افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

مشهدی‌ها تا نیمه آبان منتظر بارش پاییزی نباشند

  • کد خبر: ۱۲۸۶۷۳
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
مشهدی‌ها تا نیمه آبان منتظر بارش پاییزی نباشند
پاییز به باران‌های گاه‌وبیگاهش معروف است و هر زمان که چشممان به رخسار برگ‌های زرد و نارنجی رها در پیاده‌رو‌ها می‌افتد، چشم‌انتظار ابر‌های خاکستری و طراوت روز‌های بارانی هستیم. اما آن‌طور که نقشه‌های هواشناسی روایت می‌کند، گویا امسال قرار است «پاییز تابستانی» را به معنای گرم و کم‌بارش‌بودن آن تجربه کنیم.

سعیده آل‌ابراهیم | شهرآرانیوز، احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی، پیش از این خروجی پیش‌بینی فصلی به‌وسیله مدل‌های عددی و نقشه‌های استخراج شده را نشان‌دهنده بارش‌های کمتر از حد معمول در فصل پاییز دانسته و گفته بود که «به بارش‌های خوب در فصل پاییز امیدوار نیستیم.»

از سوی دیگر، جواد رسولی، رئیس مرکز تحقیقات اقلیمی و هواشناسی کاربردی خراسان‌رضوی، نیز چند روز پیش ارقام ثبت‌شده سال زراعی مشهد را تا پایان شهریور امسال ۲۱۵.۹ میلی‌متر بارندگی اعلام کرده و گفته بود که این رقم نسبت به پارسال ۱۲۷ درصد افزایش، اما نسبت به آمار طولانی‌مدت ۱۳.۶ درصد کاهش داشته است.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای خراسان‌رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که پاییز کم‌بارشی را در کشور و به‌ویژه خراسان‌رضوی داشته باشیم، اظهار کرد: این موضوع به‌علت تغییرات اقلیمی بوده است و مختص ایران نیست، بلکه از شمال آفریقا تا شرق چین شاهد این وضعیت هستیم.
یحیی قائنی‌پور راهکار را تغییر فاز «لانینا» به «ال‌نینو» دانست و افزود: ال‌نینو جریان‌های گرم اقیانوسی و لانینا جریان‌های سرد اقیانوسی است که با تغییر فشار سطحی هوا در بخش غربی خط استوا روی اقیانوس آرام رخ می‌دهد.

سومین سال در فاز لانینا

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای خراسان‌رضوی ادامه داد: معمولا این فاز‌ها هر دو سال تغییر می‌کند، اما امسال سومین سالی است که در فاز لانینا هستیم. درصورتی‌که وارد فاز ال‌نینو شویم، بارش در آسیا نیز بهتر خواهد شد. البته انتظار می‌رود از دی‌ماه به بعد در فاز خنثی یا ال‌نینو قرار بگیریم.
وی بیان کرد: باید دست‌کم نیمه آبان اولین بارش را در مشهد شاهد باشیم و با توجه به اینکه میزان بارش‌ها کم است، پیش‌بینی می‌شود که آلودگی هوا نیز بیشتر شود.

افزایش بارش زمستانه

قائنی‌پور با اشاره به اینکه براساس اعلام نقشه‌های هواشناسی باید میزان بارندگی در زمستان امسال نسبت به زمستان پارسال افزایش داشته باشد، بیان کرد: از نیمه دی تا نیمه بهمن نسبت به میزان میانگین کاهش بارندگی خواهیم داشت، اما در نیمه بهمن تا اسفند بارندگی‌هایی صورت می‌گیرد که اگر به حد میانگین برسد، می‌توان گفت وضعیت بارش از زمستان پارسال بهتر شده است.

افزایش دما در پاییز

وی درباره افزایش یا کاهش دمای هوا در استان و مشهد، گفت: از نیمه آبان تا آذر افزایش یک تا دو درجه‌ای دما و نیمه دی تا نیمه بهمن تقریبا در حد معمول و متمایل به بیش از حد معمول پیش‌بینی شده است. از بهمن تا اسفند نیز دما یک درجه بیشتر از حد معمول خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->