به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس اعلام ایران خودرو پروژه TF ۲۱ ایران خودرو امروز سه شنبه ۲۶ مهرماه رونمایی خواهد شد. تولید مدل مفهومی TF ۲۱ در ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ به تایید مدیرعامل ایران خودرو رسید و فاز طراحی آن آغاز شده بود.
خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه مراسم رونمایی کشنده آتامان ایران خودرو دیزل که در ۳۰ خرداد برگزار شد، در خصوص قیمت و زمان عرضه ماشین خودرو TF ۲۱ این شرکت اعلام کرده بود: این محصول جدید با قیمت ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان عرضه میشود، اما پیش از این، منوچهرمنطقی، معاون وزارت صمت، قیمت این خودرو را ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرده بود.
بر اساس اطلاعاتی که گروه خودروسازی ایران خودرو منتشر کرده، سری اول TF ۲۱ با پیشرانه TU ۵ P (پلاس) تولید و عرضه خواهد شد. این موتور که در حال حاضر زیر کاپوت تارا قرار دارد، مدل ایرانیشده EC ۵ پژو است که در پژو ۳۰۱ استفاده شده و همین طور نسخه بهینهسازیشده و ارتقایافته TU ۵ است که قبلا در پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷ و پژو پارس ایران خودرو به کار رفته بود.
فوری:خودرو جدید «ایرانخودرو» رونمایی شد + تصاویر
پیشرانه TU ۵ پلاس میتواند حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را تولید کند. البته این پیشرانه ۱.۶ لیتری در تارا ایران خودرو ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. حداکثر سرعت خودرو موتور TU ۵ P به ۱۹۰ کیلومتر در ساعت میرسد و در ۱۲.۵ تا ۱۳ ثانیه، ۰ تا ۱۰۰ را پر میکند.
با توجه به اینکه خودرو TF ۲۱ در سگمنت B قرار دارد، مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر، حدود ۷ لیتر خواهد بود.
به دلیل اینکه ایران خودرو در نظر دارد پیشرانه TU ۵ را حذف کند و به جای آن پیشرانههای جدیدتر و کممصرفتر را جایگزین کند، سری دوم TF ۲۱ با موتور ملی IK ۳ تولید خواهد شد.
موتور IK ۳ سه سیلندر در دو نوع KP ۵ با سیستم تنفس طبیعی، حجم ۱.۵ لیتر، قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ میلیمتر و نوع KP ۲ با توربوشارژ، حجم ۱.۲ لیتر، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۶ نیوتن متر طراحی و تولید میشود.
پروژه TF ۲۱ ایران خودرو قرار است جایگزین پژو ۲۰۶ شود. بر همین اساس، محصول جدید ایران خودرو ساختار جعبهای دارد و شبیه کیا سول خواهد بود. البته ماشین TF ۲۱ شبیه به ام جی ۳ چینی انگلیسی نیز است، اما در نگاه اول کیا سول کرهای را به یاد بینندگان میآورد.
بر اساس اعلام سازنده، TF ۲۱ ایران خودرو در سگمنت B قرار دارد و دارای ابعاد و اندازهای کوچکتر از کراساوور K ۱۲۵ است. طراحان برای ظاهری TF ۲۱ از ماشینهای کوچک هیوندای i ۱۰، میتسوبیشی میراژ و رنو کویید الگو خواهند گرفت و به همین خاطر احتمالا روی پلتفرم دیگری غیر از IKP ۱ ساخته میشود.
خودروی TF-21 که در کلاس ابعادی B قرار دارد، طبق وعده مدیرعامل ایرانخودرو قرار است تا ظرف ۱۸ ماه آینده بر روی خط تولید قرار گیرد. در گام اول قرار است بر روی این محصول یکی از موتورهای خانواده TU نصب، و در فاز بعدی از موتور سه سیلندر ملی استفاده شود.
این خودرو قابلیت مجهز شدن به استاندارد تصادف با عابر پیاده، سیستم ایمنی اخطار فشار باد تایر، سیستم راهنمایی راننده در تعویض دنده، سیستم پایداری الکترونیکی و کاهش مصرف سوخت را دارد.
پس از انعقاد برجام و ورود برندهای مختلف به ایران، شراکتهایی میان خودروسازان دولتی و برندهای بزرگی همچون رنو و پژو شکل گرفت.
در جریان این ارتباطات فنی مهندسی، شرکت ایرانخودرو موفق شد تا نقشهها و الگوهای فنی پلت فرم CFM-A را از رنو – نیسان، و نقشههای کامل پلت فرم PF۱ را از پژو در اختیار بگیرد.
با توجه به خروج خودروهای ۴۰۵، پارس و سمند از خط تولید و حذف تدریجی این پلت فرم از سبد محصولات شرکت به دلیل پاس نکردن استانداردهای ۸۵ گانه، و همچنین عدم امکان تولید محصولاتی استاندارد، با ابعاد و قیمتی مشابه به این خودروها، قرار است گزینههایی ارزان و بروز از خانواده CMF-A و p۲۰۰، که ابعادی کوچکتر از خودروهای فوق دارند، جایگزین این محصولات شوند.
در همین راستا نخستین محصول جایگزین که در کلاس ابعادی A و بر مبنای پلت فرم CMF-A است، در پایان امسال روانه بازار خواهد شد. چندی قبل و در جریان بازدید مدیرعامل جدید ایرانخودرو از شرکت جتکو، تصویری از این خودرو منتشر شد که نشان میدهد این پروژه K۱۱۲ نام داشته و ظاهر آن مشابه به رنو کویید خواهد بود. ۱۱۲K نخستین خودروی ایرانی است که با موتور ۱ لیتری سه سیلندر وارد خیابانها میشود. این نسخه از موتور ملی، در حدود ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۸ نیوتون متر گشتاور داشته و برای خودروهای کوچک شهری طراحی شده است.
شنیدهها حاکی است، TF-۲۱ بهعنوان دومین هاچبک کراس ملی ایرانخودرو پس از K۱۱۲، بر مبنای پلت فرم p۲۰۰ (خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷) طراحی و تولید شده و جایگزین ۲۰۶ در سبد محصولات این سکو خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که برخلاف اشتباه رایج در نشریات مختلف سکو و مبنای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، پلت فرم خالص PF۱ و مشابه به پژو ۳۰۱ نبوده بلکه ترکیبی از PF۱ و پلت فرم بهکاررفته در خودروهای پژو ۱۰۶ و سیتروئن ساکسو است.
با اطلاعات فوق میتوان نتیجه گرفت که استایل و سگمنت این پروژه شباهتهایی به ۲۰۷ کراس خواهد داشت. ۲۰۷ کراس همان ۲۰۶ پلاس بوده که با دیزاین کراس توسط سایت پژو در کشور چین طراحی و تولید شد. چند سال گذشته نیز مرکز تحقیقات ایرانخودرو قصد داشت تا خودرویی مشابه به نمونه چینی روانه بازار کند که درنهایت کنسل شد.
ازآنجاییکه این خودرو قیمتی مشابه به ۴۰۵ و سمند داشته و در رده ابعادی ۲۰۶ قرار میگیرد، شاهد رقابت این خودرو با اطلس و کوییک سایپا خواهیم بود. پیشبینی میشود این محصول در محدوده قیمت خودرو کمتر از ۱۰ هزار دلار به بازار عرضه شود.
منبع:تجارت نیوز| پدال
بیشتر بخوانید:
قانون جدید تعویض پلاک خودرو| طرح پلاک سوم چیست؟
فروش نقدی خودروهای «بی ام و» در ایران آغاز شد + جدول و قیمت خودرو (۲۶ مهرماه ۱۴۰۱)
کدام خودروهای خارجی از امروز به مزایده میروند؟ + لیست خودروها و لینک ثبتنام (۲۶ مهرماه ۱۴۰۱)