جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

مسئولیت خسارت گودبرداری‌های غیراصولی

  • کد خبر: ۱۲۹۵۵۳
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
مسئولیت خسارت گودبرداری‌های غیراصولی
سیدجعفر بنی هاشمی - کارشناس ارشد حقوق بین الملل

با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها، گسترش ساخت وساز و تهیه مسکن برای این جمعیت زیاد امری اجتناب ناپذیر است. با نگاهی به اطرافمان، هر روز می‌بینیم ساختمانی جدید سر به فلک می‌کشد و بافت قدیمی و مسطح شهر را در خود می‌بلعد. هر روز کلنگ جدیدی بر زمین می‌خورد و سازه‌ای تازه احداث می‌شود؛ خوب یا بد امری است گریزناپذیر.

مدت زیادی است که چشمانمان به دیدن تیتر‌های دردناک صفحات خبرگزاری‌ها مأنوس شده است و ناباورانه آمار‌های حوادث را می‌بینیم و می‌شنویم: «گودبرداری غیراصولی به ریزش ساختمان‌های مجاور منجر شده است»، «تخریب و خاک برداری غیراصولی چندین مصدوم برجا گذاشت»، «آوار و ریزش ساختمان به مرگ چند کارگر منجر شده است» و....

پس از وقوع هر حادثه‌ای بر اثر تخریب و گودبرداری، همگان را ترسی دربرمی گیرد و این گونه به نظر می‌رسد که با هشدار کارشناسان و مسئولان و با رعایت نکات ایمنی و اصول تخریب و گودبرداری، این خبر‌های تلخ کمتر شنیده خواهد شد! حکایت همچنان باقی است و با تکرار فعالیت‌های غیراصولی هر روز صفحه‌ای به داستان غم انگیز این رویداد‌ها افزوده می‌شود.

اما مقصر کیست؟ این سؤالی است که بی پاسخ مانده و هربار که حادثه‌ای روی داده است و جنجالی به پا می‌خیزد، هر نهاد و سازمانی سعی می‌کند توپ را به زمین دیگری بیندازد و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. اما دلیل این امر چیست؟ آیا مقررات ما ضعیف اند یا در اعمال آن‌ها اهمال می‌شود؟

عملیات گودبرداری جزو عملیات‌های خاکی خطرناک است که نیازمند اجرای دقیق، براساس اصول و ضوابط ایمنی مشخص ازپیش تعیین شده است. امروزه در بیشتر کشور‌ها ضوابط و مقرراتی ویژه برای این امر پیش بینی کرده اند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست.

با وجود این، نگاهی به تیتر خبر‌های خبرگزاری‌ها حاکی از این واقعیت تلخ است که هر سال افراد بی شماری در این عملیات و به علت رعایت نکردن ضوابط ایمنی جان خود را از دست می‌دهند یا متحمل خساراتی سنگین می‌شوند، اما در صورت بروز حادثه و تحمیل خسارت، نوک پیکان مسئولیت متوجه چه کسی است؟ این سؤالی است که بی پاسخ مانده است و باید پاسخی شایسته و درخور به آن داده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->