معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

رکود در بازار وسایل گرمایشی‌ همزمان با افزایش قیمت ها

  • کد خبر: ۱۳۱۰۰۰
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
رکود در بازار وسایل گرمایشی‌ همزمان با افزایش قیمت ها
با شروع فصل سرد، قیمت انواع لوازم گرمایشی در مشهد حدود ۲۵ درصد افزایش یافته و این بازار را در حالت رکود قرار داده است.

سعید کریم پور | شهرآرانیوز؛ معمولا فرارسیدن فصل سرما سبب گرم شدن بازار لوازم گرمایشی می‌شود. با این همه، به گفته فعالان این بازار هنوز وضعیت خرید و فروش محصولات گرمایشی به اوج نرسیده است، اما انتظار می‌رود به مرور، تقاضا برای خرید آن‌ها افزایش یابد. به گفته برخی فروشنده‌ها مردم معمولا خرید‌های خود را برای دقیقه ۹۰‌ می‌گذارند و بازار لوازم گرمایشی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

البته علت دیگر هم گرانی این محصولات است. به نظر می‌رسد حداقل برند‌های ایرانی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت زیادی داشته اند. این موضوع هم به دلایل مختلفی نظیر افزایش حقوق کارگران و افزایش هزینه‌های تولید بستگی دارد. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع به بازار فروش لوازم گرمایشی مشهد سری زدیم تا دمای هوا در این بازار را اندازه بگیریم.

بازار ضعیف‌تر شده

یکی از فروشندگان لوازم گرمایشی در خیابان سناباد با اشاره به اینکه در حال حاضر این بازار در رکود به سر می‌برد، می‌گوید: با اینکه کالایی مانند بخاری یک وسیله ضروری است، ولی عموما شهروندان زمانی اقدام به خرید آن می‌کنند که سرمای هوا محسوس شود.
وی درباره وضعیت قیمت‌های این دسته از کالا‌ها بیان می‌کند: قیمت لوازم گرمایشی در چند هفته اخیر ثابت است، اما نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته و این افزایش قیمت نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

این فروشنده ادامه می‌دهد: برند‌های خوبی در بازار موجود است که عمدتا ایرانی هستند. این برند‌ها از کیفیت خوبی هم برخوردارند و قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند. وی با ابراز ناامیدی از رونق گرفتن بازار لوازم گرمایشی در هفته‌های آینده می‌گوید: تصور نمی‌کنم بازار این لوازم رونق زیادی بگیرد، چون به طور کلی هر سال نسبت به سال قبل وضعیت بازار ضعیف‌تر می‌شود.

افزایش قیمت محصولات ایرانی

یکی دیگر از فروشندگان خیابان سناباد مشهد با اشاره به اینکه بازار فروش لوازم گرمایشی افت کرده است، می‌گوید: سال‌های قبل روزی ۵۰ میلیون تومان فروش داشتیم، ولی امسال این میزان روزانه به ۲ تا ۳ میلیون تومان کاهش یافته است. علت این مسئله هم گرانی حاکم بر بازار است. در حقیقت توان مردم به این نمی‌رسد که خرید جدید داشته باشند، چون وضعیت درآمد‌های آن‌ها به گونه‌ای نیست که بتوانند بخاری جدید خریداری کنند. وی ادامه می‌دهد: از همین رو، شهروندان سراغ استفاده از کالا‌های دسته دوم و یا تعمیر بخاری‌های قدیمی خود می‌روند. اکنون بازار تعمیرات لوازم گرمایشی نسبت به سال گذشته رونق بیشتری گرفته است.

این فروشنده بیان می‌کند: قیمت‌ها به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کرده است. به عنوان نمونه قیمت یک بخاری که سال پیش ۸ میلیون تومان بود، امسال به ۱۸ میلیون تومان رسیده است. عمده این گرانی‌ها مربوط به محصولات ایرانی است، ولی نمونه‌های خارجی خیلی تفاوت قیمت ندارند. در واقع قیمت برخی بخاری‌های ایرانی حداقل دو برابر شده است. نظارتی بر این موضوع نیست و کارخانه هر قیمتی که مایل باشد ارائه می‌کند.

رونق تعمیرات لوازم گرمایشی

یکی دیگر از فروشندگان نیز ضمن تأیید رکود حاکم بر بازار اظهار می‌کند: قیمت لوازم گرمایشی نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته. همین موضوع سبب رکود بازار شده است. این فروشنده با اشاره به اینکه به دلیل افزایش قیمت‌ها گاهی مردم سراغ خرید لوازم گرمایشی دسته دوم می‌روند، می‌گوید: این روز‌ها بازار سمسار‌ها در خیابان آخوند خراسانی مشهد رونق بیشتری دارد. این موضوع به این دلیل است که برای یک خانواده ایرانی صرفه ندارد که برای یک اتاق ۳۰ متری یک بخاری به قیمت ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خریداری کند.

همین بخاری سال پیش ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت داشت. وی اضافه می‌کند: به دلیل این شرایط مجبوریم محصولات را به قیمت کمتر از نرخ اعلامی کارخانه‌ها بفروشیم. اکنون قیمت محصولات ایرانی دست کم  ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است. این فروشنده درباره پیش بینی خود از وضعیت پیش روی بازار لوازم گرمایشی می‌گوید: احتمال دارد در روز‌های آینده که هوا سردتر می‌شود، بازار این دسته از کالا‌ها رونق بیشتری پیدا کند.
یک فروشنده دیگر نیز با تأیید راکد بودن بازار لوازم گرمایشی، علت این موضوع را نوسانات نرخ ارز بیان می‌کند و می‌گوید: هنوز فصل خرید محصولات گرمایشی آغاز نشده است. البته امیدواریم شرایط بهتر شود.

مشهد قطب تولید لوازم گرمایشی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد هم در گفتگو با شهرآرانیوز می‌گوید: نسبت به تیر امسال قیمت لوازم گرمایشی در بازار ۵ تا ۶ درصد افزایش داشته است و محصولات موجود با درصد سود پایینی به فروش می‌رسد.
رضا رزقیان مقدم اضافه می‌کند: مشهد قطب تولید لوازم گرمایشی است که محصولات آن از کیفیت خوبی هم برخوردار است. خوشبختانه به لحاظ تعدد این وسایل در بازار کمبودی وجود ندارد. البته باید توجه داشت استفاده از بخاری در حال منسوخ شدن است و بیشتر شهروندان مایل به استفاده از پکیج و شوفاژ هستند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد درباره اظهارنظر برخی از بازاریان مشهدی مبنی بر گران شدن ۱۵ تا ۲۵ درصدی قیمت لوازم گرمایشی بیان می‌کند: افزایش قیمت در این حد نبوده، ولی معمولا اجناس خارجی که بعضا قاچاق هم هست، رشد قیمت داشته اند. وی تأکید می‌کند: از شهروندان تقاضا می‌شود تا اطمینان حاصل کنند کالای خریداری شده ضمانت نامه معتبر و خدمات پس از فروش داشته باشد.

تمایل به استفاده از شوفاژ

رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیکی ساختمانی مشهد نیز در گفتگو با شهرآرانیوز درباره وضعیت بازار خرید پکیج و شوفاژ در مشهد اظهار می‌کند: با تغییر فصل و خصوصا فرارسیدن پاییز پکیج‌ها وارد فاز گرمایشی می‌شوند که این موضوع با افزایش فعالیت‌های مربوط به سرویس کاری همراه است. در واقع در ماه‌های مهر و آبان سفارش برای سرویس پکیج‌ها بیشتر می‌شود.

مجتبی کرمی ادامه می‌دهد: در ساخت منازل جدید لوله کشی برای نصب بخاری تعبیه نمی‌شود و فقط یک انشعاب برای پکیج و یک انشعاب هم برای آشپزخانه در نظر گرفته می‌شود. در واقع عمدتا سلیقه‌ها به سمت استفاده از رادیاتور و گرمایش از کف متمایل شده است. کرمی درباره قیمت لوازم گرمایشی مانند پکیج و شوفاژ بیان می‌کند: این اقلام افزایش قیمت داشته اند.

به عنوان نمونه یک آپارتمان ۱۰۰ متری با دو خواب نیاز به چهار رادیاتور دارد که در مجموع این پکیج ۱۵ میلیون تومان برای مشتری هزینه دارد. سال گذشته قیمت همین مجموعه دو میلیون تومان کمتر بود. رئیس اتحادیه تأسیسات مکانیکی ساختمانی مشهد اظهار می‌کند:هر هفته بین ۱۰ تا ۱۲ شکایت از گران فروشی و بی نتیجه ماندن سرویس پکیج به دست اتحادیه می‌رسد. شهروندان مشهدی می‌توانند برای پیگیری شکایت‌های خود با شماره‌های ۳۷۵۱۷۶۷۴ و ۳۷۵۱۴۵۴۳ تماس حاصل کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->