نگین شکسته که به منظور بزرگداشت شهادت حضرت صدیقه کبری (س) اظهار داشت: شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، دخت نبی مکرم اسلام (ص) و همسر امیرالمومنین (ع) که شخصیتی الهی و جامع تمام حقایق بود، شب مصیبت بسیار بزرگی است.

وی ضمن تسلیت شب شهادت حضرت زهرا (س) به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج) افزود: شخصیت مبارک حضرت زهرا سلام الله علی‌ها که مجموع علم، حلم، ایثار، عبادت، سخاوت، شهامتو تمام فضائل هستند، شخصیتی است که اهمیت بسیار والایی در اساس خلقت دارد.

این استاد حوزه علمیه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: ائمه اطهار علیهم السلام، قبل از خلقت در این عالم، در آفرینش نوری، خلق شده‌اند و جزو ارکان عالم هستی و انوار طیبه‌ای هستند که مانند و نظیری در این دنیا ندارند.

سیدان گفت: در روایات متعدد، به مسئله خلقت پیش از این دنیا اشاره شده است و در زیارت حضرت زهرا سلام الله علی‌ها می‌خوانیم که خداوند متعال شما را قبل از اینکه خلق کرده باشد، آزمایش کرده است؛ یعنی در خلقت نوری پیش از خلقت این عالم، حضرت مورد امتحانات الهی واقع شده است و جزو انوار طیبه معصومین علیهم السلام بوده و در عالم پیشین یکی از ارکان خلقت و هستند.

وی افزود: این شخصیتی که چنین عظمتی دارند و منتخب پروردگار عالم به عنوان یکی از شخصیت‌های دارای عصمت و مصداق آیه شریفه تطهیر هستند و پیامبر اکرم (ص) نیز ایشان را ام ابی‌ها خطاب نمودند، یعنی نبی مکرم اسلام (ص) حضرت زهرا (س) را در حدی مورد احترام خود قرار می‌دادند که گویی مادرشان هستند.

استاد حوزه علمیه مشهد مقدس اظهار داشت: از آثار زندگی حضرت فاطمه (س)، خطبه‌ای است که در مسجد برای احقاق حق خود پس از غصب فدک، ایراد فرمودند؛ این خطبه از آنجایی مهم است که حضرت برای اینکه مورد ظلم نباشند و تن به آن ندهند، به مسجد آمده و در جمع مسلمین شروع به صحبت کردند که سخنان ایشان باعث منقلب شدن و گریه جمعیت شد؛ ایشان پس از آرام شدن جمعیت خطبه‌ای به جامعیت سخنان تمام ائمه اطهار علیهم السلام و حتی نبی مکرم اسلام (ص) خواندند.

سیدان با بیان اینکه بیانات پیامبر اکرم (ص) و همه معصومین علیهم السلام در زمینه‌های مختلف وجود داشته است، خاطرنشان کرد: تنها در یک خطبه حضرت زهرا (س) مسائلی همچون توحید، نبوت، امامت، معاد، مسائل اجتماعی، احکام، مسائل مربوط به جریانات آن زمان و مسائل دیگر را به صورت جامع بیان فرمودند و بنده نیز تاکنون همانند این خطبه در کامل و جامع بودن آن را جایی نیافته‌ام.


وی افزود: یکی از جملاتی که به عنوان یک درس بسیار مهم در خطبه حضرت زهرا سلام الله علی‌ها می‌توان به آن اشاره کرد، جمله "از چیز‌هایی که می‌تواند ما را به پاداش‌های بسیار مهم الهی برساند، مسئله‌ی استقامت و صبر ما در مسیر انجام وظایف است" می‌باشد.

استاد حوزه علمیه مشهد مقدس ادامه داد: اگر فردی در انجام واجبات، ترک محرمات و استقامت در مقابل با سختی‌ها درمسیر حق، صبور نباشد، نمی‌تواند مستحق اجر و پاداش‌های ارزنده الهی باشد؛ آنچه که زمینه رسیدن یک فرد به پاداش‌های مهم الهی و مقام‌های والا را فراهم می‌سازد، استقامت کردن در انجام به وظایف، تکالیف الهی و واجبات است؛ و انسان هرچه بهتر در جهت کسب کمالات و بدست آوردن ارزش‌های واقعی بکوشد.

سیدان در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم که خداوند متعال به حقیقت فاطمه (سلام الله علیها) این مملکتی که فاطمی، علوی و مهدوی است و از موقعیت رهبری تا بقیه مراحل افتخار نوکری خاندان رسالت (علیهم السلام) را دارند، به برکت این توسلات، از همه آفات مصون و محفوظ نگه دارد.

همچنین آیت الله شب زنده دار (عضو فقهای شورای نگهبان) در جمع عوامل و دست اندرکاران نگین شکسته حضور پیدا کرده ضمن تشکر و قدردانی از عوامل و دست اندرکاران، در جهت اهمیت هنر و تاثیر آن در تعظیم شعائر چنین گفت: هنر باید برای تحکیم عقاید و حقایق عالم به کار گرفته شود که یکی از بزرگترین حقایق، مسئله ولایت و جانشینی امیرالمومنین (علیه السلام) است.

گفتنی است، برگزاری سوگواره نگین شکسته به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تا ۱۶ دی ماه در برج آسمان واقع در خیابان ۱۷ شهریور ادامه خواهد داشت.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->