آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ | رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم برنامه‌ریزی‌های کلان در شناسایی زودهنگام کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی کلاهبرداری‌های آنلاین | وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟ از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟ شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند
سرخط خبرها

پول‌شویی با کارت‌خوان پمپ بنزین

  • کد خبر: ۱۲۸۸۰۹
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
پول‌شویی با کارت‌خوان پمپ بنزین
دوست تبهکار با شگردی نخ‌نما مردم را فریب داده و جیب آن‌ها را خالی می‌کرد.

مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ «کارت‌های اجاره‌ای»، «خرید و فروش‌های صوری»، «برنده شدن در قرعه‌کشی»، «تخفیف‌های ۹۹‌درصدی»، «وام‌های کوتاه مدت بدون ضامن» و ده‌ها موضوع دیگر، از دسته شگرد‌های تبهکارانی است که امروزه آن‌ها را به عنوان متهمان یقه‌آبی می‌شناسیم. مجرمانی که با به‌روز کردن خود در عرصه سایبری و فضای حقیقی شهروندان را به کمین خود کشانده و در زمانی مناسب آن‌ها را تلکه می‌کنند.

آنچه درباره این نوع پرونده‌ها وجود دارد این است که اغلب این کلاهبرداری‌ها در بستر فضای سایبری انجام می‌گیرد و ناآگاهی و اعتماد کاذب کاربران مجازی عناصر تشکیل‌دهنده این کج‌رفتاری اجتماعی است.
با اینکه تاکنون متهمان بسیاری بعد از چند بار اقدام مجرمانه سایبری از سوی مأموران پلیس فتا شناسایی شده و به دام قانون افتاده‌اند، اما هنوز هم افرادی هستند که بی‌توجه به تذکرات مراجع قضایی، انتظامی و امنیتی پا در میدان بزهکاری گذاشته و با تلکه کردن مردم جیب خود را از پول‌های کثیف پر می‌کنند.

کارت‌های اجاره‌ای و استفاده از آن به عنوان اقدامات پول‌شویی، پدیده نوظهور در جرائم سایبری بوده که تاکنون افراد زیادی را قربانی خود کرده است. اغلب شکات این پرونده بدون اینکه اطلاع داشته باشند ابتدا خود در مظان اتهام قرار می‌گیرند و شریک دزد می‌شوند. افرادی که برای به دست آوردن مبالغی ناچیز فریب مجرمان یقه‌آبی را خورده و با هویت معلوم خود بدون اینکه اطلاعی داشته باشند مرتکب جرم می‌شوند. درست همانند پرونده‌ای که به‌تازگی در پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی گشوده شده و تحت بررسی کارشناسان این مجموعه انتظامی تخصصی قرار گرفته است.

خرید لوازمی که وجود ندارند

ماجرای این پرونده، اما با شکایت یکی از شهروندان مشهدی آغاز شد. شکایتی که در آن فرد به دلیل اعتماد بیجا به یکی از صفحات شبکه اجتماعی پربازدید مبالغی را از دست داده بود. شاکی پرونده در اظهارات اولیه خود به مأموران پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی گفت: داخل یک صفحه اینستاگرامی عضو شدم که در زمینه فروش کالا و لوازم خانگی ارزان‌قمیت فعالیت داشت. یکی از محصولات که چندی پیش تصمیم داشتم آن را خریداری کنم داخل این صفحه مجازی بارگذاری شده بود. قیمتش هم نسبت به رقم بازار مناسب بود برای همین آن را سفارش دادم.

ادمین صفحه یک شماره کارت بانکی را ارسال کرد و مبلغی را به عنوان بیعانه واریز کردم. روز موعود فرا رسیده بود و از صبح منتظر دریافت کالای سفارشی‌ام بودم، اما نه‌تن‌ها آن روز بلکه پس از چند روز دیگر هم به دستم نرسید. زمانی که با شماره تلفن پشتیبان این فروشگاه تماس گرفتم و دریافتم که خط مسدود شده است، متوجه شدم که بازی خورده‌ام. پولی که برای به دست آوردنش چند ماه تلاش کرده و بی‌خوابی کشیده بودم با دست خودم در چاه ویل کلاهبرداران مجازی ریخته بودم.

ردزنی متهم اصلی در مشهد

با اعلام شکایت این مال‌باخته و چند شکایت مشابه دیگر، تحقیقات این پرونده آغاز شد و مأموران با مهندسی اطلاعات و سرنخ‌های مجازی رد وجوه سرقتی را در یک پمپ بنزین زدند. پول‌های سرقتی از طریق یک دستگاه کارت‌خوان به حساب این پمپ بنزین واریز شده بود و مأموران احتمال می‌دادند متهم برای اینکه ردی از خود باقی نگذاشته باشد با کارت‌های اجاره‌ای مبالغ کلاهبرداری شده را به وجوه نقدی تبدیل کردهاست. از همین رو مأموران به سراغ این پمپ بنزین رفتند.

در ادامه تحقیقات مشخص شد که فردی با سوء‌استفاده از دوستش که در این جایگاه سوخت کار می‌کرده، بدون اطلاع او از طریق کشیدن کارت با دستگاه کارت‌خوان پمپ بنزین وجوهی را هر روز دریافت می‌کرده است.
مجریان قانون با به دست آوردن این سرنخ محل اختفای متهم را در مشهد شناسایی و در اقدامی غافل‌گیرانه او را دستگیر کردند. این مرد جوان ابتدا منکر هرگونه بزهکاری از جانب خود بود، اما پس از رویارویی با مستندات و ادله موجود به‌ناچار بزه انتسابی خود را پذیرفت و به جرمش اعتراف کرد.

قربانی کردن دوست قدیمی از سوی جوان زیاده‌خواه

به گفته رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی متهم در اظهاراتش به راه‌اندازی یک صفحه صوری فروشگاهی اعتراف کرد که از این طریق طعمه‌های خود را به بهانه فروش کالای لوازم خانگی ارزان‌قیمت فریب می‌داده و مبالغی را از آن‌ها کلاهبرداری می‌کرده است.

سرهنگ جواد جهانشیری افزود: این فرد برای اینکه دستش برای قانون رو نشود وجوه دریافتی را در کارت‌های اجاره‌ای واریز کرده و سپس به سراغ دوست قدیمی خود که داخل یک جایگاه سوخت مشغول به کار بوده می‌رفته و مبالغ را با دستگاه پمپ بنزین کارت می‌کشیده است. دوست بخت‌برگشته او نیز بدون اینکه اطلاعی از نیت شوم رفیق قدیمی‌اش داشته باشد وجوه نقدی را به او تحویل می‌داده است.

این مقام ارشد پلیس فتای استان افزود: هنوز میزان و رقم کلاهبرداری و تعداد شکات این پرونده به صورت دقیق مشخص نیست و تحقیقات کارشناسان ما از متهم به دام افتاده ادامه دارد. پرونده متهم نیز در اختیار مرجع قضایی قرار گرفته و این فرد با قرار متناسب قضایی روانه زندان شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->