اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

علوم‌ پزشکی مشهد درباره کشف‌رود نقش خود را کمتر از دستگاه‌های دیگر می‌داند

  • کد خبر: ۱۲۷۹۹۴
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
علوم‌ پزشکی مشهد درباره کشف‌رود نقش خود را کمتر از دستگاه‌های دیگر می‌داند
علی‌اصغر حسنی در پاسخ به اینکه گزارشی را که نماینده مردم مشهد از دانشگاه علوم‌پزشکی این شهر توقع دارد، ناظر به چه موضوع‌هایی است، می‌گوید: چندین دستگاه به‌صورت ویژه و در بخش‌های گوناگون متولی رودخانه کشف‌رود هستند.

بنیامین یوسف‌زاده | شهرآرانیوز - آن‌طور که دیروز و در صحبت‌های رئیس کمیسیون اصل ۹۰ هم به آن پرداختیم، پرونده‌ای ویژه در این کمیسیون برای موضوع کشف‌رود تشکیل شده تا مجلس شورای اسلامی کم‌وکاستی‌های سال‌های گذشته و آنچه را که سبب حال‌وروز کنونی این رودخانه اساطیری مشهد شده است، به‌صورت جدی بحث و بررسی کند. این مسئله تا جایی پیش رفته است که وزارت کشور ضرب‌الاجلی دوهفته‌ای برای استانداری خراسان‌رضوی تعیین کرده است تا معاونت عمرانی این مجموعه تخلفات و کوتاهی‌ها در این زمینه را پیگیری و مشخص کند.

حوضه آبریز کشف‌رود به‌دلیل مساحت درخورتوجهش در بستر دشت مشهد، متولیان و ذی‌نفعان زیادی دارد که در سال‌های گذشته برای احیای این رودخانه تاریخی وظایف و نقش‌هایی برایشان ترسیم شده است؛ نقش‌هایی که در دوره‌های گذشته گاه نادیده گرفته شده است و برخی دستگاه‌ها آن‌چنان که باید سهم مادی و معنوی‌شان را در این زمینه به‌صورت کامل پرداخت نکرده‌اند.

شاید به همین دلیل است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرا... پژمانفر، رئیس خراسانی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با گله از ضعف نظارت بر برداشت آب خروجی از کشف‌رود و ارائه‌نشدن گزارشی کامل و جامع از سوی برخی دستگاه‌ها، می‌گوید: ضعف عملکرد دستگاه‌ها دراین‌باره مشهود است. دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد باید گزارش کاملی از میزان آلایندگی آب کشف‌رود برای تولید محصولات کشاورزی ارائه می‌داد، اما تاکنون گزارش مفصلی نیامده و این مجموعه فقط به‌شکل کلی اعلام کرده آب کشف‌رود آلوده است و امکان استفاده برای کشاورزی ندارد. البته به گفته مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، این گله به‌هیچ‌وجه متوجه این مجموعه نیست و نهاد‌های دیگری مانند محیط‌زیست و جهادکشاورزی باید پاسخگوی آن باشند.

علی‌اصغر حسنی در گفتگو با شهرآرا و در پاسخ به اینکه گزارشی را که نماینده مردم مشهد از دانشگاه علوم‌پزشکی این شهر توقع دارد، ناظر به چه موضوع‌هایی است، می‌گوید: چندین دستگاه به‌صورت ویژه و در بخش‌های گوناگون متولی رودخانه کشف‌رود هستند. در این راستا شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی به‌عنوان مسئول رودخانه‌ها و آب‌های جاری استان، متولی خود رودخانه است، شرکت آب‌وفاضلاب مشهد متولی پسابی است که پس از فرایند تصفیه به این رودخانه می‌رسد و اداره‌کل محیط‌زیست استان هم مسئول سنجش و اعلام درجه آلودگی آب یا پسابی است که از هرجا وارد این محدوده می‌شود. در این زمینه استاندارد‌های بهداشتی و کیفی را باید این اداره‌کل اعلام کند.

وی ادامه می‌دهد: اداره‌کل جهادکشاورزی نیز می‎تواند نقش‌آفرینی مؤثری را در تأییدیه برای تولید محصولات سالم در بستر کشف‎رود ایفا کند.

نمی‌توان سفره را کنترل کرد، اما مزرعه را رها!

حسنی در پاسخ به این پرسش که دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در کجای این فرایند نظارتی قرار دارد، بیان می‌کند: ما غذا و محصولات خوراکی و بهداشتی شناسنامه‌دار را پیش از رسیدن به دست مردم ارزیابی می‌کنیم و قاعدتا فرایند پیش از این مرحله یعنی تولید محصول «از مزرعه تا کارخانه» بر عهده دستگاه‌هایی است که باید هریک وظیفه‌شان را در این حوزه انجام دهند. اگر این‌گونه باشد، غذایی که از مزرعه به سفره مردم می‌رسد، دارای استاندارد‌ها و وضعیت مطلوب است و دانشگاه نیز در صورت شناسنامه‌داربودن محصولات و پس از بررسی‌های لازم در کارخانه، تأییدیه‌های موجود را ارائه خواهد داد.

به گفته مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، باید دستگاه‌های متولی با محصولاتی مثل سبزیجات کاشته‌شده در مسیر کشف‌رود که شناسنامه ندارند و در برخی موارد نیز سودجویان این عرصه با نام سبزیجات مناطقی مانند نیشابور وارد بازار می‌کنند، برخورد کنند.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان سفره خانوار را کنترل، اما مزرعه را رها کرد، به‌نوعی دانشگاه علوم‌پزشکی را متولی نظارت بر بهداشت سفره‌ای می‌داند که محصولاتش باید پیش از رسیدن به بازار و در همان ابتدای مسیر، شناسنامه‌دار و بهداشتی تولید شوند تا دانشگاه هم در زمان خود بتواند نظارتش را در این مسیر انجام دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->