گذری بر تاریخ فیلمهای سینمایی و تمرکز بر پوشش بازیگران زن و مرد در کشورهای غربی و اروپایی این موضوع را مشخص میکند که حیا و عفت به عنوان یک موضوع بلامنازع در سراسر جهان مطرح بوده است تا اینکه در سال ۱۸۹۷ یعنی حدود ۱۲۵ سال پیش دانشوران صهیونیست بعد از تسلط بر جوامع مسیحی پروتکلهایی را با هدف تفرقهافکنی و استیلا بر مردمان جهان نقشه راهی را ترسیم کردند.
در اولین پروتکل اینگونه میآید که هدف وسیله را توجیه میکند و برای رسیدن به هدف، از هر وسیلهای استفاده کنیم خوب است. در جای دیگر از پروتکل بیان میشود عفت و ناموس را به وسیله قهرمانان، آموزگاران و در کل آموزش و پرورش از مغزها بیرون آورید که این چیزها در اجتماع مفهومی ندارد.
از طرفی اندیشمند فرانسوی فرانتس فانون میگوید: هر چادری که دور انداخته شود افق جدیدی را که برای استعمار ممنوع است و برای او میگشاید و پس از دیدن هر چهره بیحجابی، امیدهای حملهور شدن استعمار دهبرابر میشود.
پس نتیجه میشود اینکه موضوع حجاب و عفاف علاوه بر موضوعات اجتماعی و الهی یک موضوع امنیتی و سیاسی است. برای حفظ موضوعات اجتماعی، امنیتی، سیاسی و ... محیط خانه، مدرسه و جامعه باید کنترل شود.
شاید بهجرئت بتوان گفت مهمترین عامل حجاب و عفت رفتار پدر با دختر و مادر با پسر خانواده است. به عبارتی، سبک زندگی و تربیتی درون خانه باید اصلاح شود. در خانوادهای که پدر در آن جایگاه واقعی و اصلی خود را حفظ کند و در عین اقتدار ارتباطی عاطفی با دختر خود داشته باشد، درک متقابلی از حیا و حجاب رشد میکند.
وقتی درون خانواده شأن مادر حفظ میشود و مادر به پسرش عشق میورزد، درک متقابلی از عفت و ناموس در درون ایشان نهادینه میشود و البته رسیدن به هردو موضوع وابسته به ارتباط محترمانه و منطقی بین پدر و مادر خواهد بود. این مدل سبک تربیتی است که در دل آن فرزندانی در این مرز و بوم تربیت میشوند که دختران و مادران تمام سرزمین را ناموس خود میدانند و در این راه خونشان را نثار میکنند.
در همه وصایای شهدا تأسی به حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) و حفظ حجاب و عفاف مطرح میشود. این روزها در رسانهها و فضای مجازی میبینیم که در جنگ اوکراین دختران این سرزمین با فروش عکسهای برهنه خود به جبهه مقاومتشان کمک میکنند و به این شیوه تحقیرآمیز افتخار میکنند و ما الگوهایی در این سرزمین داریم که برای پایین آوردن جنازه یک دختر برهنه خرمشهری سه کماندوی ارتشی به شهادت میرسند تا جنازه دختر برهنه را از بالای دکل به پایین آورند.
ادبیات، برنامههای تربیتی و آموزشی را از تنذیر و تهدید به سمت روشنگری و تربیت صحیح خانواده سوق دهیم تا دختران و پسرانی به جامعه تحویل داده شوند که به تعبیر فرمایش رهبر معظم انقلاب، حجاب و وقار و متانتشان باعث سنگین شدن کفه آبرو و احترام آنها باشد.
بیحجابی از انحراف بینش صحیح شکل میگیرد. حرکت در مسیر دوگانگی و ایجاد دو جبهه مختلف بین افراد کمحجاب و چادری به بینشی رسیدهایم که این روزها دختران چادری را از دیگران جدا و واژههای «ما» و «آنها» را بر زبانها جاری میکند. این در حالی است که به فرمایش شهید سلیمانی، همه دختران این سرزمین دختران ما هستند. جامعه تا کفر را نشناسد به حق دست نخواهد یافت. شیوه قیام حضرت ابراهیم آموزشی صحیح در این حوزه است.
ابتدا آنچه منکر بود معرفی کرد: ستاره، ماه و خورشید نمیتوانند خدا باشند. سپس بتها را شکست و گفت خدایان شما نمیتوانند از خودشان دفاع کنند. الان ما در این مرحله هستیم. باید بت مانند سلبریتیها پوشیدن و شبیه بتمنها و تتلوها ظاهر شدن را بشکنیم. شکستن این بتها جز با شناخت صحیح شاکله پوشالی آنها امکانپذیر نیست.
تربیت صحیح در خانه و الگوپذیری مناسب در مدرسه و جامعه، زنان مردآفرینی را تحویل اجتماع میدهد که زیبایی خود را در تعهد و تخصص و زیبایی اندیشه میدانند.