خوی در کمتر از یک ماه با ۱۷۳ زلزله لرزید

  • کد خبر: ۱۲۹۵۹۳
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
خوی در کمتر از یک ماه با ۱۷۳ زلزله لرزید
در هفته گذشته فوج لرزه‌های خوی استان آذربایجان غربی ادامه داشت، ضمن آنکه در گلباف استان کرمان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ و در تخت استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ رخ داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از ساعت ۲ بامداد روز ۳۰ شهریورماه جاری تا ساعت ۱۱ روز ۱۸ مهرماه تعداد ۱۷۳ زمینلرزه را در خوی استان آذربایجان غربی ثبت و تعیین مکان کرده است. از این تعداد ۳ زمینلرزه با بزرگای بیش از ۴، تعداد ۱۴۴ زمینلرزه با بزرگای کمتر از ۳ و ۲۶ زلزله با بزرگای بین ۳ تا ۴ بوده است.

در روز ۳۰ شهریور زلزله‌ای به بزرگای ۵ و در روز ۱۳ مهر زلزله‌ای به بزرگای ۵.۴ به ثبت رسید.

بررسی‌های زمینلرزه‌های دوره دستگاهی ۱۲۰ سال اخیر این منطقه نشان می‌دهد استان آذربایجان غربی شاهد وقوع زمینلرزه‌های متعددی بوده است که از آن جمله می‌توان به زمینلرزه‌های مخرب ۱۷ شهریور سال ۱۳۰۹ سلماس با بزرگی ۷.۲ و زمینلرزه ۳ آذر ۱۳۵۵ چالدران-مرادیه مرز ایران و ترکیه اشاره کرد.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که از سال ۱۳۷۵ تاکنون ۴ هزار و ۳۳۶ زمینلرزه در استان آذربایجان غربی به ثبت رسیده است که مهمترین آن زلزله به بزرگای ۵.۹ و ۵.۷ در ۴ اسفندماه سال ۱۳۹۸ و زمینلرزه‌های اخیر خوی بوده است.

داده‌های تاریخی نیز نشان می‌دهد مهمترین زلزله‌های تاریخی استان آذربایجان غربی، زمینلرزه سال ۱۸۴۱ میلادی (۱۲۲۰ هجری شمسی) با بزرگای تقریبی ۶.۱ در حوالی "شواط" و زمینلرزه ۱۸۳۷ میلادی (۱۲۱۶ هجری شمسی) با بزرگای تقریبی ۶ حوالی سلماس بوده است.

در هفته گذشته فوج لرزه‌های خوی استان آذربایجان غربی ادامه داشت و زلزله‌هایی از ۲.۵ تا ۴.۲ در این منطقه به ثبت رسید.

علاوه بر آن گلباف استان کرمان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ لرزید و در تخت استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵، رامیان استان گلستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ و درب بهشت استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ رخ داد.

در شیراز استان فارس نیز زلزله ۲.۶ رخ داد. جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۶ مهر

در حسینیه استان خوزستان زلزله ۲.۷ و در مزایجان استان فارس زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

در خوی استان آذربایجان غربی زلزله‌های ۲.۵، ۲.۶، ۲.۷، ۲.۸، دو زلزله ۲.۹ و ۳ در عمق ۱۱ کیلومتری و ۳.۱ در عمق ۹ کیلومتری رخ داد.

در تخت استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۲۰ کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۶ کیلومتری تخت،۱۶ کیلومتری قلعه قاضی و ۴۳ کیلومتری سرگز این استان بوده است.

یکشنبه ۱۷ مهر

در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۹، در سنگان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ و در خوی استان آذربایجان غربی زلزله‌های ۲.۷، ۲.۸، دو زلزله ۲.۹، دو زلزله ۳.۱ در عمق ۶ کیلومتری به ثبت رسید.

دوشنبه ۱۸ مهر

دیباج استان سمنان با زلزله ۲.۸ و خوی استان آذربایجان غربی با زلزله‌های ۲.۹ و ۳.۷ در عمق ۶ کیلومتری و ۴.۲ در عمق ۹ کیلومتری لرزیدند.

دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۹ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۶ کیلومتری دوگنبدان، ۳۹ کیلومتری باشت و ۳۹ کیلومتری چرام این استان گزارش شد.

رامیان استان گلستان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۸ کیلومتری آزادشهر و ۱۲ کیلومتری نوده خاندوز این استان بوده است.

بهاباد استان یزد با زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۸ کیلومتری زمین لرزید که کانون آن در ۶۰ کیلومتری بهاباد، ۸۲ کیلومتری ساغند و ۸۵ کیلومتری رباط پشت بادام این استان بوده است.

سه‌شنبه ۱۹ مهر

ازگله استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۷ کیلومتری ازگله و ۳۷ کیلومتری تازه آباد استان کرمانشاه گزارش شد.

گلباف استان کرمان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ در عمق ۵ کیلومتری زمین لرزید که کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۰ کیلومتری گلباف، ۲۰ کیلومتری سیرچ و ۲۲ کیلومتری اندوهجرد این استان بوده است.

خوی استان آذربایجان غربی با زلزله‌هایی به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۴ کیلومتری و ۲.۵ لرزید.

جوکار استان همدان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۶ کیلومتری را تجربه کرد که کانون آن در ۴ کیلومتری جوکار و ۳۲ کیلومتری ملایر همدان و ۳۱ کیلومتری میلاجرد استان مرکزی گزارش شد.

فین استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۴ کیلومتری فین، ۳۷ کیلومتری رویدر و ۵۵ کیلومتری بندرعباس گزارش شد.

چهارشنبه ۲۰ مهر

جوکار استان همدان زلزله ۲.۵، فین استان هرمزگان زلزله ۲.۹، محمله استان فارس زلزله ۲.۸ و شیراز استان فارس زلزله ۲.۶ را تجربه کردند.

درب بهشت استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۲ کیلومتری لرزید که رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۱ کیلومتری درب بهشت، ۴۸ کیلومتری جیرفت و ۵۱ کیلومتری جبالبارز این استان بوده است.

لافت استان هرمزگان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۲۸ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۸ کیلومتری لافت، ۲۹ کیلومتری درگهان و ۳۳ کیلومتری بندر خمیر این استان بوده است.

پنج شنبه ۲۱ مهر

در گیوی استان اردبیل زلزله ۲.۷ و در گوگان استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

اسفراین استان خراسان شمالی زلزله ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون آن در ۱۷ کیلومتری اسفراین، ۳۲ کیلومتری حصارگرمخان و ۳۳ کیلومتری بجنورد این استان بوده است.

جمعه ۲۲ مهر

در جوکار استان همدان زلزله ۲.۶ و در ارد استان فارس زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->