زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی
سرخط خبرها

شیادی گسترده از مشهدی‌ها در طول ۲۴ ساعت به بهانه اختصاص یارانه جدید

  • کد خبر: ۱۲۹۷۲۹
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
شیادی گسترده از مشهدی‌ها در طول ۲۴ ساعت به بهانه اختصاص یارانه جدید
زن سرپرست خانوار، یکی از ده‌ها شاکی است که از عصر پنجشنبه گذشته تا شامگاه جمعه، اسیر شیادان فضای مجازی شده است که به بهانه «یارانه جدید»، حسابشان را خالی کرده‌اند.

محمدجواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ از مدت‌ها قبل برای فرزندش، هم مادر بود و هم پدر. زن جوان با نگهداری از سالمندان، زندگی‌اش را می‌گذراند و پس از سال‌ها کار طاقت‌فرسا که به قیمت بیماری و رنج جسمی برای خودش تمام شده بود، توانست مبلغی را پس‌انداز کند. او برای اینکه پس از عمری بتواند سرپناهی برای خودش و فرزندش ایجاد کند، قصد داشت این مبلغ را روی مبلغ رهن خانه‌اش بگذارد تا از کرایه کمرشکنش کم شود.

اما دریافت یک پیامک، ناگهان تمام برنامه‌ریزی‌های او را به‌هم زد و تا به خودش آمد، متوجه شد که شیادان فضای مجازی تمام حسابش را خالی کرده‌اند. این زن سرپرست خانوار، یکی از ده‌ها شاکی است که از عصر پنجشنبه گذشته تا شامگاه جمعه، اسیر شیادان فضای مجازی شده است که به بهانه «یارانه جدید»، حسابشان را خالی کرده‌اند.

شکایت‌های پی‌درپی در تماس با مرکز فوریت‌های پلیس فتا نشان می‌داد که شیادان فضای مجازی با سوءاستفاده از تعطیلی آخر هفته، پیامک‌های انبوهی با محتوای «یارانه جدید ۱۰ میلیون تومانی» به شهروندان ارسال می‌کنند و از افراد می‌خواهند که برای استعلام و تعلق گرفتن یارانه به آن‌ها، اطلاعات حساب بانکی‌شان را که یارانه به آن واریز می‌شود، به همراه شماره ملی ارسال کنند.

برخی شهروندان به اعتبار عنوان «ستاد هدفمندی یارانه» که در ابتدای پیامک درج شده بود، بدون توجه به اینکه ستاد هدفمندی به‌صورت شخصی فقط برای عده‌ای پیامک نمی‌دهد و تنها از طریق رسانه‌های رسمی، شرایط ثبت‌نام را اعلام می‌کند، تمام اطلاعات خود را به همان سرشماره ارسال می‌کنند.
از اینجا به بعد دو اتفاق مهم می‌افتد؛ برای عده‌ای پیامکی ارسال می‌شود که یارانه ۱۰ میلیون تومانی به شما تعلق گرفته است و برای ثبت‌نام و پرداخت هزینه‌های آن، وارد لینک زیر شوید و به‌راحتی اطلاعات حساب شهروندان را ربوده، اقدام به خالی کردن حسابشان می‌کنند.

با عده‌ای نیز تماس گرفته می‌شود و پس از اعلام اطلاعات هویتی افراد و جلب اعتماد آن‌ها، با این وعده که یارانه جدید به شما تعلق گرفته است، از آن‌ها می‌خواهند کدی را که برایشان ارسال شده است، بخوانند. شهروندان نیز غافل از اینکه شیادان اقدام به نصب نرم‌افزار‌های بانکی با اطلاعات هویتی و بانکی آن‌ها کرده‌اند و این کد نیز برای ورود به همان نرم‌افزارهاست، به‌راحتی کد‌ها را دراختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند و ساعتی بعد تمام موجودی حسابشان تخلیه می‌شود.

آغاز تحقیقات جامع

به دستور سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی، گروهی از کارشناسان این پلیس تخصصی، اقدامات لازم به‌منظور ردزنی متهمان را آغاز کردند.
بررسی شکایت‌ها نشان می‌داد که علاوه‌بر زن سرپرست خانوار که حسابش به بهانه دریافت دو وام ۸۰ میلیون تومانی خالی شده بود، مردی جوان نیز که قرار بوده است ۵۰ میلیون تومان را به‌عنوان ودیعه مسکن بپردازد، قربانی شیادان شده است و حسابش را خالی کرده‌اند.
کارآگاهان با سرنخ‌های به‌جامانده در فضای مجازی و گشت‌زنی هدفمند در فضای سایبری، توانستند سرنخ‌هایی از سارقان کشف کنند.

دستگیری سارقان، زمان‌بر است

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه در کلاهبرداری‌های فضای مجازی، شیادان صرفا در شهر محل وقوع جرم حضور ندارند و در برخی پرونده‌ها متهمان خارج از کشور هستند، بیان کرد: همین موضوع موجب می‌شود زمان رسیدگی به پرونده طولانی شود و شناسایی و دستگیری متهم به زمان‌های دیگری موکول شود.
سرهنگ جواد جهانشیری از شهروندان خواست که توصیه‌های پلیسی را جدی بگیرند و فریب پیامک‌های اغواگرانه شیادان و حتی اطلاعاتی را که آن‌ها از افراد دارند، نخورند.

وی درباره اطلاعاتی که دراختیار شهروندان است، بیان کرد: گاهی افراد خودشان به بهانه‌ای، اطلاعات هویتی‌شان را در جایی ثبت کرده و این موضوع را فراموش کرده‌اند و کلاهبرداران با استفاده از همین اطلاعات، آن‌ها را فریب داده‌اند.
به گفته جهانشیری، موضوع کارت‌های اجاره‌ای، یکی دیگر از معضلات رسیدگی به این پرونده‌هاست؛ زیرا متهمان مبالغ سرقتی را با استفاده از همین کارت‌ها به گردش درمی‌آورند و ردپایی از خود به‌جا نمی‌گذارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->