نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معرفی رقبای کشتی‌گیران ایرانی برای المپیکی شدن تاریخ و ساعت بازی نساجی و تراکتور در لیگ برتر | جدال بحران زده‌ها استقبال خوب هواداران از بازی استقلال گل‌محمدی – تراکتور رسماً کنسل شد مشهد به دنبال میزبانی مسابقات کشوری بازوبند پهلوانی + ویدیو نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و افغانستان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) | شمسایی جام ملت‌ها را با برد شروع کرد پخش زنده بازی ایران و افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی استقلال و شمس‌آذر قزوین در لیگ برتر | برنامه‌های نکونام برای انتقام ویدیو گل مهدی طارمی به ویتوریاگیمارش ویدیو ضربات پنالتی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رئال مادرید و منچسترسیتی| عاقبت تعویض‌های پپ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرسنال و بایرن مونیخ| پرواز توخل به نیمه نهایی ترکیب رئال مادرید و منچسترسیتی مشخص شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) | بازگشت دی‌بروینه و ثبات در چینش رئال نتیجه و ویدیو خلاصه بازی الهلال و العین (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) | نوار پیروزی‌های الهلال بالاخره پاره شد! پخش زنده بازی بایرن مونیخ و آرسنال در دور برگشت لیگ قهرمانان (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

زنگ ورزش مدارس با طرحی جدید

  • کد خبر: ۴۱۹۳۵
  • ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
زنگ ورزش مدارس با طرحی جدید
نگاهی به طرح آموزش‌ و‌ پرورش استان برای برگزاری کلاس‌های ورزش مدارس در بحبوحه کرونا
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ زنگ شروع سال تحصیلی جدید زودتر از موعد به صدا در‌آمد، اما چالش‌های کرونایی موجود از همین حالا رنگ از رخساره آموزش‌و‌پرورش پرانده است! از دغدغه‌های برگزاری کلاس‌های حضوری در فصل آنفلوانزایی زرد بگیرید تا همین زنگ ورزش خودمان که قرار است بعد از ۶ ماه تکانی به پیکر دانش‌آموزانی بدهد که آن‌قدر خانه‌نشین قرنطینه بوده‌اند که حالا فقر حرکتی در آن‌ها موج می‌زند.
 
باوجوداین، معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی از اجرای سه‌بخشی زنگ ورزش در مدارس سخن می‌گوید؛ حضوری، نیمه‌حضوری و مجازی! چالش برگزاری زنگ ورزش در مدارس و نیاز‌هایی که اگر به آن توجه نشود ممکن است فاجعه بهداشت روانی یا بهداشت جسمانی به بار بیاورد، سوژه این گزارش است.


پیش‌بینی با توجه به رنگ‌ها!

«مصوبه ستاد ملی کرونا، حضور بدون‌توجه به رنگ‌هاست.» این سخنی است که صفدر سلطانی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌و‌پرورش استان، به زبان آورد و در تشریح شرایط بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در زنگ‌های ورزش گفت: ما فقط برگزاری مراسم آغازین صبحگاه و ورزش‌های گروهی را منع کرده‌ایم، اما سایر فعالیت‌های آمادگی جسمانی زنگ ورزش انجام می‌شود. وی افزود: در تربیت‌بدنی یک حوزه مطالب دانشی و علمی در‌خصوص رشته‌های مختلف ورزشی داریم که همیشه در بخش‌هایی از تدریس ما وجود داشته و حالا این فرصت کرونایی مغتنم است تا مسائل تئوری جدی‌تر گرفته شود.
 
سلطانی تصریح کرد: در بخش آمادگی جسمانی با عنایت به آنکه ما مجوز ورزش‌کردن بچه‌ها با رعایت فاصله ۲ متر و پروتکل‌‎های بهداشتی را داریم، لذا مشکلی در این بخش وجود ندارد؛ چرا‌که حضور دانش‌آموزان در مدارس هم گروه‌بندی شده و تعداد کمتری در هر کلاس حاضر خواهند بود و به راحتی می‌توانند در فضای باز بیرون، ورزششان را انجام دهند. سلطانی با اشاره به بخش آموزش‌های مهارتی در زنگ ورزش اظهار کرد: ما آموزش‌های مهارتی مقدماتی در رشته‌های پربرخورد و گروهی را نمی‌توانیم داشته باشیم، اما در رشته‌هایی مثل پینگ‌پنگ و تنیس‌روی‌میز که بچه‌ها وسایل شخصی را به مدرسه می‌آورند، مشکلی وجود ندارد.
 
معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌و‌پرورش خراسان‌رضوی یادآور شد: البته ما این نکته را یادآور شدیم که دانش‌آموزانی که بیماری‌های زمینه‌ای یا نقص ایمنی دارند، باید از فعالیت‌های ورزشی در مدارس منع شوند. وی با توضیح شیوه غیرحضوری دانش‌آموزان در زنگ ورزش گفت: در بخش غیرحضوری، آموزش‌های مجازی لازم در سامانه «شاد» در هر ۳ بخش دانشی، مهارتی و آمادگی جسمانی بارگذاری شده است و ما از خود معلمان هم خواستیم اگر تمرین‌های خلاق‌تری دارند، به ما اعلام کنند تا بارگذاری کنیم.


چالش فقر حرکتی در آموزش مجازی

صفدر سلطانی درباره اینکه در مقاطع اول تا سوم ابتدایی امکان آموزش مجازی از طریق مباحث تئوری وجود ندارد، اظهار کرد: مهارت‌های پایه در این رده سنی غالبا انفرادی است و مشکلی به وجود نمی‌آید. راه‌رفتن، دویدن، پرتاب‌کردن و... را می‌توان در گروه‌های کنترل شده کوچک در مدرسه انجام داد و نیازی نیست برای این رده سنی آموزش مجازی در نظر گرفته شود. وی اذعان کرد: ما یک بسته تحول برای حوزه تربیت‌بدنی، کنترل وزن و چاقی در نظر گرفتیم و آموزش‌هایش هم تهیه شده است.
 
تا قبل از شیوع کرونا دانش‌آموزان خراسان‌رضوی ۲۱ درصد اضافه‌وزن داشتند و مطمئنیم با شرایط قرنطینه، خانه‌نشینی و ریزه‌خواری این درصد افزایش داشته است. در ساعت درس ورزش از معلمان خواستیم وزن، قد و شاخص توده بدنی دانش‌آموزان را اندازه‌گیری کنند و با پیامک در اختیار اولیا قرار دهند. ما هم مشاوره‌های حرکتی و تقویتی را برای آن‌ها ارسال می‌کنیم.


ورزش در محیط باز کم‌خطر‌تر از کلاس پرورشی

قاضی پیش‌کسوت که سال‌ها دبیری آموزش‌و‌پرورش در درس تربیت‌بدنی را انجام داده است، حالا خودش هنرستان تربیت‌بدنی دارد و با چالش‌های جدی بازگشایی مدارس در دوران کرونایی رو‌به‌روست. با‌این‌همه محسن ترکی معتقد است اگر قرار است مدارس باز باشد، برگزاری کلاس‌های زنگ ورزش بسیار کم‌خطرتر از برگزاری کلاس‌های دیگر در فضای بسته است.
 
محسن ترکی در‌این باره گفت: بهترین و راحت‌ترین کلاس در فضای باز است و به نظر من کمترین مشکل را به وجود می‌آورد. وی افزود: بچه‌ای که پنج‌شش‌ماه پایش را از خانه بیرون نگذاشته، اضافه‌وزن هم پیدا کرده است و کلی مشکلات دیگر برایش به وجود می‌آید. اگرچه من هم دوست ندارم در این شرایط کرونایی بچه‌ها به خطر بیفتند، اما اگر قرار است کلاس‌های سربسته دیگر برگزار شود، زنگ ورزش بسیار کم‌خطرتر است. داور پیش‌کسوت فوتبال مشهد تصریح کرد: ما علاوه بر بهداشت جسمانی باید به فکر بهداشت روانی بچه‌ها هم باشیم. این خانه‌نشینی و قرنطینه برای آن‌ها آسیب‌های جدی روانی هم به‌همراه خواهد داشت.


آموزش‌های مجازی کم‌اثر است

رضا سخندان، داور بازنشسته مشهدی، نیز یکی دیگر از معلمان درس تربیت‌بدنی است که ازقضا با کودکان مقطع ابتدایی هم زیاد کلاس دارد. سخندان درباره شرایط زنگ ورزش در دوران کرونایی پیش‌رو گفت: شرایط خیلی سخت است. در مقاطع بالاتر می‌توان آموزش‌های مجازی تئوری برای دانش‌آموزان دبیرستانی در سامانه شاد داشت، اما برای بچه‌های کلاس اول تا سوم ابتدایی، کار سخت است.
 
وی افزود: برای این بچه‌ها ما در سامانه شاد فعالیت‌های انفرادی حرکتی که بیشتر مبتنی به بازی در خانه است، تهیه کرده‌ایم که البته به نظرم این تدبیر فقط ۳۰ درصد از مشکل فقر حرکتی را حل می‌کند و اثرگذاری صددرصد نخواهد داشت. سخندان تصریح کرد: درمجموع نمی‌توان مثل گذشته کار کرد و در آینده این مسئله کمبود‌هایی را در سطح ورزش حرفه‌ای ما به وجود می‌آورد؛ چراکه این عقب‌ماندگی در سطح ورزش آموزش‌و‌پرورش در آینده بر ورزش حرفه‌ای ما اثر می‌گذارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->