علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

آینده‌سازان شهر

  • کد خبر: ۱۲۷۸۴۷
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
آینده‌سازان شهر
امروزه یکی از پدیده‌های مهم شهرنشینی «مدرسه‌ها» هستند که در آن آینده‌سازان شهر برای پذیرش مسئولیت‌های مهم اجتماعی به کسب دانش و مهارت می‌پردازند.

«بچه‌ها» از ساکنان مهم شهر‌ها هستند و بخش درخورتوجهی از شادمانی، امید و طراوت شهر به حضور آن‌ها بستگی دارد. بر این اساس چگونگی آموزش، پرورش و تربیت بچه‌ها آینده شهر و کیفیت زندگی فردا را رقم می‌زند. امروزه یکی از پدیده‌های مهم شهرنشینی «مدرسه‌ها» هستند که در آن آینده‌سازان شهر برای پذیرش مسئولیت‌های مهم اجتماعی به کسب دانش و مهارت می‌پردازند.

همه جمله «مدرسه خانه دوم است» را بار‌ها شنیده‌ایم. اما آیا واقعا در زمان تحصیل مدرسه را خانه دوم می‌دانستیم؟ دانش‌آموزان ما تا چه اندازه مدرسه را دوست دارند و آن را خانه دوم می‌پندارند؟ مدارس در این میان چه وظیفه‌ای دارند و چگونه باید به خانه دوم دانش‌آموزان تبدیل شوند؟ بی‌گمان ایجاد محیطی مطلوب در کنار آموزش یکی از وظایف مهم مدارس است؛ محیطی که دانش‌آموزان آن را دوست داشته باشند و از حضور در آن لذت ببرند.

ضرورت دارد در طلیعه پاییز و شروع ماه مهر و بازگشایی مدارس پاسخ مناسبی برای این پرسش‌ها و اینکه «آیا باید بچه‌ها را برای مدرسه ساخت یا مدرسه را برای بچه‌ها؟» داشته باشیم. یعنی این بچه‌ها هستند که باید خود را با شرایط مدرسه وفق دهند یا مدرسه باید به گونه‌ای باشد که بچه‌ها آن را بپسندند؟ در بیشتر مدارس این شیوه وجود دارد که دانش‌آموز وقتی وارد محیط جدید می‌شود، ناچار است با شرایط آن کنار بیاید! کمتر این تفکر حاکم است که مدارس باید زمینه‌ای فراهم سازند تا دانش‌آموزان خود را به آن محیط وابسته بدانند و حضور در آن را مایه پیشرفت خود قلمداد کنند.

جذب دانش‌آموزان به مدرسه، ارتقای کیفیت آموزش و افزایش رغبت فراگیری راهکار‌هایی دارد که باید برای دستیابی به آن‌ها برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام دهیم. افزایش زیبایی و جذابیت ظاهری مدرسه، بهره‌مندی از فضای فیزیکی مناسب (آموزشی، کارگاهی، ورزشی، پرورشی و...)، به‌کارگیری تجهیزات مدرن آموزشی و آزمایشگاهی، برگزاری اردو‌های تفریحی و آموزشی، برخورد مهربانانه و متعهدانه معلم‌ها و کادر آموزشی، مشارکت دانش‌آموزان در مدیریت مدرسه و فرایند‌های آموزشی، توسعه رویکرد مهارت‌محوری در مدارس و... از راهکار‌های مهم افزایش نشاط و رغبت دانش‌آموزان و ارتقای کیفیت آموزشی است. بنا به تأکید امام راحل «باید مدارس را دریابیم که دانشگاه دیر است».

اگر می‌خواهیم با سرعت فزاینده فناوری و تغییرات گسترده اخلاقی و اجتماعی در جامعه امروزی مطابق با پیش‌نیاز‌های الگوی اسلامی ایران پیشرفت و حرکت کنیم، باید به ارتقای آموزش و پرورش در کشور اهتمام ویژه داشته باشیم. فرزندان ما زندگی‌کردن را در خانه و مدرسه می‌آموزند و بر اساس نظریه «یادگیری اجتماعی» شهر و جامعه از نتیجه رفتار آن‌ها متأثر می‌شود و بر آن تأثیر می‌گذارد.

پس تحقق «نظام شهروندی فعال، مسئولیت‌پذیر، کرامت‌محور، مشارکت‌جو و توسعه‌یافته» فقط در سایه نظام آموزش‌وپرورش متعالی امکان‌پذیر خواهد بود. پس شایسته است اکنون در ابتدای سال تحصیلی این رویکرد بیش از پیش توسط رسانه‌ها و مسئولان ذی‌ربط از نهاد‌های متولی مطالبه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->