افشای« رازهای دوبلین» در نمایشگاه کتاب تهران وکیل امیرحسین مقصودلو: «تتلو» برای اثبات توبه‌اش شعری در وصف امام علی (ع) می‌خواند + عکس محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت + بیوگرافی سفیر ایران در عراق: رسانه ها برای گسترش روابط ایران و عراق به میدان بیایند بازدید هیئت رسانه‌ای ایران از از شبکه‌های خبری و رسانه‌های عراقی + تصاویر اولین تیزر فیلم موردانتظار «مگالوپولیس» (Megalopolis) فرانسیس فورد کاپولا انتشار تریلر جدید سریال Star Wars: The Acolyte + عکس و فیلم حکایت موش‌های هم‌افزا و گربه سوءاستفاده‌چی یادی از زنده‌یاد احمد گلچین معانی، شاعر، ادیب و پژوهشگر| گلچین گلزار ادب نشست گفت‌وگومحور با عنوان «مربیان و معلمان، پنجره‌هایی به سمت دانایی» پژمان جمشیدی و سام درخشانی با «تگزاس ۳» به سینما‌ها می‌آیند + زمان اکران گرد پیری بر چهره حامد بهداد + عکس پیکر زنده‌یاد «مسعود اسکویی» راهی خانه ابدی شد + عکس نبض سینما و تلویزیون در دست مشهدی‌ها «کارنامه فیاض»، راهی که گشوده شد
سرخط خبرها

هادی خانیکی از تجربه ‌هایش در « رسانه» گفت

  • کد خبر: ۱۳۱۹
  • ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴
هادی خانیکی از تجربه ‌هایش در « رسانه» گفت
نشست از کیهان تا آیین با هدف تجربه نگاری در حوزه « رسانه » ، عصر امروز در کافه کتاب آفتاب مشهد با حضور هادی خانیکی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، هادی خانیکی،روزنامه‌نگار و استاد سرشناس رشته ارتباطات، عصر امروز در دیدار با مخاطبان خود از تجربه‌اش در حرفه «رسانه» بیان داشت : «تاریخ و گذشته با یکدیگر متفاوت‌اند. گذشته روایتی سپری شده‌ است اما تاریخ زنده است. از تاریخ که حرف می‌زنیم یعنی می‌خواهیم گذشته را به حال تبدیل کنیم. کار تاریخی، معرفت و گفتمان تاریخی گذشته‌ی محض نیستند، در هم ‌آمیخته می‌شوند و با زمینه و متن در تلاقی قرار می‌گیرند.»


وی با اشاره به فضای سیاسی و روشن‌فکری فرانسه تصریح کرد: « با وجود اینکه سال‌ها از فضای روشنفکری‌سیاسی فرانسه گذشته اما آثار «رژیدو پره»  هنوز دست به دست می‌چرخد، زیرا خودش را در کلیشه‌ها محدود نکرده..برای همین فهم تاریخی دارد و یک گفتمان تاریخی براساس تجربه او ساخته میشود. پس گذشته به تاریخ تبدیل شده و به این اعتبار است که هر شاعری «بهار» نمی شود و هر سیاست مداری «رژیدو پره» نمی‌شود.»

 ‌خانیکی تجربه‌های نخستین‌اش در حرفه « روزنامه‌نگاری» را یادآور شد و افزود:« در دوران دبیرستان ریاضی خوبی داشتم به دانشگاه شیراز که رفتم به دلیل اهمیت نشریات سیاسی، با مرحوم مجتبی کاشانی نشریه‌ای به نام باران را منتشر کردیم که دست‌نویس بود.»

روزنامه‌نگار پیشکسوت خراسانی با اشاره به حضورش در روزنامه « کیهان»، بیان داشت: « زمانی که به کیهان رفتم، این روزنامه تاثیرگذارترین روزنامه کشور بود. در دوران انقلاب تیراژ کیهان از ۸۰۰ هزار نسخه هم گذشت و تنها عاملی که تیراژ کیهان را کنترل میکرد کمبود کاغذ بود. در کیهان تجربه سیاست‌گذاری مطبوعاتی را آموختم.»

وی با اشاره به خاطره‌ای از روزنامه‌نگار پیشکسوت و خالق « گل‌آقا» خطاب به روزنامه‌نگاران جوان تاکید کرد: «  کیومرث صابری فومنی در جایی گفته است ، وقتی اولین مطلب یک شخص را با نام خودش چاپ کنید اولین  ضربه را به او زده‌اید. به همین خاطر نیز، بخش مهمی از سرمقاله‌هایی که در آن زمان در کیهان نوشته‌ام، بدون نامِ خودم منتشر شده است.»

خانیکی در ادامه، به درک و تحلیل خود از فضای حرفه « روزنامه‌نگاری » پرداخت و تاکید کرد:« روزنامه‌نگار کسی است که قدرت تبدیل تجربه‌ها را به زبان امروزی دارد.️روزنامه‌نگاری الزامات دشواری دارد و لذا دل پردرد و سر پرسودا می‌طلبد.️روزنامه‌نگار کارمند نیست،  روزنامه‌نگاری زمان ندارد، اما عشق دارد.»

گفتنی است در این نشست، بخش‌هایی از مستند « مسافر گفتگو» به کارگردانی محمد زین‌الدینی پخش شد. این مستند با هدف بررسی زندگی و کارنامه سیاسی و مطبوعاتی هادی خانیکی در خراسان، به تهیه کنندگی موسسه فرهنگی مطبوعاتی شهرآرا در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است.

 از میهمانان و حاضران این نشست می توان به  مجید خرمی، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد، جمعی از روزنامه‌نگاران، دانشجویان و هنرمندان مشهدی اشاره کرد.

+ خبرنگار : مرجانه حسین زاده | تنظیم: بهروز ریاضی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->