تکمیل سازه ورودی اول در آخرین ایستگاه خط دو متروی مشهد مشهد سال ۱۴۰۴ کارگاه بزرگ پروژه‌ها خواهد بود | اتصال حرم امام‌رضا(ع) به مترو، آرزوی دیرینه مردم‌ بود + ویدئو شهروند خبرنگار | وضعیت نامناسب نمازخانه بیمارستان ولایت در مشهد با مصوبه امروز شورای شهر، فروش کالا‌های اسرائیلی در شهرما و میادین میوه و تره بار مشهد ممنوع شد فرهمندی: ایجاد ایستگاه مترو در جوار حرم مطهر رضوی، آرزوی دیرینه مسئولین بود هشت‌آباد؛ یادگار باغ‌های مشهد از عصر صفوی محدودیت و ممنوعیت‌های ترافیکی شب‌های قدر و تحویل سال ۱۴۰۴ در مشهد اعلام شد هشدار عضو شورای شهر مشهد نسبت به تصرفات در ارتفاعات جنوبی به نفع افرادی خاص سرویس‌دهی رایگان مترو مشهد در شب‌های قدر رمضان ۱۴۰۳ برگزاری مراسم شب‌های قدر در جوار گلزارشهدای بهشت‌رضا(ع) افتتاح خط ۳ متروی مشهد در دهه کرامت باحضور رئیس جمهور | مشهدالرضا (ع)، آماده میزبانی باشکوه از زائران و مسافران نوروز ۱۴۰۴ است تزریق کود و مواد مغذی به بستر ۴۰ هزار اصله درخت مشهد با استفاده از دستگاه بیولیفت گلکاری نوروزی مشهد، تلفیق هنر و طبیعت با ۱۵۰ طرح خلاقانه جدید برپایی ۲۷۰۰ میز افطاری ساده در مشهد با مشارکت ۲۵۰ تشکل مردمی در نیمه اول ماه رمضان ۱۴۰۳ آلودگی هوای مشهد برای ششمین روز متوالی (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) تصویب تباصر اختصاصی سازمان‌ها در دومین روز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ شهرداری مشهد (۲۷ اسفند ۱۴۰۳) حاجی‌بگلو: بودجه ۷۲ همتی شهرداری مشهد با تأکید بر توسعه متوازن شهری به تصویب رسید طهوریان عسکری: بودجه شهرداری مشهد در سال آینده ۱۶ همت افزایش پیدا کرد سرویس دهی رایگان ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر نصب ۱۱۰۰ المان بهاری در مشهد پاسخ گویی معاون فرهنگی شهردار مشهد از طریق مرکز ارتباط مردمی ۱۳۷ | از جام رمضان تا جشنواره نورنمای میدان شهدا
سرخط خبرها

مسئولیت خسارت گودبرداری‌های غیراصولی

  • کد خبر: ۱۲۹۵۵۳
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
مسئولیت خسارت گودبرداری‌های غیراصولی
سیدجعفر بنی هاشمی - کارشناس ارشد حقوق بین الملل

با گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها، گسترش ساخت وساز و تهیه مسکن برای این جمعیت زیاد امری اجتناب ناپذیر است. با نگاهی به اطرافمان، هر روز می‌بینیم ساختمانی جدید سر به فلک می‌کشد و بافت قدیمی و مسطح شهر را در خود می‌بلعد. هر روز کلنگ جدیدی بر زمین می‌خورد و سازه‌ای تازه احداث می‌شود؛ خوب یا بد امری است گریزناپذیر.

مدت زیادی است که چشمانمان به دیدن تیتر‌های دردناک صفحات خبرگزاری‌ها مأنوس شده است و ناباورانه آمار‌های حوادث را می‌بینیم و می‌شنویم: «گودبرداری غیراصولی به ریزش ساختمان‌های مجاور منجر شده است»، «تخریب و خاک برداری غیراصولی چندین مصدوم برجا گذاشت»، «آوار و ریزش ساختمان به مرگ چند کارگر منجر شده است» و....

پس از وقوع هر حادثه‌ای بر اثر تخریب و گودبرداری، همگان را ترسی دربرمی گیرد و این گونه به نظر می‌رسد که با هشدار کارشناسان و مسئولان و با رعایت نکات ایمنی و اصول تخریب و گودبرداری، این خبر‌های تلخ کمتر شنیده خواهد شد! حکایت همچنان باقی است و با تکرار فعالیت‌های غیراصولی هر روز صفحه‌ای به داستان غم انگیز این رویداد‌ها افزوده می‌شود.

اما مقصر کیست؟ این سؤالی است که بی پاسخ مانده و هربار که حادثه‌ای روی داده است و جنجالی به پا می‌خیزد، هر نهاد و سازمانی سعی می‌کند توپ را به زمین دیگری بیندازد و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. اما دلیل این امر چیست؟ آیا مقررات ما ضعیف اند یا در اعمال آن‌ها اهمال می‌شود؟

عملیات گودبرداری جزو عملیات‌های خاکی خطرناک است که نیازمند اجرای دقیق، براساس اصول و ضوابط ایمنی مشخص ازپیش تعیین شده است. امروزه در بیشتر کشور‌ها ضوابط و مقرراتی ویژه برای این امر پیش بینی کرده اند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست.

با وجود این، نگاهی به تیتر خبر‌های خبرگزاری‌ها حاکی از این واقعیت تلخ است که هر سال افراد بی شماری در این عملیات و به علت رعایت نکردن ضوابط ایمنی جان خود را از دست می‌دهند یا متحمل خساراتی سنگین می‌شوند، اما در صورت بروز حادثه و تحمیل خسارت، نوک پیکان مسئولیت متوجه چه کسی است؟ این سؤالی است که بی پاسخ مانده است و باید پاسخی شایسته و درخور به آن داده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->