اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

میزان آمادگی خانوار‌های مشهدی در برابر بلایای طبیعی اعلام شد

  • کد خبر: ۱۲۸۱۲
  • ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
میزان آمادگی خانوار‌های مشهدی در برابر بلایای طبیعی اعلام شد
پنجم دی ماه مصادف با سالروز واقعه زلزله بم در تقویم رسمی کشور «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نامگذاری و شعار این روز در سال جاری "کاهش خسارات به زیر ساخت‌های حیاتی" تعیین شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس اداره کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: هر ساله با برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی و ترویجی متنوع در این روز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان این فاجعه غم انگیز، زمینه ارتقاء آگاهی عمومی و شاخص‌های ایمنی در برابر زمین لرزه در کشور فراهم میگردد.
دکتر محمد رضا جویا افزود: برنامه ملی «ارزیابی و آموزش آمادگی خانوار در برابر بلایا» در راستای کسب آمادگی و مشارکت در برنامه‌های ملی هم اکنون در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال اجراست.
وی خاطر نشان کرد: در این برنامه به جهت اینکه مادر خانوار بیشترین مراجعه را به مراکز خدمات جامع سلامت دارد، پس از ارزیابی آمادگی کل خانوار در برابر بلایا از طریق کارکنان بهداشتی، آموزش‌های لازم به مادر به عنوان عضو تاثیر گذار و انتقال دهنده آموزش‌ها به دیگر اعضاء خانوار داده می‌شود.
دکتر محمد رضا جویا تصریح کرد: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای برنامه‌های تحول نظام سلامت، با استقرار پرونده الکترونیک و اجرای برنامه ارزیابی و آموزش خانوار در برابر بلایا موفق به پوشش قریب به ۵۰ درصدی آموزش به خانوار‌های تابعه دانشگاه شده است.
وی افزود: این برنامه از سال ۱۳۹۵ بطور جدی در تمامی واحد‌های بهداشتی زیر مجموعه دانشگاه اجرایی شد. قبل از شروع این برنامه در ارزیابی که از خانوار‌های ایرانی در برابر بلایا صورت گرفت، فقط ۸ درصد خانوار‌ها آمادگی لازم را در این زمینه داشتند و اکنون با گذشت ۳ سال از این برنامه در حوزه دانشگاه مشهد، بیش از ۴۷ درصد خانوار‌های تحت پوشش دانشگاه مورد ارزیابی و آموزش قرار گرفته و میزان آمادگی آن‌ها ۳۱ درصد می‌باشد.
دکتر جویا خاطر نشان کرد: ارتقاء این شاخص یک عزم ملی را می‌طلبد که با همکاری وزارت بهداشت، کارگروه تخصصی آموزش همگانی سازمان مدیریت بحران، رسانه ها، آموزش و پرورش و سایر سازمان‌ها باید در این زمینه اقدام کرد.
وی در ادامه افزود: در این راستا، مهم‌ترین اقدام، ارتقاء حساسیت مردم به موضوع مقاومت سازه‌ای و ایمنی غیر سازه‌ای منازل و محل کار میباشد و از شهروندان خواست اگر هنوز پرونده الکترونیک ندارند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی در شهر و خانه‌های بهداشت در روستا اقدام و از خدمات بهداشتی درمانی بهره‌مند گردند.
دکتر محمد رضا جویا گفت: در حوزه آموزش همگانی و کاهش خطر بلایا، یک جامعه آماده، تضمین کننده پاسخ موفق به هر حادثه‌ای است، علیرغم اقدامات خوبی که در زمینه آمادگی سازمان‌ها انجام شده است، اما در صورت وقوع حادثه، اولین کسی که باید اقدام نماید فرد و خانواده وی هستند. در واقع، این فرد است که باید روش صحیح تخلیه از منزلش را بداند، کیف شرایط اضطراری را آماده نموده و به ایمنی سازه‌ای و غیر سازه‌ای منزل خویش کمک کند.
وی همچنین اشاره کرد: طی چند دهه اخیر استاندارد‌هایی برای ساخت ساختمان‌ها در نظر گرفته شده است تا مقاومت آن‌ها در برابر نیروی امواج زمین لرزه افزایش یابد.
گفتنی است کشور ایران یکی از بلاخیزترین کشور‌های دنیاست که مهم‌ترین آن‌ها زلزله، سیل، خشکسالی، گرد و غبارو... هستند.
طی چهار دهه اخیر، به طور متوسط سالانه ۳۰۰۰ نفرایرانی در اثر مخاطرات طبیعی کشته می‌شوند و ۵‏/۱ میلیون نفر تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->