همکاری بازیگران شناخته‌شده با کارگردانان تازه‌کار در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر

  • کد خبر: ۱۳۱۵۸
  • ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
همکاری بازیگران شناخته‌شده با کارگردانان تازه‌کار در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر
بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر فرصتی برای کارگردانان فیلم‌اولی و استعداد‌های جوان فراهم کرده است تا بتوانند در این رویداد ملی حضور پررنگ‌تری داشته باشند.
شکیبا افخمی‌راد| خیلی اوقات حتی فیلم‌هایی که در این بخش اکران می‌شوند، بیشتر از فیلم‌های حاضر در بخش سودای سیمرغ مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار می‌گیرند. اگر بخواهیم از یکی از دوره‌های طلایی بخش نگاه نو در جشنواره‌های اخیر نام ببریم، می‌توانیم به سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر اشاره کنیم؛ زمانی که سعید روستایی با ساخت فیلم «ابدویک‌روز» توانست هفت سیمرغ در بخش اصلی و دو سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو را از آن خود کند. در این دوره از جشنواره، کارگردان فیلم‌اولی دیگری، چون محمدحسین مهدویان برای ساخت «ایستاده در غبار»، احسان بیگلری برای ساخت «برادرم خسرو»، سهیل بیرقی برای ساخت فیلم «من» و حمیدرضا قربانی برای کارگردانی «خانه‌ای در خیابان چهل‌ویکم» خوش درخشیدند، حتی در دو دوره سی‌وپنجم و سی‌وششم جشنواره فیلم فجر که بخش نگاه نو بدون هیچ دلیلی حذف شد، کارگردانان فیلم‌اولی با فیلم‌های متفاوت خود توانستند نظر علاقه‌مندان را جلب کنند. حضور این سینماگران خوش‌ذوق و جوان که از اوایل دهه ۹۰ به شکل جدی آغاز شد، اعتماد بسیاری از بازیگران مطرح را جلب کرد تا در فیلم‌های این کارگردانان به ایفای نقش بپردازند؛ به‌طور مثال در جشنواره سال گذشته شاهد همکاری بازیگران مطرحی، چون فاطمه معتمدآریا، باران کوثری، جواد عزتی و حامد بهداد در فیلم «جاندار»، اولین ساخته حسین امیری‌دوماری و پدرام پورامیری، یا حضور علی نصیریان، بابک حمیدیان، صابر ابر و رضا کیانیان در فیلم «مسخره‌باز» به‌کارگردانی همایون غنی‌زاده بودیم. همچنین در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر ناصر ضمیری سینماگر مشهدی با ساخت «با دیگران» نخستین فیلم بلندش در بخش نگاه نو جشنواره خوش درخشید. در این فیلم سینمایی هنگامه قاضیانی، بازیگر مشهدی سینما، حسین مهجوب و بابک حمیدیان به ایفای نقش می‌پرداختند. هرچند هنوز فهرست معتبری از ۳۷ فیلم کارگردانان فیلم‌اولی متقاضی حضور در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر منتشر نشده است، اطلاعات موجود از همان چند فیلمی که خبر حضورشان در جشنواره امسال را رسانه‌ای کرده‌اند، نشان‌دهنده اعتماد دوباره بازیگران شناخته‌شده به کارگردانان جوان است. اعتمادی که می‌تواند سیمرغ بلورین جشنواره را برای آن‌ها به‌همراه داشته باشد. در نوشتار پیش‌رو نگاهی انداخته‌ایم به حضور بازیگران مطرح و بازیگران جوان‌تر در بخش نگاه نو جشنواره امسال.

همکاری ساعد سهیلی و سعید ملکان
ساعد سهیلی، بازیگر مشهدی سینما، پیش‌تر با فیلم‌هایی، چون «چند مترمکعب عشق» و «پل خواب» در بخش نگاه نو دوره‌های سی‌ودوم و سی‌وچهارم جشنواره فیلم فجر حضور داشته است. او امسال نیز در فیلم «روز صفر» اولین ساخته سعید ملکان به ایفای نقش پرداخته است. ملکان جزو چهره‌پردازان باسابقه ایران است که تهیه‌کنندگی چند فیلم را نیز برعهده داشته است. آن‌طور که در اخبار آمده، ملکان برای ساخت فیلم اولش به‌سراغ روایت ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی رفته است. امیر جدیدی دیگر بازیگری است که حضور در اولین تجربه فیلم‌سازی ملکان را پذیرفته است. او جزو بازیگرانی است که از اعتمادش به کارگردانان تازه‌کار نتیجه خوبی گرفته است. جدیدی در سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر، دیپلم افتخار بازیگری در بخش نگاه نو را برای بازی در دو فیلم «پایان خدمت» و «سیزده» از آن خود کرد و در سی‌وچهارمین دوره جشنواره نیز برای حضور در فیلم «من»، اولین ساخته سهیل بیرقی، نامزد دریافت سیمرغ بلورین در بخش بازیگری مکمل مرد شد. حال باید منتظر ماند و نتیجه اعتماد سهیلی و جدیدی را به ملکان دید.

بازگشت ترانه علیدوستی به فجر
ترانه علیدوستی و باران کوثری، دو بازیگری که در دوران فعالیت حرفه‌ای خود توانستند سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کنند، امسال در اولین تجربه فیلم‌سازی دو کارگردان به ایفای نقش پرداخته‌اند. باران کوثری که سال گذشته نیز با فیلم «جاندار» در بخش نگاه نو جشنواره حضور داشت، احتمالا امسال با فیلم «کشتارگاه» به کارگردانی عباس امینی در این بخش شرکت کند. درکنار کوثری بازیگرانی، چون مانی حقیقی، امیرحسین فتحی و حسن پورشیرازی در اولین فیلم عباس امینی به ایفای نقش می‌پردازند. ترانه علیدوستی نیز که آخرین حضورش در جشنواره فجر به سی‌ویکمین دوره آن و فیلم «آسمان زرد کم‌عمق» بازمی‌گردد، درصورت آماده شدن فیلم «اورکا»، اولین ساخته سینمایی سحر مصیبی، بعد از هفت سال در این جشنواره حضور خواهد یافت. مصیبی کارگردان مستند مطرح «صفر تا سکو» است و آن‌طور که در اخبار منتشر شده، او در اولین ساخته سینمایی خود به‌سراغ روایت داستانی متفاوت رفته است.

اعتماد دوباره مهران احمدی به «نگاه نو»
مهران احمدی، دیگر بازیگر خراسانی، نیز که سال گذشته با فیلم «روز‌های نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر حضور داشت، امسال در اولین ساخته بهرنگ دزفولی‌زاده به نام «بی‌صدا حلزون» بازی می‌کند. فیلمی که گفته می‌شود قصه‌ای مرتبط با جامعه ناشنوایان دارد. بهرنگ دزفولی‌زاده پیش‌تر عکاس سینمایی بوده و شماری فیلم کوتاه مستند و داستانی نیز ساخته است.
او علاوه‌بر مهران احمدی از حضور بازیگران شناخته‌شده دیگری، چون هانیه توسلی، پدرام شریفی، محسن کیایی و بهنوش بختیاری نیز بهره گرفته است. درمیان این بازیگران، هانیه توسلی تجربه موفقی از حضور در آثار کارگردانان فیلم‌اولی در کارنامه دارد. او در سی‌ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «دهلیز»، اولین ساخته بهروز شعیبی، سینماگر مشهدی، توانست سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند.


۲ سینمایی و ۱۰ ستاره
دو فیلم «لتیان» و «شنای پروانه» را می‌توان پرستاره‌ترین فیلم‌هایی که احتمالا به بخش نگاه نو جشنواره سی‌وهشتم راه پیدا می‌کنند، معرفی کرد. در فیلم «لتیان» به‌کارگردانی علی تیموری، بازیگران مطرحی، چون امیر جدیدی، پریناز ایزدیار، سارا بهرامی، حسن معجونی و ستاره پسیانی نقش می‌آفرینند. تیموری که کار خود را از برنامه‌ریزی و دستیاری کارگردان آغاز کرده، برای اولین ساخته سینمایی خود به‌سراغ روایت یک داستان اجتماعی رفته است. «شنای پروانه» دیگر فیلم پربازیگری است که یک کارگردان فیلم‌اولی ساخته است. محمد کارت که ساخت چند فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه خود دارد، در اولین ساخته سینمایی‌اش از حضور چهره‌هایی، چون جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان و مه‌لقا باقری بهره گرفته است. کارت در این فیلم، رسول صدرعاملی، کارگردان مطرح سینما را به‌عنوان تهیه‌کننده کار درکنار خود دارد.


«ملاقات با جادوگر» به قلم ژوله
مانی حقیقی، امیرمهدی ژوله، هستی مهدوی، علیرضا خمسه و نسیم ادبی از بازیگران مطرحی هستند که برای بازی در اولین ساخته حمید بهرامیان کنار هم آمده‌اند. این اثر از معدود فیلم‌های اولی است که در ژانر کمدی ساخته شده است. مانی حقیقی با حضور در این فیلم و «کشتارگاه» دو فیلم در بخش نگاه نو امسال خواهد داشت. همچنین چندی پیش تصویری از امیرمهدی ژوله که خود نگارش فیلم‌نامه «ملاقات با جادوگر» را برعهده دارد، با گریمی شبیه به بن‌لادن منتشر شد.
این تصویر مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت. درمیان فیلم‌های اول دیگری که با حضور چهره‌های سینمایی، متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر امسال شده‌اند، نیز می‌توان به «شاهین» اشاره کرد. در این فیلم بازیگرانی، چون علیرضا کمالی، گلاره عباسی و مهران رنجبر به ایفای نقش می‌پردازند. سالار طهرانی که تا امروز چند فیلم ویدئویی، کوتاه و مستند ساخته است، کارگردانی «شاهین» را برعهده دارد. گفته می‌شود این فیلم در ژانر وحشت و روان‌شناسانه ساخته شده است.


سینماگران جویای نام
اما امسال علاوه‌بر فیلم‌های اولی که با حضور بازیگران مطرح ساخته شده‌اند، آثاری متقاضی حضور در بخش نگاه نو شده‌اند که به‌سراغ چهره‌های جدید و تازه رفته‌اند. رضا اخلاقی‌راد، بازیگر جویای نام مشهدی که تا امروز در فیلم‌هایی، چون «لرد» و «خون خدا» به ایفای نقش پرداخته است، احتمالا امسال با فیلم «ریش‌قرمز»، اولین ساخته ماکان عاشوری، در جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد شد. آن‌طور که در اخبار آمده است، این فیلم، داستانی مرموز و ترسناک دارد. «پوست» به نویسندگی و کارگردانی بهمن و بهرام ارکی، دیگر فیلمی است که بدون بازیگران مطرح، احتمالا در بخش نگاه نو جشنواره به نمایش درخواهد آمد. فیلم «پوست» به عشق و تقبیح جادو و خرافه‌پرستی می‌پردازد. فیلم «لباس شخصی» اولین ساخته امیرعباس ربیعی با محوریت داستان تحولات اوایل انقلاب اسلامی و حزب توده و فیلم سینمایی «اوج۱۱۰» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش سرمدی با روایت داستان بخش‌هایی از زندگی شهیدستاری، از دیگر فیلم‌های اولی هستند که متقاضی حضور در جشنواره فجر امسال شده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->