هدف گذاری برای تحقق کامل اهداف پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ علوی مقدم: سال ۱۴۰۴ نویدبخش نشاط اجتماعی و توسعه ورزش در شهر امام رضا(ع) است تدوین بسته جامع سرمایه‌گذاری در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفت باید اقدامات شهرداری مشهد در زبان و ذهن مردم جاری شود ضمیری: نتیجه اقدامات مدیریت شهری کسب رضایت عمومی در سال ۱۴۰۳ بود شهردار مشهد مقدس: توسعه شهر در گرو تعامل سازنده ایست که در مدیریت شهری شکل گرفته است ناصحی: در سال ۱۴۰۴ شهرداری مشهد مکلف به ارتقای نشاط اجتماعی از طریق رویداد‌های ورزشی است چرا تصویب بزرگ‌ترین قرارداد خرید واگن اهمیت دارد؟ | شتاب مترو مشهد با خرید ۶۰ واگن قطار شهری + فیلم  اجرای ۵۳ عنوان اصلی فعالیت استقبال از بهار توسط معاونت خدمات شهری مشهد مجموع فروش صنایع‌دستی خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۴ به بیش از ۷۸ میلیارد تومان رسید نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: سال ۱۴۰۴ تلاش‌های مدیریت شهری در دوره ششم به ثمر خواهد نشست خراسان رضوی با ۸۶ رویداد گردشگری در صدر کشور قرار گرفت | پیش بینی توسعه اقامتگاه‌های بومگردی روایت روزنامه «حبل‌المتین» از نخستین گلوله‌زنی به حرم مطهر امام رضا (ع) در ۱۱۹ سال پیش | ترکیدن بغض فقرا در صحن مقدس مشهد میزبان نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی و گردشگری با حضور کشور‌های منطقه می‌شود دبیریان: طرح جامع حمایت از سرمایه‌گذاران در شورای شهر مشهد تصویب شد رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: مدیریت شهری باید با ایجاد بستر‌های اعتمادساز، مردم را به سرمایه‌گذاری در تولید ترغیب کند هوای مشهد امروز هم آلوده است (۱۹ فروردین ۱۴۰۴) بیش از ۲۵ درصد نیاز آبی فضای سبز مشهد از پساب تامین می‌شود
سرخط خبرها

ورود شهرداری‌ها به تنظیم جایگاه مدیریت شهری در برنامه هفتم

  • کد خبر: ۱۳۱۳۴۱
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
ورود شهرداری‌ها به تنظیم جایگاه مدیریت شهری در برنامه هفتم
سهراب صمدی‌حکاک - پژوهشگر و مدرس مباحث شهری
سهراب صمدی
نویسنده سهراب صمدی

«خطر تکرار افول اقبال شهرداری‌ها در قانون بودجه سنواتی، در برنامه هفتم توسعه کشور احساس می‌شود.»

برنامه‌های توسعه پنج‌ساله از مهم‌ترین اسناد حاکمیتی و نمادی از هنر سیاست‌گذاری دولت‌هاست که متأسفانه با گذشت چند دهه از برنامه‌ریزی توسعه در ایران همچنان اجماعی کامل بین مسئولان درباره شیوه برنامه‌نویسی و اجرای آن وجود ندارد.

درواقع برنامه‌های توسعه‌ای در ایران گویی به امری روزمره و بوروکراتیک در دولت‌ها تبدیل شده‌اند. تدوین آن‌ها نیز معمولا براساس آمال و آرزوهاست تا واقعیت جامعه. تا آنجا که اکنون شرایط تدوین برنامه هفتم توسعه درحالی فراهم شده است که نزدیک به ۷۰درصد برنامه‌های برنامه ششم محقق نشده است.

این خود روایتی تلخ از توان کارشناسی و تحلیلی دولت‌ها در دوره‌های گذشته است. بله، متن برنامه و میزان توفیق برنامه‌های توسعه در هر دوره از شاخص‌های انضباط و کارایی دولت‌هاست، اما شکست برنامه‌های توسعه‌ای در ایران ظاهرا به قانونی نقض‌نشدنی تبدیل شده و بارزترین مثال آن وجود موضوعی است که در برنامه‌های سوم ماده۱۳۶ و چهارم ماده۱۳۷ و پنجم ماده ۱۷۳ توسعه ریشه دارد و واگذاری مسئولیت‌های دولت به شهرداری‌ها را با قید «پیش‌بینی منابع تأمین مالی» ممکن می‌کرد.

تجویزی که یک‌باره در برنامه ششم ماده۲۸ بدون ذکر همین قید و کاملا از جیب و به هزینه شهروندان فاکتور گرفته شد تا جورکش فرایند‌ها و زیرساخت‌های ناکارآمد و فرسوده دولتی باشند. این موضوع در کنار کاهش معنادار سهم شهرداری‌ها در بودجه سنواتی سال ۱۴۰۱ کل کشور، پیشینه‌هایی تاریک دارد که می‌تواند نشانگر رویکرد احتمالی حاکم بر برنامه در دست تهیه هفتم توسعه، در زمینه مدیریت شهر‌های کشور در غیاب شهرداری‌ها باشد که به‌عنوان خطر و سمی مهلک برای حیات شهرداری‌های کشور به‌ویژه در کلان‌شهرها، آن‌ها را تهدید می‌کند.

همچنین، ایفای نقش شهرداری‌های کلان‌شهر‌های کشور و در صدر آن‌ها مشهد مقدس با جایگاه خاص ملی را در راستای مطالبه‌گری امور شهر‌ها و شورا‌ها از دولت و مجلس در قالب تشکیل کارگروه‌های مشورتی تخصصی با هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و وزرای تخصصی کابینه و معاونان و سایر اعضای هیئت دولت را نیاز دارد تا با همکاری مستمر دولت، مجلس و مدیریت شهری احکامی مناسب در قانون بودجه سنواتی سال۱۴۰۲ و همچنین برنامه هفتم توسعه به‌گونه‌ای لحاظ شود که بتواند به بخش‌هایی از دغدغه‌ها و انتظارات شهرداری‌ها پاسخ دهد و اعتبارات و احکام مصوب بتواند زمینه رفع مشکلات شهرداری‌ها دست‌کم در سه حوزه چالش‌زای اداری و استخدامی، توسعه حمل‌ونقل عمومی شهری و کمک به ارتقای برنامه‌های مدیریت پسماند را تا حدودی فراهم کند.

همچنین در سایه تقویت روابط و مناسبات بین دولت، مجلس و شهرداری مشهد، موضوعات مهمی مانند اختصاص بودجه ملی، تفویض اختیارات ویژه و نیز دعوت از شهردار مشهد به جلسات هیئت دولت، به نمایندگی از یک سوم جمعیت کشور که هرسال در قالب زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از ارائه خدمات آن بهره مند می‌شوند، محقق شود و جایگاه حقیقی این یگانه کلان شهر بین المللی کشور به جز پایتخت به عنوان بزرگ‌ترین شهر مذهبی دنیا، پایتخت معنوی ایران و پایتخت فرهنگی جهان اسلام، با اجماع و عزم ملی شکل بگیرد و در دولت سیزدهم، مجلس یازدهم و شورای ششم احیا شود. ان شاءا...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->