نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

بازگشت هیجان به زنگ ورزش مدارس

  • کد خبر: ۱۲۷۱۳۴
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
بازگشت هیجان به زنگ ورزش مدارس
ساخت زمین چمن‌مصنوعی در مدارس خراسان‌رضوی در شش ماه گذشته افزایش ۱۹۸ درصدی داشته است.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ همه‌گیری کرونا این روز‌ها رفته‌رفته به پایان حیاتش می‌رسد و ویروس منحوس سرانجام مهار شده است. با این همه، دوسال‌واندی دوران کرونایی آسیب‌های فراوانی برای ورزش آموزشگاه‌ها به همراه داشت و حالا با بازگشایی دوباره مدارس انتظار می‌رود آموزش‌وپرورش تدابیر ویژه‌ای برای جهش پساکرونایی در امر ورزش داشته باشد. از ابتدای امسال مدارس به‌صورت جسته‌وگریخته و نه‌چندان سازمان‌دهی‌شده فعالیت کردند، اما واقعیت آن است که مهرماه ۱۴۰۱ آغاز رسمی دوباره امر تحصیل و تربیت در حوزه آموزش‌وپرورش پس از دوران سخت کرونایی است. از این رو لازم است در این بازگشایی اقدامات مهمی در زمینه رشد و توسعه دوباره امر آموزش صورت بگیرد. در این راستا زنگ ورزش مدارس هم باید با جدیت و تدابیر ویژه‌تری برگزار شود.

مروری بر صدمات کرونا بر پیکره آموزش

با فراگیری کرونا در کشور، آموزش‌های حوزه آموزش‌وپرورش مجازی شد؛ آموزشی که صدمات مختلفی را به این حوزه وارد کرد. آسیب‌های علمی در حوزه یادگیری، آسیب‌های اجتماعی به شکل حضور مجازی و حضورنداشتن در جمع هم‌سالان، آسیب‌های جسمانی و بی‌تحرکی به‌علت مراجعه‌نکردن به مدرسه و غیرحضوری‌شدن ساعات زنگ ورزش ازجمله این آسیب‌ها بودند. در این بحران فضا‌های ورزشی خارج از مدارس هم تعطیل بود و استفاده بیش از حد از لپ‌تاپ، تبلت و رایانه هم صدمات زیادی به ساختار قامتی دانش‌آموزان وارد آورد. کرونا در ورزش به کم‌تحرکی و افزایش مشکلات ساختار قامتی انجامید.

اقداماتی برای جبران چند خسارت بزرگ

خساراتی که کرونا در دو سال حیاتش به ورزش آموزشگاهی وارد آورده، لازم است جبران شود؛ مسئله‌ای که معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی با اشاره به آن می‌گوید: «اقداماتی که ما باید برای این مهم انجام می‌دادیم، به سه حوزه تقسیم شد: حوزه‌های محتوایی، تجهیزات ورزشی و نیروی انسانی.» صفدر سلطانی اضافه می‌کند: «ما برای افزایش نیروی انسانی در تابستان امسال ۲۳۵ معلم تربیت‌بدنی جذب کردیم. این جهشی چشمگیر است که می‌تواند آینده‌ای روشن برایمان ترسیم کند.

در سال‌های گذشته سالیانه ۲۰ تا ۳۰ معلم برای درس تربیت‌بدنی جذب می‌کردیم، اما امسال با این جهش چشمگیر به‌دنبال جبران عقب‌ماندگی هستیم.» سلطانی یادآور می‌شود: «علاوه بر این، ۲۵۰ هزار نفرساعت دوره آموزشی برای آموزگاران دوره ابتدایی برگزار کردیم تا علاوه بر درس‌های خودشان بتوانند در درس تربیت‌بدنی یا همان ورزش هم برای دانش‌آموزان اتفاق خوبی را رقم بزنند.»

طرحی برای نجات ورزش مدارس

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی در ادامه به اجرای طرحی از ابتدای امسال یاد می‌کند که می‌تواند ورزش مدارس را نجات دهد. صفدر سلطانی در این‌باره می‌گوید: «از ابتدای امسال اجرای طرحی با نام «طرح شهید سردار قاسم سلیمانی» با محوریت ایجاد فضای ورزشی دوران مدارس را آغاز کردیم که اتفاق خوبی است. فضا‌های ورزشی بیرون مدارس چندان استفاده نمی‌شد. خطرات رفت‌وآمد و مشکلات استفاده از این مکان‌ها، سبب شد تا به‌دنبال اجرای این طرح باشیم. بر اساس این طرح می‌خواهیم در مدارس در چهار قالب چمن‌مصنوعی، سالن‌های بزرگ، سالن‌های کوچک و زمین ساحلی فضا‌های ورزشی بسازیم.»

وی می‌افزاید: «۱۰۱ فضای ورزشی شامل ۸ سالن بزرگ، ۳ زمین ساحلی، ۲۵ سالن کوچک و ۶۵ چمن مصنوعی در شش ماه اول سال در مدارس ایجاد کرده‌ایم. البته ۵ سالن بزرگ هنوز باقی مانده است که ساختش کمی زمان‌بر خواهد بود.» سلطانی در توضیح سالن‌های کوچک ورزشی مدارس اظهار می‌کند: «این سالن‌ها همان مکان‌هایی در مدرسه مثل سوله، کتابخانه یا کلاس‌های بزرگ است که ما به کارگاه ورزش تبدیل کردیم تا دانش‌آموزان زنگ ورزش از آن استفاده کنند.»

نیازسنجی بر اساس واقعیت

فرستادن تجهیزات ورزشی به مدارس یکی از رسم‌های هرسال است که تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش از آن به‌عنوان اقدامی در راستای تجهیز مدارس به امکانات ورزشی یاد می‌کرد. با وجود این، امسال این اتفاق صورت نگرفت و صفدر سلطانی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی، از طرحی جایگزین برای آن یاد می‌کند.

او در این‌باره می‌گوید: «امسال بیش از ۷ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز مدارس به امکانات ورزشی امسال داریم که با تدبیر ویژه وزارتخانه قرار است آن را در قالب نیازسنجی بر اساس واقعیت در اختیار مدارس بگذاریم.» وی می‌افزاید: «وزارتخانه قرار است زیرساخت نرم‌افزاری قوی را در اختیار مدارس بگذارد تا مدیران مدارس خودشان بر اساس نیاز مدرسه لوازم را سفارش بدهند و ما برای آن‌ها بخریم؛ اتفاقی که می‌تواند به تخصصی‌کردن آموزش ورزش در مدارس و به‌تبع آن به رونق و شکوفایی دوباره ورزش آموزشگاهی کمک شایان‌توجهی کند.» سلطانی درحالی از اعتبار ۷ میلیاردی سخن می‌گوید که این اعتبار نسبت به پارسال ۲ میلیارد افزایش داشته است.

برنامه درسی ثابت و افزایش سرانه ورزش

زنگ ورزش مدارس قرار نیست پس از دو سال سخت کرونایی افزایش یابد. زیرا برنامه درسی ملی ثابت است، اما تلاش‌ها برای کیفی‌سازی ساعات خارج از مدرسه است. صفدر سلطانی درباره افزایش سرانه ورزش مدارس به‌ازای هردانش‌آموز، می‌گوید: «سرانه ورزش مدارس ۳۷/۰ مترمربع به‌ازای هر دانش‌آموز در استان خراسان‌رضوی بوده است که با اقدامات امسال این سرانه ۴ درصد افزایش یافته و ۴۱/۰ مترمربع شده است. این به معنای افزایش ۱۰ درصدی این سرانه در قیاس با پارسال است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->