شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد
سرخط خبرها
کندرو روی اعصاب کسبه

گلایه کسبه‌ بولوار شهید قرنی از پروژه مسیر کندرو

  • کد خبر: ۱۲۸۴۷
  • ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
گلایه کسبه‌ بولوار شهید قرنی از پروژه مسیر کندرو
احسان حمیدزاده کارشناس پروژه: در راستای اجرای خط ۳ بی آر تی قرار شد این مسیر کندرو که راست گرد چهارراه ابوطالب محسوب می‌شود، به طول حدود ۵۵۰ متر و عرض ۶ متر اجرا شود تا ترافیک قبل از چهارراه میدان بار را کاهش دهد.
سعیده ساجدی‌نیا - در حال شست وشوی معابر با فشار آب هستند که از راه می‌رسیم. نگران این هستیم که مبادا این آب مصرفی، شرب باشد. می‌گویند: «شرب باشد یا آب چاه فرقی نمی‌کند، این کار را باید بکنیم وگرنه تا شب هم عابر‌ها و هم خودمان از خاک و خل بیچاره می‌شویم. چندین بار با ۱۳۷ تماس گرفتیم و گله کردیم که بیایند و خودشان از نزدیک ببینند ما در چه وضعیتی قرار گرفته ایم و چقدر گرد و خاک به خوردمان می‌دهند، اما خبری نشد و هیچ کس تحویل نگرفت.» این بخشی از گله‌های کسبه حاشیه بولوار قرنی-تقاطع ابوطالب تا مجد است. پروژه کندراه که ابتدا قرار بود کمتراز یک ماه طول بکشد، اما اکنون با وجود گذشت دو ماه همچنان وضعیت آشفته‌ای دارد.
 
 
گلایه کسبه‌ بولوار شهید قرنی از پروژه مسیر کندرو
 

چرا پروژه این قدر طولانی شده است؟
«چندروز دیگر می‌شود ۲ ماه که به بهانه کار عمرانی روزگار ما خاکی و غبارآلود شده است و از هرجایی هم پیگیر می‎شویم جواب درستی به ما نمی‌دهند» این را یکی از کسبه حاشیه بولوار قرنی می‌گوید و ادامه می‌دهد: هر روز کامیون‌ها بار خود را اینجا خالی می‌کنند و همان بار را با بیل مکانیکی به جایی دیگر می‌برند. صبح تا ظهر یک خاور می‌آید و دوباره بعد از ظهر یک کامیون دیگر! حتی دورتادور پروژه حصاری ایجاد نکرده اند که بر اثر رفت وآمد عابران پیاده و کسبه حاشیه بولوار قرنی مشکلی ایجاد نشود. در این مدت ۲، ۳ بار پیش آمد که کامیون‌ها هنگام تخلیه بار با کابل‌های فشار قوی برق سر چهارراه مجد برخورد کردند و موجب شدند مغازه‌هایی که درب برقی دارند، دچار مشکل شوند و علاوه بر کاسب ها، برخی مشتری‌ها که هنگام بروز قطعی برق داخل مغازه بودند نیز معطل شدند و تا با اتفاقات شرکت برق تماس نگرفتیم، شرایط به حالت عادی بازنگشت.
شهروندی می‌گوید: پروژه‌ای در این سطح نباید بیشتر از یک، ۲ یا نهایتا ۳ هفته طول بکشد، اما الان نزدیک به ۲ ماه است کار را شروع کرده‎اند، اما هنوز خبری از پایان آن نیست. این  در حالی است که خاک و سنگ ریزه‎های کنده شده را همانند تپه جلوی مغازه‌ها انباشته اند و مغازه‌ها پشت آن‌ها پنهان مانده اند. این مسئله کسب و کار را با چالشی جدی روبه رو کرده است.
 
 
گلایه کسبه‌ بولوار شهید قرنی از پروژه مسیر کندرو
 

کاسبی مان از رونق افتاده است
«این ساعت از روز که شما آمده اید، گُل ساعت کاسبی است، فقط کافی است یک ساعت همین جا بمانید و خودتان وضعیت کسادی بازار خرید و فروش ما را نظاره کنید. خداوکیلی کاروبار ما فلج شده است. همیشه عاجزانه درخواست کرده ایم پروژه‌های عمرانی و شهری‌ای که کسبه را درگیر می‌کنند زودتر پایان یابند. در شرایط فعلی عملا مشتری‌ها نمی‌توانند به سمت مغازه‌ها بیایند و اگر هم بنا به ضرورت مراجعه کنند، سرتاپا خاک مال می‌شوند.» این را ۲، ۳ نفر از کاسبان می‌گویند. همچنین یکی دیگر از گله‌های مردم و کسبه این است که چرا درباره اجرای این پروژه نه رسانه‌ها اطلاع رسانی کرده اند و نه پیمانکار شهرداری تابلو‌های اطلاع رسانی نصب کرده است. این کافی نیست که در یک مسیر پانصدمتری یک تابلو سر چهارراه ابوطالب بزنند. شاید بهتر بود یک تابلو هم این طرف بولوار مجد بزنند تا شهروندانی که مسیر ترددشان از این طرف است، متوجه نوع پروژه و تاریخ شروع و پایانش بشوند. همه می‌گویند پروژه عمرانی است و باید سختی هایش را تحمل کنید. این حرف درست، اما موضوع این است که با برنامه ریزی، هماهنگی و کمی تدبیر می‌توان به گونه‌ای مدیریت کرد که این آبادسازی کمترین آسیب و حاشیه را به همراه داشته باشد.
 
 
گلایه کسبه‌ بولوار شهید قرنی از پروژه مسیر کندرو
 

درگیری خودرو‌ها
ترافیک خودرو‌ها در این محل معضل دیگری است، به ویژه برای شهروندانی که در مراجعه به شورای حل اختلاف، مجبور به پارک خودروهایشان می‌شوند. در چنین شرایطی وسیله نقلیه کاسب‌ها را هم درنظر بگیرید که تعدادشان کم نیست. این در حالی است که بخش زیادی از مسیر عبورومرور را لوله‌های قطور و نخاله‌های تلنبارشده اشغال و همین مسئله فضای تردد را محدودتر و تنگ‌تر کرده است. به گفته اهالی و کسبه از زمان کنده کاری‌های مربوط به این پروژه، روزی نیست که به دلیل مالیده شدن خودرو‌ها به هم و بی نظمی در پارک کردن دعوا و درگیری نشود. یکی از کاسبان می‌گوید: در اصل چوب این بی نظمی و ناهماهنگی‌ها بر سر کاسب‌ها فرود می‌آید. بااین حال اگر میانجیگری نکنیم، ماجرا کش دار می‌شود و درگیری‌ها فیصله پیدا نمی‌کند و هر طرف مقصر باشد، ما عذرخواهی می‌کنیم که دعوا تمام شود.
یکی از کاسبان می‌گوید: مسئولان پروژه برای جلوگیری از چنین حواشی‌ای می‌توانستند به طور موقت مسیر را از یک طرف عبورممنوع کنند تا این مشکلات و درگیری‌ها موجب آزار و اذیت همه رانندگان، عابران و کسبه نشود. یعنی بعضی وقت‌ها با یک کار ساده می‌توان جلوی یک حاشیه بزرگ را گرفت.
 

کند شدن پروژه به دلیل آسیب نرسیدن به انشعابات آب
برای پیگیری مسائلی که مردم و کاسب‌های حاشیه بولوار قرنی به آن اشاره کرده اند، از کارشناس پروژه خواستیم در موقعیت حضور یابند و ضمن بررسی ابعاد طرح، دغدغه‌های مطرح شده را پاسخ دهد. از میان تپه‌های خاکی و نخاله‌های ساخت وساز پروژه می‌گذریم که مهندس احسان‌حمیدزاده توضیح می‌دهد: در راستای اجرای خط ۳ بی آر تی که از میدان توحید شروع شده است و تا میدان استقلال ادامه می‌یابد، قرار شد این مسیر کندرو که راست گرد چهارراه ابوطالب محسوب می‌شود، به طول حدود ۵۵۰ متر و عرض ۶ متر اجرا شود تا ترافیک قبل از چهارراه میدان بار را کاهش دهد. اما ۲، ۳ روز بعد از آنکه پروژه را در ۹ آبان شروع کردیم و بعد از شروع حفاری ها، شرکت آب و فاضلاب اعلام کرد که باید «لوله آزبست ۲۵۰ انتقال آب» که در این محدوده قرار دارد، نوسازی شود؛ بنابراین ۱۸۵‌انشعاب مربوط به مغازه‌های اطراف باید تعویض و انشعاب‌های جدید جایگزین می‌شد. این در حالی بود که به دلیل مسائل ایمنی، این شرکت ناگزیر شد بیش از ۷۰ درصد طول مسیر را به صورت دستی حفاری کند تا به تأسیسات آسیب نرسد. بر این اساس شرکت آب کار خود را از ۱۵ آبان شروع کرد و در عمل به مدت یک ماه، کارگاه و مسیر کندرو در اختیار این شرکت بود و در نهایت ۱۵ آذر به ما تحویل داده شد.
 
 
گلایه کسبه‌ بولوار شهید قرنی از پروژه مسیر کندرو
 

تا روز شنبه عملیات زیرسازی پروژه تکمیل می‌شود
محل حفاری‌های شرکت آب را که اکنون پوشیده شده است نشانمان می‌دهد و در ادامه می‌گوید: بااین حال در مقطعی که شرکت آب و فاضلاب در این محدوده کار می‌کرد، اقداماتی را که می‌شد هم زمان انجام دهیم (مانند جدول گذاری حاشیه پارکینگ و باغچه) در دستور کار قرار دادیم و تکمیل شد، اما از تاریخی که شرکت آب، پروژه را تحویل داد، عملیات خاک برداری را تکمیل کردیم و قلوه ریزی را انجام دادیم.  اکنون ۲۵۰ متر ابتدای مسیر آماده است و در ۲، ۳ روز آینده آسفالت ریزی آن انجام می‌شود و به این ترتیب معضل ترافیکی مسیر و محدودیت‌های انجام شده تا حد زیادی کاهش می‌یابد. درباره انتهای مسیر نیز برنامه‌ای که داریم این است که تا روز شنبه عملیات زیرسازی پروژه تکمیل شود و چنانچه بارندگی نباشد، آسفالت ریزی مسیر را از صبح روز یکشنبه شروع خواهیم کرد. این در حالی است که در این محدوده نیز تداخلی با شرکت برق ایجاد شده است، به طوری که این شرکت در انتهای مسیر مسئله غلاف گذاری و احداث عرضی خط را برای کانال انرژی دارد. بر این اساس شهرداری در مسیر احداث کندرو خط بی آرتی با ۲ شرکت خدمات رسان برخورد کرد و باید این تعامل نیز صورت می‌گرفت وگرنه پیش بینی ما این بود که این مسیر در نهایت ۲۵ روزه جمع شود. بااین حال حتی به دلیل بارندگی در برخی روز‌ها از زمان اجرای این پروژه، سعی کردیم با ۳ شیفته کار کردن به پیشرفت مسیر سرعت دهیم. این در حالی است که معادل این کندرو، مسیر ضلع شمالی بود که ۲ هفته از بهره برداری آن می‌گذرد.

حمیدزاده درباره برخورد کامیون‌های بار با کابل فشار قوی برق که مشکلاتی را برای کسبه رقم زده بود، می‌گوید: از ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر به مدت یک ماه کارگاه در اختیار شرکت آب و فاضلاب بوده و این برخورد هم مربوط به ماشین آلات این شرکت است و خوشبختانه منجر به حادثه خاصی نشده و تنها برای لحظاتی قطعی برق را در پی داشته است.

این کارشناس پروژه، این را نیز اضافه می‌کند که در راستای کمک به کسبه محل، حجم سنگینی از نخاله‌ها و مصالحی را که شرکت آب و فاضلاب از حفاری خود انبار کرده بود، جمع آوری و پاک سازی کرده اند و مسیری برای عبورومرور و پارک خودرو‌ها باز شده است. او همچنین در پاسخ به گله اهالی از اینکه «این محل تبدیل به انباری خطوط دیگر بی آرتی شده است و شارژ مصالح از اینجا به نقاط دیگر انجام می‌شود»، تأکید می‌کند: به هیچ وجه چنین حالتی امکان ندارد، زیرا از نظر هزینه‌های حمل و نقل هم به صرفه نیست و با منطق فنی جور درنمی آید که شرکت یک بار مصالح را با هزینه سنگین انبار و تخلیه و دوباره با استفاده از یک لودر یا بیل مکانیکی به مقصد دیگری بارگیری کند.
 
نصب تابلوی معرفی مشخصات پروژه نیز از موضوعاتی است که حمیدزاده پاسخ می‌دهد و می‌گوید: رسم و عرف این است که این تابلو در ابتدای مسیر پروژه نصب شود که این اتفاق افتاده است و قرار نیست در جای جای مسیر درباره کار عمرانی در حال اجرا اطلاع رسانی صورت گیرد. درباره انباشت ضایعات و نخاله‌ها که برخی کسبه معتقدند جلوی دید مغازه شان را گرفته است نیز باید گفت که چاره‌ای جز این نداشتیم، زیرا در غیر این صورت مساحت بیشتری از مسیر مسدود و محدودیت‌های مربوط به پارک خودرو‌ها و رفت و آمدشان بیشتر می‌شد، بنابراین یا باید عرض بیشتری را اشغال می‌کردیم یا ارتفاع را افزایش می‌دادیم که با توجه به حجم تردد در این مسیر، دومین راهکار منطقی به نظر می‌رسید و از این نظر از کسبه عذرخواهی می‌کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->