پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

قرارگاه اجتماعی برای همه شهر

  • کد خبر: ۱۶۴۸۸۰
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
قرارگاه اجتماعی برای همه شهر
عزم جدی مدیریت شهری مشهد برای رسیدگی به کیفیت زندگی شهروندان و رفع چهره‌های بارز و خشن فقر و فلاکت از چهره شهر، اقدامی درخور تحسین و ستودنی است.

شورای ششم درحالی مسئولیت اداره شهر را قبول کرد که شهر بیشتر از آنکه نیازمند برنامه‌های عمرانی باشد، نیازمند ارائه برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی بود و  تمهیدات و برنامه‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی اولین اولویت اجرایی مدیریت شهری به شمار می‌آمد؛

بنابراین تشکیل قرارگاهی برگرفته از مدل اداره جنگ تحمیلی که با پیروزی و تجربه موفق نیز همراه شده بود، نخستین گام در این عرصه است و در این راستا مدخلیت شهرداری در ارائه خدمات اجتماعی (هرگونه خدمات مادی و معنوی به اقشار مختلف جامعه در راستای تأمین نیاز‌های مشترک و عمومی آن ها) بنا بر قانون، در کنار دیگرنهاد‌های متولی اصلی ملاک تصمیم و عمل واقع شد و اگرچه با توجه به تعمیم و گسترش حوزه عمل شهرداری‌ها در جهان به سمت حوزه رفاه و تأمین اجتماعی (امور مربوط به حمایت‌ها و مساعدت‌های اجتماعی مردم به طور اعم و اقشار و گروه‌های خاص و نیازمند به طور اخص مانند معلولان و بی خانمان ها) درخور تحلیل است، اما، چون اکنون متأسفانه فقط تبعات و عوارض منفی نابسامانی‌های اجتماعی دامن گیر شهرداری هاست و با اینکه شهرداری‌ها در خط مقدم رویارویی با این نابسامانی‌ها قرار دارند، وظایف و مأموریت ها، اختیارات قانونی و از همه مهم‌تر منابع (اعتبارات بودجه عمومی و دولتی) آن در اختیار نهاد‌های دیگری است و شهرداری‌ها از این منابع جبرانی، صیانتی و تأمینی محروم اند. همچنان اصل ماجرا محل بحث است و باب آن باز مانده است.

با این همه، عزم جدی مدیریت شهری برای رسیدگی به کیفیت زندگی شهروندان و رفع چهره‌های بارز و خشن فقر و فلاکت از چهره شهر، اقدامی درخور تحسین و ستودنی است. آنچه در این میان شهرداری را اذیت می‌کند، نبود مدیریت منسجم،  یکپارچه و روشمند در ارتباط با سامان دهی خدمات اجتماعی شهر است که همین امر منجر به بروز سوءاستفاده‌هایی از ناحیه متقاضیان حرفه‌ای این موضوع نیز شده است.

با این تفاسیر، به نظر می‌رسد احاله امر ایجاد پیشخوان‌ها یا درگاه‌های خدمات اجتماعی در همه مناطق شهری با بهره گیری از ظرفیت سترگ شورا‌های اجتماعی محلات، البته با ایجاد شبکه یکپارچه و به هم پیوسته مبتنی بر همه ابزارها، سامانه‌های الکترونیک و بانک‌های اطلاعاتی همه سازمان‌ها و نهاد‌های متولی، به عنوان مقدمات ضروری، می‌تواند باعث صرفه جویی و تجمیع و تمرکز خدمات و کاهش سفر‌های درون شهری و نیز سرعت و آسانی زیادی در سطح دسترسی شهروندان، غربالگری و نیازمندیابی دقیق و درنتیجه ارائه حمایت‌ها و مساعدت‌های اجتماعی به نیازمندان واقعی حاصل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->