شیدایی: آمادگی برای بحران ها، هدف مسابقات عملیاتی دوام ثامن نخستین شاخص توسعه کشور، آموزش و پرورش است | سخت‌ترین دوره تحصیلی، دوره ابتدایی است زمان پرداخت معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد (مهرماه ۱۴۰۴) پایان مأموریت دزد «ضبط و آچار» در خیابان‌های مشهد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) کاظمی عنوان کرد: افزایش ۶۷ درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴ خبر جدید در خصوص واریز معوقات حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان بازنشستگان تأمین اجتماعی (۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش شدت وزش باد (پنجشنبه، ۱۷ مهر ۱۴۰۴) شرایط بهره‌برداری مادران شاغل از کاهش سن بازنشستگی چگونه است؟ ناگفته‌های رئیس سازمان بهزیستی از جنگ ۱۲ روزه | روایت اعلام آمادگی ۲۲ هزار پزشک متخصص برای خدمت رایگان در عرض ۲۴ ساعت! درباره مجله «پست و تلگراف» که توسط اداره پست ایران منتشر شده است | اولین نشریه اداراتی ایران مددجویان در راه خانه بخت | آیین اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه به زوجین تحت پوشش بهزیستی در خراسان رضوی برگزار شد آیا کودک بدغذا به مکمل نیاز دارد؟ چرا نباید چایی را دوباره گرم کرد؟ شهادت مأمور پلیس مواد مخدر در جاده زاهدان _ نهبندان + (۱۷ مهر ۱۴۰۴) معوقات بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی چه‌زمانی پرداخت می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) | فعلاً خبری از بارش باران نیست نقش کلیدی ژنتیک در درمان کودکان ناکامی در استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در ناوگان پستی خراسان رضوی پیش‌بینی هواشناسی کشور (۱۷ مهر ۱۴۰۴) | ورود سامانه بارشی به کشور در اوایل هفته آینده مشهد ۱۰۰۰ پرستار کم دارد | کمبود ۴۰ درصدی پرستار در مراکز درمانی شهر رئیس سازمان بهزیستی کشور: مدارس، کانون جدید فرهنگی و اجتماعی محلات می‌شوند | طرح «سلام»، مقدمه خدمات جدید به اقشار مختلف مردم تشریح اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی | طرح‌هایی برای عبور از ناترازی و توازن مالی در حال اجراست گلایه از  صف‌های طولانی ام آرآی در مشهد  | فقط ۱۹ دستگاه برای چند میلیون نفر هر دمنوشی درمان نیست | هشدار پزشک طب سنتی درباره مصرف خودسرانه دارو‌های گیاهی شربت سرفه ساخت هند کودکان را می‌کشد؛ نخورید! آمار ازدواج و طلاق طی شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ در خراسان‌رضوی | ازدواج اوج گرفت، طلاق عقب‌نشینی کرد مشهد، میزبان اولین مرکز «مهر و گفت‌و‌گو» | اجرای آزمایشی طرح ملی «سلام» در منطقه قاسم‌آباد مشهد + فیلم (۱۷ مهر ۱۴۰۴) بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین‌اجتماعی بابت هزینه درمان | چرا مصوبه سران قوا اجرا نمی‌شود؟ سیگار کشیدن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد
سرخط خبرها

آینده‌سازان شهر

  • کد خبر: ۱۲۷۸۴۷
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
آینده‌سازان شهر
امروزه یکی از پدیده‌های مهم شهرنشینی «مدرسه‌ها» هستند که در آن آینده‌سازان شهر برای پذیرش مسئولیت‌های مهم اجتماعی به کسب دانش و مهارت می‌پردازند.

«بچه‌ها» از ساکنان مهم شهر‌ها هستند و بخش درخورتوجهی از شادمانی، امید و طراوت شهر به حضور آن‌ها بستگی دارد. بر این اساس چگونگی آموزش، پرورش و تربیت بچه‌ها آینده شهر و کیفیت زندگی فردا را رقم می‌زند. امروزه یکی از پدیده‌های مهم شهرنشینی «مدرسه‌ها» هستند که در آن آینده‌سازان شهر برای پذیرش مسئولیت‌های مهم اجتماعی به کسب دانش و مهارت می‌پردازند.

همه جمله «مدرسه خانه دوم است» را بار‌ها شنیده‌ایم. اما آیا واقعا در زمان تحصیل مدرسه را خانه دوم می‌دانستیم؟ دانش‌آموزان ما تا چه اندازه مدرسه را دوست دارند و آن را خانه دوم می‌پندارند؟ مدارس در این میان چه وظیفه‌ای دارند و چگونه باید به خانه دوم دانش‌آموزان تبدیل شوند؟ بی‌گمان ایجاد محیطی مطلوب در کنار آموزش یکی از وظایف مهم مدارس است؛ محیطی که دانش‌آموزان آن را دوست داشته باشند و از حضور در آن لذت ببرند.

ضرورت دارد در طلیعه پاییز و شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها و اینکه «آیا باید بچه‌ها را برای مدرسه ساخت یا مدرسه را برای بچه‌ها؟» داشته باشیم. یعنی این بچه‌ها هستند که باید خود را با شرایط مدرسه وفق دهند یا مدرسه باید به گونه‌ای باشد که بچه‌ها آن را بپسندند؟ در بیشتر مدارس این شیوه وجود دارد که دانش‌آموز وقتی وارد محیط جدید می‌شود، ناچار است با شرایط آن کنار بیاید! کمتر این تفکر حاکم است که مدارس باید زمینه‌ای فراهم سازند تا دانش‌آموزان خود را به آن محیط وابسته بدانند و حضور در آن را مایه پیشرفت خود قلمداد کنند.

جذب دانش‌آموزان به مدرسه، ارتقای کیفیت آموزش و افزایش رغبت فراگیری راهکار‌هایی دارد که باید برای دستیابی به آن‌ها برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام دهیم. افزایش زیبایی و جذابیت ظاهری مدرسه، بهره‌مندی از فضای فیزیکی مناسب (آموزشی، کارگاهی، ورزشی، پرورشی و...)، به‌کارگیری تجهیزات مدرن آموزشی و آزمایشگاهی، برگزاری اردو‌های تفریحی و آموزشی، برخورد مهربانانه و متعهدانه معلم‌ها و کادر آموزشی، مشارکت دانش‌آموزان در مدیریت مدرسه و فرایند‌های آموزشی، توسعه رویکرد مهارت‌محوری در مدارس و... از راهکار‌های مهم افزایش نشاط و رغبت دانش‌آموزان و ارتقای کیفیت آموزشی است. بنا به تأکید امام راحل «باید مدارس را دریابیم که دانشگاه دیر است».

اگر می‌خواهیم با سرعت فزاینده فناوری و تغییرات گسترده اخلاقی و اجتماعی در جامعه امروزی مطابق با پیش‌نیاز‌های الگوی اسلامی ایران پیشرفت و حرکت کنیم، باید به ارتقای آموزش و پرورش در کشور اهتمام ویژه داشته باشیم. فرزندان ما زندگی‌کردن را در خانه و مدرسه می‌آموزند و بر اساس نظریه «یادگیری اجتماعی» شهر و جامعه از نتیجه رفتار آن‌ها متأثر می‌شود و بر آن تأثیر می‌گذارد.

پس تحقق «نظام شهروندی فعال، مسئولیت‌پذیر، کرامت‌محور، مشارکت‌جو و توسعه‌یافته» فقط در سایه نظام آموزش‌وپرورش متعالی امکان‌پذیر خواهد بود. پس شایسته است اکنون در ابتدای سال تحصیلی این رویکرد بیش از پیش توسط رسانه‌ها و مسئولان ذی‌ربط از نهاد‌های متولی مطالبه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->