بازگشایی مسیر دسترسی بولوار امام خمینی (ره) به میدان حافظ درتقاطع غیرهم‌سطح انقلاب مشهد پیشرفت ۷۰ درصدی فاز اول بوستان جهانشهر مشهد بازرسان، دیده‌بانان امین خدمت و سلامت اداری کنفرانس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری، برند علمی مشهد در تعامل میان دانشگاه و مدیریت شهری حادثه، مستأجر ساختمان‌های ناایمن شهر | گزارش آخرین وضعیت ۶۵۰ ساختمان ناایمن در بافت شهری مشهد بودجه حفظ و مرمت آثار تاریخی خراسان رضوی کمتر از نیازها | مرمت می کنیم اما به اندازه اعتبار یادمان «رستم و رخش» مشهد به دلیل اجرای پروژه چپ‌گرد شاهنامه جمع شد | نصب مجدد مجسمه پس از اتمام پروژه آلودگی شدید هوای مشهد طی روزهای آینده هم ادامه دارد | هوای امروز شهر، ناسالم برای همه شهروندان (چهارشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۴) ضرورت توسعه فضا‌های شهری ویژه بانوان در مشهد مقدس رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس: یکی از تلاش‌های شورای ششم ایجاد امکانات مناسب برای بانوان است نقش شوراهای شهر در تحقق عدالت شهری و توسعه پایدار بوستان بانوان «شهربانو بسیج» مشهد کجاست و چه امکاناتی دارد؟ بوستان‌های بانوان مشهد، الگویی برای شهر‌های دیگر کشور «نگاه جنسیتی»، بزرگ‌ترین ظلم به زن در طول تاریخ است | تأسیس بوستان شهربانو، مصداق تحقق «نگاه هویتی» به زنان شهردار مشهد مقدس مطرح کرد: توسعه فضاهای سبز و بوستان‌های شهری در دوره ششم مدیریت شهری | تامین ۸۰۰ دستگاه اتوبوس از منابع داخلی + فیلم افزایش تعداد بوستان‌های بانوان مشهد به ۱۶ بوستان بوستان بانوان بسیج در مشهد افتتاح شد (۶ آبان ۱۴۰۴) | ترکیبی از طبیعت، ورزش و آرامش برای بانوان مشهدی تداوم آلودگی هوای مشهد برای بیست‌ودومین روز پیاپی (۶ آبان ۱۴۰۴) | کودکان و سالمندان قربانیان اصلی هستند ماجرایی خواندنی که ۷۰ سال پیش اتفاق افتاد | «عبدالحمید مولوی» و نجات «گنبد سبز» از تخریب ۴۰ هزار میلیارد تومان، بدهی دستگاه‌های دولتی به مدیریت شهری مشهد
سرخط خبرها

ورود شهرداری‌ها به تنظیم جایگاه مدیریت شهری در برنامه هفتم

  • کد خبر: ۱۳۱۳۴۱
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
ورود شهرداری‌ها به تنظیم جایگاه مدیریت شهری در برنامه هفتم
سهراب صمدی‌حکاک - پژوهشگر و مدرس مباحث شهری
سهراب صمدی
نویسنده سهراب صمدی

«خطر تکرار افول اقبال شهرداری‌ها در قانون بودجه سنواتی، در برنامه هفتم توسعه کشور احساس می‌شود.»

برنامه‌های توسعه پنج‌ساله از مهم‌ترین اسناد حاکمیتی و نمادی از هنر سیاست‌گذاری دولت‌هاست که متأسفانه با گذشت چند دهه از برنامه‌ریزی توسعه در ایران همچنان اجماعی کامل بین مسئولان درباره شیوه برنامه‌نویسی و اجرای آن وجود ندارد.

درواقع برنامه‌های توسعه‌ای در ایران گویی به امری روزمره و بوروکراتیک در دولت‌ها تبدیل شده‌اند. تدوین آن‌ها نیز معمولا براساس آمال و آرزوهاست تا واقعیت جامعه. تا آنجا که اکنون شرایط تدوین برنامه هفتم توسعه درحالی فراهم شده است که نزدیک به ۷۰درصد برنامه‌های برنامه ششم محقق نشده است.

این خود روایتی تلخ از توان کارشناسی و تحلیلی دولت‌ها در دوره‌های گذشته است. بله، متن برنامه و میزان توفیق برنامه‌های توسعه در هر دوره از شاخص‌های انضباط و کارایی دولت‌هاست، اما شکست برنامه‌های توسعه‌ای در ایران ظاهرا به قانونی نقض‌نشدنی تبدیل شده و بارزترین مثال آن وجود موضوعی است که در برنامه‌های سوم ماده۱۳۶ و چهارم ماده۱۳۷ و پنجم ماده ۱۷۳ توسعه ریشه دارد و واگذاری مسئولیت‌های دولت به شهرداری‌ها را با قید «پیش‌بینی منابع تأمین مالی» ممکن می‌کرد.

تجویزی که یک‌باره در برنامه ششم ماده۲۸ بدون ذکر همین قید و کاملا از جیب و به هزینه شهروندان فاکتور گرفته شد تا جورکش فرایند‌ها و زیرساخت‌های ناکارآمد و فرسوده دولتی باشند. این موضوع در کنار کاهش معنادار سهم شهرداری‌ها در بودجه سنواتی سال ۱۴۰۱ کل کشور، پیشینه‌هایی تاریک دارد که می‌تواند نشانگر رویکرد احتمالی حاکم بر برنامه در دست تهیه هفتم توسعه، در زمینه مدیریت شهر‌های کشور در غیاب شهرداری‌ها باشد که به‌عنوان خطر و سمی مهلک برای حیات شهرداری‌های کشور به‌ویژه در کلان‌شهرها، آن‌ها را تهدید می‌کند.

همچنین، ایفای نقش شهرداری‌های کلان‌شهر‌های کشور و در صدر آن‌ها مشهد مقدس با جایگاه خاص ملی را در راستای مطالبه‌گری امور شهر‌ها و شورا‌ها از دولت و مجلس در قالب تشکیل کارگروه‌های مشورتی تخصصی با هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌های تخصصی مجلس و وزرای تخصصی کابینه و معاونان و سایر اعضای هیئت دولت را نیاز دارد تا با همکاری مستمر دولت، مجلس و مدیریت شهری احکامی مناسب در قانون بودجه سنواتی سال۱۴۰۲ و همچنین برنامه هفتم توسعه به‌گونه‌ای لحاظ شود که بتواند به بخش‌هایی از دغدغه‌ها و انتظارات شهرداری‌ها پاسخ دهد و اعتبارات و احکام مصوب بتواند زمینه رفع مشکلات شهرداری‌ها دست‌کم در سه حوزه چالش‌زای اداری و استخدامی، توسعه حمل‌ونقل عمومی شهری و کمک به ارتقای برنامه‌های مدیریت پسماند را تا حدودی فراهم کند.

همچنین در سایه تقویت روابط و مناسبات بین دولت، مجلس و شهرداری مشهد، موضوعات مهمی مانند اختصاص بودجه ملی، تفویض اختیارات ویژه و نیز دعوت از شهردار مشهد به جلسات هیئت دولت، به نمایندگی از یک سوم جمعیت کشور که هرسال در قالب زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از ارائه خدمات آن بهره مند می‌شوند، محقق شود و جایگاه حقیقی این یگانه کلان شهر بین المللی کشور به جز پایتخت به عنوان بزرگ‌ترین شهر مذهبی دنیا، پایتخت معنوی ایران و پایتخت فرهنگی جهان اسلام، با اجماع و عزم ملی شکل بگیرد و در دولت سیزدهم، مجلس یازدهم و شورای ششم احیا شود. ان شاءا...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->