«زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟
سرخط خبرها

مناطق شهری، آماده خدمات‌رسانی به زائران

  • کد خبر: ۱۲۶۴۴۷
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
مناطق شهری، آماده خدمات‌رسانی به زائران
این روز‌ها در همه کوچه‌پس‌کوچه‌ها، خیابان‌ها و معابر شهرمان شاهد فعالیت شبانه‌روزی خادمان امام‌رضا (ع) در قامت مدیریت شهری به همراه دیگر تشکل‌های مردمی هستیم تا مقدمات میزبانی از زائران بارگاه رضوی در ایام رحلت نبی‌مکرم‌اسلام، حضرت‌محمد (ص)، شهادت امام‌حسن‌مجتبی (ع) و امام‌رضا (ع) به بهترین شکل ممکن مهیا شود.

کاملان-ظهیری | شهرآرانیوز، موضوعی که همه ارگان‌ها و دستگاه‌های استانی و شهری از جمله شهرداری مشهد را پای کار آورده است تا با این هم‌افزایی خدمات‌دهی مطلوبی به زائران در دهه پایانی صفر ارائه شود.

در‌این‌راستا کارکنان شهرداری به همراه مدیران و کارشناسان در مناطق مختلف شهرداری، به‌عنوان پیشانی ارتباط با زائران و مجاوران، در تلاش‌اند تا محیط شهری را به فضایی مناسب برای حضور زائران تبدیل کنند. در این میان مناطقی که خط و مرزشان نزدیک به حرم مطهر رضوی است درصددند با ایجاد فضا‌های مناسب برای اسکان زائران و انجام اقدامات شایسته برای آسایش و رفاه حال زوار حضرت‌رضا (ع) و ارائه خدمات مناسب در اطراف حرم مطهر رضوی به‌نوعی فضای شهر را به صحن حرم امام‌رضا (ع) تبدیل کنند. مناطقی مهم که فعالیت سازمانی‌شان دورتر از حریم رضوی است به دنبال این هستند تا به‌عنوان مناطق ورودی شهرمان، استقبال‌کنندگان خوبی از زائران پیاده و سواره حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) باشند.

اختصاص ۵ مکان برای اسکان زائران در منطقه ثامن

سرپرست شهردار منطقه ثامن با اشاره به اهمیت اسکان اضطراری زائران در دهه آخر ماه صفر گفت:دراین راستا پنج مکان با مشارکت آستان قدس رضوی به اسکان زائران اختصاص یافته که از جمله آن‌ها می‌توان به ابَرموکب اسکان زائران در بولوار شهید شوشتری ۱ و ۳ (گذر تاریخی حاج نوروز) اشاره کرد.

ساسان نورین مقدم افزود: این موکب امکان اسکان بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر را فراهم می‌کند؛ اکنون ۲۵ دستگاه خودرو سبک و سنگین و ۱۰۰ نفر نیرو، به صورت شبانه روزی در حال آماده سازی این موکب هستند. وی با بیان اینکه برای مسئله اسکان از پروژه‌ها و مدارس مستقر در منطقه هم کمک خواهیم گرفت، تصریح کرد: پروژه «ایوب» در خیابان «شهدای حج ۳» با ظرفیت اسکان ۲ هزار نفر، مدرسه «حاج تقی» در ابتدای خیابان نوغان با ظرفیت اسکان هزارو ۵۰۰ نفر، برخی از پروژه‌های تجاری منطقه با ظرفیت اسکان ۵ هزار نفر و سالن ورزشی وحدت با ۶۰۰ نفر گنجایش از دیگر ظرفیت‌هایی است که برای اسکان زائران پیش بینی شده است.

در مجموع بیش از ۱۳ هزار نفر ظرفیت اسکان برای روز‌های پایانی ماه صفر تدارک دیده شده است. نورین مقدم در ادامه از جانمایی بیش از ۲۰ باجه راهنمای زائر در مسیر زائران خبر داد و گفت: علاوه بر این موارد با ۱۳۲ موکب آستان قدس رضوی و ۲۲ موکب مردمی همکاری داریم و برای تسهیل دسترسی زائران به مواد غذایی مورد نیازشان با قیمت مناسب، ۳۱ بازار ارزاق عمومی هم در مناطق مختلف منطقه پیش بینی شده است.
سرپرست شهردار منطقه ثامن یکی از مسائل مهم در روز‌های دهه آخر صفر را تامین پارکینگ دانست و افزود: برای رفاه حال زائران حدود ۴۰ منطقه پارکینگی با ظرفیت ۷ هزار خودرو شناسایی و پارکینگ‌های موقتی در آن ایجاد خواهد شد.

نورین مقدم با اشاره به آماده سازی و به روزرسانی بیش از ۳۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در منطقه ثامن افزود: همچنین قرار شده است هفت مسجدی که در محدوده قرار دارند ۸۷ سرویس بهداشتی را آماده کنند و همچنین ایجاد ۲۶۸ چشمه سرویس دیگر در دست اقدام است تا مشکلی برای ارائه خدمات به زائران به وجود نیاید. وی تصریح کرد: در بخش نظافت معابر اطراف حرم مطهر رضوی در ایام دهه آخر صفر هم ۶۰۳ نفر پاکبان به عنوان نیروی معین به ظرفیت منطقه اضافه می‌شوند و ۲۰ دستگاه خودرو سازمان مپ و سایر مناطق شهری هم برای رفت و روب خیابان‌های اطراف حرم امام رضا (ع) به کمک شهرداری منطقه ثامن خواهند آمد.

ایجاد ۲۰۰۰ ظرفیت اسکان با همکاری تشکل‌های فرهنگی

شهردار منطقه یک با تأکید بر اینکه در شهرداری این منطقه با تمام توان و ظرفیت آماده استقبال از زائران دهه آخر صفر هستیم گفت: دو موکب را برای اسکان موقت و اضطراری زائران در سالن ورزشی شهید محرابی در مجد ۲۸ و سوله‌ای در شهید قرنی ۲۰ تجهیز و آماده کرده ایم و با تلاش گروه‌های جهادی، تشکل‌های فرهنگی مردم نهاد و مساجد فعال در منطقه، شش مکان دیگر نیز با ظرفیت بیش از ۲ هزار نفر آماده پذیرایی و اسکان زائران امام مهربانی‌ها هستند. کوروش باوندی ادامه داد: شش معبر فرهنگی و ایستگاه صلواتی در خیابان توحید، میدان جانباز، خیابان سناباد، تقاطع خیام و ارشاد، آبکوه ۷ و میدان تختی برای استقبال و پذیرایی از زائران پیاده در دهه آخر صفر پیش بینی و آماده شده است که توسط هیئات و تشکل‌های مذهبی اداره می‌شوند.

آماده سازی عرصه شهدا برای اسکان زائران

شهردار منطقه ۲ شهرداری مشهد با اعلام آماده سازی فضا‌های مختلف برای اسکان زائران در این منطقه گفت: یکی از مراکز اصلی اسکان زائران در این منطقه مربوط به طبقه منفی یک عرصه میدان شهداست که عملیات آماده سازی این فضا در حال انجام است. همچنین طبقه منفی یک تالار شهر مشهد نیز با گنجایش ۸۰ نفر از شب گذشته آماده اسکان زائران شده است.

سیدعلی حسین پور افزود: بوستان حجاب و فرهنگ سرای حجاب نیز با ظرفیت ۵۰۰ نفر برای اسکان زائران خارجی، به ویژه زائران پاکستانی در نظر گرفته شده است و سالن شهدای تاکسی رانی شهرداری مشهد هم برای اسکان ۴۰۰ نفر آماده سازی شده است. حسین پور با اشاره به صدور مجوز برپایی ۵۶ ایستگاه صلواتی ادامه داد: اصلی‌ترین ایستگاه استقبال از زائر منطقه ۲ مربوط به ایستگاه استقبال از زائر عرصه میدان شهداست که این ایستگاه ۲۴ غرفه دارد.

استقبال از زائران پیاده در شمال شهر

شهردار منطقه ۳ با اشاره به بولوار ۲۲ بهمن و خیابان خواجه ربیع به عنوان ورودی شهر مشهد از سمت شمال گفت: ایستگاه استقبال از زائر در ورودی راه آهن مشهد ایجاد شده است. مهدی خداشناس افزود:در راستای ارائه خدمات مطلوب به زائران حضرت رضا (ع) ۳۸ چشمه سرویس بهداشتی که‌۳۲ چشمه آن به صورت شبانه روزی است آماده سازی می‌شود و همچنین دو وضوخانه و آب خوری درخیابان شیرازی نیز نصب شده است. وی بیان کرد: راه اندازی دو ایستگاه استقبال از زائر، یکی در میدان راه آهن برای استقبال از زائران ورودی از راه آهن و دیگری در ابتدای کاظم آباد، مسجد امامین عسکرین (ع) واقع در جاده کلات برای استقبال از زائران اجرایی شده است. خداشناس ادامه داد: چهار سالن ورزشی از جمله سالن‌های ورزشی یاس نبی (ص)، شهید ناصری و ۲۲ بهمن برای اسکان زائران آماده سازی می‌شود ومجوز برپایی بیش از ۶۰ ایستگاه صلواتی در منطقه صادر شده است.

تأمین پارکینگ در خیابان‌های منتهی به حرم

شهردار منطقه ۴ با اعلام هماهنگی‌های انجام شده با چهار مدرسه مستقر در این منطقه شهری برای استفاده از فضای پارکینگی این مدارس گفت: در راستای تسهیل در رفت وآمد زائران و مجاوران بارگاه رضوی و در مسیر تأمین پارکینگ مورد نیاز خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی با چهار مدرسه مستقر در منطقه هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است تا از محوطه این مدارس برای پارک خودرو‌های زائران و مجاوران استفاده شود. مجید نژادحسین ادامه داد: دو سوله بحران واقع در دو پارک منطقه برای اسکان زائران حضرت رضا (ع) آماده و ۱۴۰ چشمه سرویس بهداشتی این منطقه نیز رفع نقص و آماده سازی شده است و هماهنگی‌هایی با مساجد منطقه صورت گرفته است تا سرویس‌های بهداشتی مساجد نیز در اختیار زائران قرار گیرد. همچنین به منظور ایجاد فضای مناسب در بوستان‌های منطقه ۴، سیستم‌های روشنایی این بوستان‌ها رفع نقص شده است.

آماده سازی ۷ مرکز اسکان برای زائران

منطقه ۵ شهری مشهد از جمله مناطقی است که در دهه پایانی ماه صفر میزبان زائران بارگاه رضوی خواهد بود؛ دراین زمینه شهردار منطقه ۵ با اشاره به آماده بودن خادمان شهر در این منطقه شهری برای میزبانی شایسته از زائران حضرت رضا (ع) گفت: برای دهه پایانی ماه صفر هفت مرکز اسکان زائر با گنجایش بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ نفر شامل ساختمان اداری منطقه، فرهنگ سرای امت، پارکینگ کمپ رو باز ولایت، مجموعه ورزشی شهید علیمردانی، مجموعه شهدای مدافع حرم، بوستان وحدت و بوستان رستگارمقدم آماده سازی شده است. مجید وحدتی پور افزود: تأمین پنج آب خوری موقت سیار با ۵۰ شیر آب، راه اندازی ۱۰ چشمه حمام، تعمیر و بازسازی ۱۳۰ چشمه سرویس بهداشتی و خرید و تأمین ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی به صورت کانکس از دیگر اقدامات انجام شده برای میزبانی از زائران بارگاه منور رضوی است.

بوستان ریحانه در اختیار زائران دهه پایانی صفر

شهردار منطقه ۷ با با بیان اینکه بوستان ریحانه برای پذیرایی از زائران آماده شده است گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده در زمینه حجم ورودی شایان‌توجهی از زائران و مشتاقان اهل‌بیت (ع) به مشهد‌الرضا (ع) مدیریت شهری علاوه بر مأموریت‌های تعریف شده خود اسکان موقت زائران پیاده و سواره را در دستورکار خود قرار داده است. وحید برجسته‌نژاد افزود: از‌این‌رو همکاران در شهرداری برای مهیا شدن فضا‌های قابل اسکانی مثل پارک‌ها، بوستان‌ها، سالن‌های ورزشی و سایرساختمان‌های مربوط به شهرداری به‌صورت شبانه‌روزی در حال تلاش هستند. وی ادامه داد: یکی از این مکان‌ها بوستان بانوان ریحانه واقع در بولوار جمهوری و بولوار فرودگاه است که باید برای میزبانی هر‌چه‌بهتر زائران آماده شود؛ بنابراین این بوستان تا اطلاع‌ثانوی از پذیرش بانوان معذور است.

آماده سازی زمین خیابان ثامن الائمه (ع) برای اسکان زائران

شهردار منطقه ۸ با اعلام آماده سازی زمین خیابان ثامن الائمه (ع) برای اسکان زائران دهه آخر صفر گفت: با توجه به حضور پرشور زائران در شهر مشهد و در راستای خدمت رسانی و آسایش زائران به ویژه در موضوع اسکان، زمینی به وسعت ۱۵ هزار متر مربع برای اسکان زائران در این ایام آماده سازی شده است. احسان شریعتی افزود: این زمین واقع در حدفاصل خیابان ثامن الائمه (ع) ۱۱ و ۱۳ با استفاده از ۱۵ تن گراویه کف سازی شده و هم زمان کانکس شش چشمه‌ای سرویس بهداشتی و شش دوش حمام، کابل کشی برق و نصب ۲ برج نوری انجام شده است. وی اظهار کرد: علاوه بر این موارد، دو موکب به متراژ ۵ هزار متر مربع در این زمین برپا خواهد شد که در آن ارائه خدمات اسکان و اجرای برنامه‌های اجتماعی فرهنگی انجام خواهد شد.

برگزاری مراسم عزاداری در پلکان باباکوهی

شهردار منطقه ۹ شهرداری مشهد با اعلام برگزاری مراسم عزاداری دهه پایانی ماه صفر در پلکان باباکوهی گفت: مجوز برپایی ایستگاه صلواتی در ۵۰ نقطه صادر شده است. سعیدحسینقلی‌زاده‌مقدم با اشاره به برپایی ایستگاه استقبال از زائر در حاشیه بزرگراه شهید کلانتری و مقابل دانشگاه فردوسی افزود: همچنین ۳ ایستگاه دیگر در حاشیه بولوار وکیل آباد با مشارکت شهرداری، تشکل‌های مردمی و هیئت‌های مذهبی برپا می‌شود.
وی ادامه داد: چهار سالن ورزشی واقع در سرافرازان ۱۳، صیاد شیرازی، خاقانی و بولوار نماز برای اسکان اضطراری زائران آماده شده و در این سالن‌ها خدماتی نظیر پذیرایی و سرویس بهداشتی و سرویس حمام ارائه می‌شود.

ایمن سازی مسیر زائران پیاده

شهردار منطقه ۱۰ با اشاره به اقدامات شهرداری این منطقه برای استقبال از زائران پیاده دهه آخر صفر که از مسیر بزرگراه پیامبر اعظم (ص) به مشهد وارد خواهند شد گفت: امسال با هدف حفظ جان زائران پیاده و کاهش بار ترافیکی بزرگراه پیامبر اعظم (ص) بخشی از مسیر رفت وآمد این زائران در بزرگراه تغییر کرد و یکی از کار‌هایی که ما انجام دادیم، ایمن سازی مسیر و اقداماتی مانند تسطیح برای رفت وآمد راحت‌تر و بهتر زائران پیاده مسیر چناران به مشهد بود.

دراین راستا ۱۰۰ نیوجرسی و ۷۵۰ متر فنس و گاردریل و ۲۰ تابلو و علامت ترافیکی در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) نصب شد. سعید اکبریان ادامه داد: پنج موکب استقبال از زائران پیاده در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) ایجاد و برای ۱۲ موکب مردمی هم مجوز صادر شده است. ضمن اینکه ۴۷ چشمه سرویس بهداشتی در هفت قسمت از بزرگراه پیامبر اعظم (ص) پیش بینی و مستقر شده است.

آماده سازی ۳ سالن برای اسکان اضطراری

در منطقه ۱۱ شهرداری مشهد چند سالن ورزشی مناسب وجود دارد که بنا به گفته شهردار این منطقه این سالن‌های ورزشی در صورت نیاز برای اسکان اضطراری زائران آماده سازی شده است. مهدی عرفانیان گفت: در بخش اسکان، ۳ سالن ورزشی (سالن ورزشی گلسا واقع در دانشجوی ۲۹، سالن ورزشی امید و زندگی واقع در سیدرضی ۵۸ و سالن ورزشی مادر و کودک واقع در بوستان مادرو کودک با ظرفیت حدود ۷۰۰ نفر اسکان در هر سالن ورزشی) برای اسکان اضطراری زائران بارگاه رضوی در ایام دهه پایانی ماه صفر آماده سازی شده است. وی تصریح کرد: برای زائران پیاده‌ای که از سمت طرقبه و شاندیز به قصد زیارت بارگاه منور رضوی عازم هستند، ایستگاه استقبال از زائر در جنب بوستان ملت مشهد برپا می‌شود.

آماده سازی ورودی مشهد از سمت چناران

شهرداری منطقه ۱۲ شهر مشهد در حال آماده سازی ایستگاه استقبال از زائر در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) و اجرای عملیات پاک سازی جاده قدیم قوچان است.
دراین زمینه شهردار منطقه ۱۲ گفت: مهم‌ترین اقدام این منطقه آماده سازی ایستگاه استقبال از زائر به ویژه زائران پیاده در ورودی شهر واقع در بزرگراه پیامبر اعظم (ص) است.
علی زینت بخش افزود: در این ایستگاه ۱۸ چشمه سرویس بهداشتی و حمام راه اندازی می‌شود. وی بیان کرد:همچنین در منطقه ۱۲ آماده سازی کمپ اسکان زائر در سالن شهدای شهرداری را در دست اقدام داریم تا با آماده سازی این سالن که در خیابان اقدسیه قرار گرفته است زائران بتوانند اسکان پیدا کنند. همچنین بخشی از اقدامات پشتیبانی مرکز اسکان اضطراری نمایشگاه بین المللی مشهد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->