«مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند
سرخط خبرها

کمبود ٣۵٠٠ خودرو برای سرویس‌دهی مدارس خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۲۵۵۲۲
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
کمبود ٣۵٠٠ خودرو برای سرویس‌دهی مدارس خراسان رضوی
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان خراسان رضوی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده به ٧۶٢٠ خودرو نیاز است اما متاسفانه ٣۵٠٠ خودرو برای سرویس‌دهی مدارس کمبود داریم.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس نعمتی در همایش مجریان سرویس مدارس که در فرهنگسرای سازمان ترافیک برگزار شد، اظهارکرد: در دوران کرونا به دلیل تعطیلی مدارس و سرویس مدارس بخش زیادی از رانندگان از بدنه سرویس مدارس خارج شدند و امسال با کمبود رانندگان سرویس مواجه هستیم.طی جلسات متعدد با کارگروه ماده ١٨ دلایل عدم استقبال رانندگان سرویس مدارس را آسیب‌شناسی کردیم و مشکلات آنها را شناسایی و رفع کردیم.

وی افزود: نمونه‌ای از مشکلاتی که رفع کردیم شامل افزایش ٣۵ درصدی کرایه رانندگان، افزایش صد درصدی سهم شرکت‌ها، برداشتن سقف قرارداد‌ها بود و ایجاد فضای رقابتی که شرکت‌ها بتوانند رانندگان بیشتری را جذب کنند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان خراسان رضوی ضمن اشاره به اینکه باید سعی شود به راننده‌ها هزینه‌هایی را تحمیل نکنیم، ادامه داد: رانندگان در ابتدا باید برچسب خودرو، گواهی بهداشت، سو پیشینه و... داشته باشد این امور علاوه بر اهمیتی که دارند برای رانندگان هزینه بر است که برای آنها نیز باید تدابیری اندیشه شود. همچنین باید برای رانندگانی که خدمات سرویس‌دهی را در مرکز شهر و مسیر پر ترافیک انجام می‌دهند مزایایی در نظر بگیریم.

نعمتی گفت: سه مرحله فراخوان داشتیم و با ٩۵ شرکت تماس گرفتیم و علت‌ حضور و عدم حضور آنها را در فراخوان پرسیدیم تا مشکلات را رفع کنیم و حاصل آن حضور ۴۶ شرکت بود. در طی بررسی‌های انجام شده در اوایل تیرماه پیش‌بینی کردیم که ٨٠٠٠ خودرو برای سرویس‌دهی مدارس نیاز داریم. اما در بررسی‌های مجدد متوجه شدیم به ٧۶٢٠ خودرو نیاز است و بعد از راست آزمایی‌ها انجام شده ۴۵٠٠ خودرو تامین شد، اما متاسفانه ٣۵٠٠ خودرو برای سرویس دهی مدارس کمبود داریم. این اعداد و ارقام اولیه و ممکن است تغییر کند. امید داریم بتوانیم با کمک شرکت‌ها تا زمان بازگشایی مدارس کمبود خودرو را جبران کنیم. ما یک سیستم هستیم و باید با هم همکاری و هماهنگ باشیم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم.

وی ادامه داد: امنیت دانش‌آموزان مهمترین مسئله در سرویس مدارس است و همچنین آموزش رانندگان باید در دستور کار شرکت‌ها قرار گیرد. ‌وضعیت پوشش و نوع برخورد و نحوه رانندگی رانندگان سرویس مدارس اهمیت ویژه‌ای دارد ، زیرا رانندگان با دانش‌آموزان در ارتباط هستند و الگو دانش‌آموزان هستند. همچنین

نعمتی با بیان اینکه پرداخت به موقع حقوق رانندگان اهمیت دارد و باید شرکت‌ها به این امر توجه داشته باشند، ادامه داد: ناظران باید به صورت مداوم به کار رانندگان نظارت داشته باشند، خانواده نیز باید مراقب باشند و آنها نیز باید به حق و حقوق خود نسبت به سرویس فرزندانشان آگاه باشند و در این زمینه آموزش ببیند. ما برای آگاهی‌سازی خانواده‌ها با این حق و حقوق دو جلسه آموزش اختصاص دادیم.

وی گفت:گواهی سلامت جسمی و روانی رانندگان باید به صورت مداوم رصد شود. در طول مدت قرارداد رانندگان باید مورد ارزیابی مشاوران و کارشناسان قرار بگیرد. همچنین پیام‌های فرهنگی و پیام‌های هشدار دهنده را چاپ خواهیم کرد و در اختیار رانندگان سرویس خواهیم گذاشت. اولویت سرویس‌دهی با مدارس دخترانه در پایه‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم ‌و در کنار آن مدارس ابتدایی پسرانه که باید از راننده خانم استفاده شود.متوسط اول و دوم پسرانه اولویت‌های بعدی در سرویس‌دهی هستند.


رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان خراسان رضوی گفت: همچنین اگر در زمینه سوخت برای رانندگان مشکلاتی وجود دارد نیز باید هم اکنون اعلام شود تا به این مورد نیز رسیدگی شود. در حوزه قراردادهای تامین اجتماعی نیز مواردی وجود دارد که در رفع آن تلاش خواهیم کرد.
در خصوص تامین سرویس از خانواده نیز استفاده کردیم
از خانواده‌‌هایی که فرزند خود به مدرسه می‌آورند خواسته این در صورت تمایل دانش‌آموزانی که با آنها هم مسیر هستند را با خود ببرند و بیاورند. لازم به ذکر است که این خانواده باید گواهی سلامت و روند رانندگان سرویس مدارس را طی کند و با شرکتی قرارداد منعقد کنند.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت اتوبوسرانی با ایجاد خط جدید و تعیین مسیرهای مشخص مخصوص دانش‌آموزان با تفکیک جنسیت جزو برنامه‌های امسال است. همچنین در قردادهایی که با شرکت‌ها داشتیم اصلاحیه انجام شد مبنی بر اینکه شرکت‌ها در تامین خودرو به ما تعهد دادند، اگر در این زمینه به تعهد خود عمل نکنند ١۵ درصد جریمه خواهد شد.

 

از افزایش کرایه سرویس مدارس تا افزایش صددرصدی سهم شرکت‌ها

 

همچنین صاحبی معاون اجرایی سازمان تاکسیرانی مشهد اظهارکرد: سرویس مدارس یک کارگروهی و میان بخشی است و در واقع کاری مشترک با حضور و هماهنگی اداره آموزش و پرورش، سازمان تاکسیرانی، شرکت حمل‌ونقل و نماینده اولیا دانش‌آموزان در کارگروه ماده ١٨ است.

وی افزود: امسال فصل جدیدی از سرویس مدارس را را بعد از دو سال تعطیلی مدارس و سرویس مدارس آغاز کردیم، فصلی پر از ابهام با رقبای جدید در حمل‌ونقل که تهدیدی برای سرویس مدارس بود. لذا سعی کردیم با جلسات بیشتر و فشرده‌تر کار گروه‌های ماده ‌١٨ را تشکیل دهیم و با بکارگیری مسئولان مختلف ابهامات و مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت را برطرف کنیم و قدم‌های عالی برداریم.

معاون اجرایی سازمان تاکسیرانی مشهد ضمن اشاره به مشکلات در این مسیر، ادامه داد: اولین مشکل در این حوزه پایین بودن کرایه سرویس مدارس بود که این امر سبب شده بود که رانندگان زیادی را از دست دهیم. ما در کشور از لحاظ میانگین کرایه مسیر در ته لیست قرار داریم.

صاحبی تاکید کرد: حرکت بسیار قدرتمندی باید اتفاق می‌افتاد که مدیران، مسئولان، اعضای شورای شهر و فرمانداری قانع می‌شدند که این یک چالش است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد. خوشبختانه در این مسیر توفیقات خوبی اتفاق افتاد و در حد قابل توجهی توانستیم خلاهایی که در ارتباط با کرایه سرویس داشتیم جبران کنیم.

معاون اجرایی سازمان تاکسیرانی مشهد با اشاره به این موضوع که در سال‌های گذشته سهم شرکت‌ها به حدی کاهش داشته که حتی توان تامین هزینه‌های اولیه خود نداشتند، بیان کرد: خوشبختانه امسال در کارگروه ماده ١٨
هزینه شرکت‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با افزایش صددرصدی سهم سرویس مدارس موافقت شد یعنی سهم شرکت‌ها از ٣.۵ درصد به ٧درصد افزایش یافت.

وی اضافه کرد: همچنین امسال قصد داریم آزمون روانشناختی رانندگان سرویس مدارس را به صورت پایلوت اجرا کنیم که اگر در این مسیر موفق بودیم در سال‌های آینده به روش فراگیر اجرا کنیم.

راننده کم باشد، اما سالم باشد

همچنین سرهنگ خادمی، نماینده پلیس راهور خراسان رضوی بیان کرد: انتخاب راننده سرویس اهمیت ویژه‌ای دارد و راننده باید شرایط روحی روانی سالمی داشته باشد، به نظر بنده راننده کم باشد، اما سالم باشد. مدیران مسئول باید قبل از شروع مدارس آموزش‌های لازم را به رانندگان بدهند. دانش آموز با راننده سرویس در تماس است و رفتار و منش رانندگان روی دانش‌آموزان تاثیر دارد. لذا تمیز بودن خوردرو، پوشش و منش راننده اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا سال گذشته تصادف جرحی و امنیتی داشتیم و امیدوارم اینگونه مسائل را امسال نداشته باشیم.

وی افزود: رانندگان باید در سوار و پیاده شدن دانش‌آموزان از خودرو به آنها کمک کنند، عجله‌ نداشته باشند و خودرو خود را بادر جای مناسب پارک کند تا حین سوار و پیاده شدن دانش آموز امنیت لازم را داشته باشد، زیرا رانندگان در قبال دانش‌آموزان مسئول هستند. در جلوی مدارس باید تابلو‌های امنیتی، هشداردهنده و خط‌کشی وجود داشته باشد و مدارسی که نیاز به این موارد دارند اعلام کنند تا کارهای لازم برای آنها انجام شود. مدیران مدرسه توجه داشته باشند اگر درب مدرسه به سمت خیابان باز می‌شود مراقب دانش‌آموزان باشند تا مشکلی برای دانش‌آموزان پیش نیاید.


شناخت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی اجرایی با توجه به اصلاحیات انجام شده برای مدیران شرکت‌ها ضروری است

در پایان این مراسم سالاری رئیس اداره بازرسی اظهار کرد: کمبود ناوگان در سرویس مدارس و رعایت ضوابط و مقررات در این حوزه کار سختی است.شناخت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی اجرایی با توجه به اصلاحیات انجام شده برای مدیران شرکت‌ها ضروری است، زیرا نظارت بر سرویس مدارس امر خطیری است. راننده با هر تیپ شخصیتی و مد پرورشی قرار است خدمتی ارائه دهد و خدمت راننده ممکن است از نگاه دستگاه نظارتی دور بماند.

وی افزود: طبق آمار سال ٩٨ بالغ بر ۶٠ درصد زیر درختی‌ها بودند کسانی که در امر سرویس‌دهی مبادرت می‌کردند مجوز نداشتند، کسانی که در امر سرویس‌دهی ورود کردند، اما تخلفات زیادی داشتند. آنان هم از نظر مجوز و هم از نظر شناخته شدن در سامانه سپند صلاحیت‌هایی نداشتند و این امر سبب شد در این حوزه اتفاقات رخ دهد و نمونه آن پیاده کردن ١٢ دانش‌آموز از خودرو پراید یا روشن کردن پیکنیک توسط راننده خانم در خودرو سرویس مدرسه، اینها مخاطراتی است که باید در حوزه نظارتی بیشتر به آنها دقت و نظارت داشته باشیم.
اتفاقاتی در سال‌های گذشته در سرویس‌مدارس رخ داده است که هنوز امسال درگیر برخی از موارد هستیم.

سالاری ادامه داد: دو قانون مرتبط در این حوزه وجود دارد آیین‌نامه اجرایی در سال ٨٧ توسط هئیت وزیران و دستورالعمل اجرایی که در سال ٩٧ ابلاغ شد.

در این آیین‌نامه و دستور‌العمل نکات مهمی در نظر گرفته شد اعم از مسئولیت‌هایی که برای مجموعه‌های متولی، کارفرما، پیمانکار و راننده سرویس اعمال شده و همه باید آنها را رعایت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->