پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

سرویس دوره‌ای خودرو چیست و چرا باید خودرو را سرویس کنیم؟

  • کد خبر: ۱۳۲۱۵۳
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۰
سرویس دوره‌ای خودرو چیست و چرا باید خودرو را سرویس کنیم؟
تا به حال اسم سرویس دوره‌ای ماشین را شنیده‌اید؟ به‌نظر شما سرویس‌های دوره‌ای ماشین ضروری هستند و یا فقط در صورتی که ماشین خراب شود باید به تعمیرگاه مراجعه کنیم؟ سرویس دوره‌ای ماشین به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای نگهداری از خودرو در دراز مدت باید انجام شوند تا از وقوع آسیب‌های احتمالی به خودرو جلوگیری و شما را از سلامت خودرو مطمئن کند.

به گزارش شهرآرانیوز، کارشناسان خودرو به شما هنگام خرید ماشین توصیه می‌کنند که حتما موعد سرویس‌های دوره‌ای خودرو را جدی بگیرید تا عمر مفید ماشین شما افزایش و هزینهٔ تعمیر و نگهداری ماشین شما کاهش پیدا کند. در ادامهٔ این مقاله قرار است به سوالات شما در مورد سرویس دوره‌ای ماشین پاسخ بدهیم و با بیان مزایای این کار شما را تشویق به انجام آن کنیم؛ تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

سرویس دوره‌ای ماشین شامل چه اقداماتی می‌شود؟

در سرویس دوره‌ای ماشین قطعات خودرو باید بررسی شوند تا از سلامت و عملکرد درست آن‌ها مطمئن شویم و از بروز مشکلات فنی خودرو جلوگیری کنیم. در بررسی دوره‌ای ماشین مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم باید بررسی شوند.

 تعویض لنت‌ها

 تنظیم بودن چراغ‌های خودرو

 بررسی سالم بودن برف پاک‌کن‌ها

 تعویض فیلتر هوا و فیلتر روغن

 بررسی وضعیت سلامت باطری

 سالم و استاندارد بودن کمربند ایمنی

 بررسی سطح و کیفیت مایعات و روغن‌های خودرو مثل: روغن موتور، روغن ترمز، مایع هیدرولیک فرمان، مایع کلاچ، کیفیت و حجم ضدیخ و مایع شیشه شوی

 بررسی تسمه تایم

 بررسی وضعیت کمک فنر‌ها

 بررسی لاستیک‌ها و عمق آج

بررسی شمع‌ها

 بررسی وضعیت سلامت سیستم اگزوز

 بررسی وضعیت لاستیک زاپاس و تجهیزات جانبی

چه زمانی سرویس دوره‌ای خودرو را انجام دهیم؟

سرویس دوره‌ای خودرو به میزان کارکرد ماشین، مدل ماشین، کمپانی سازنده و نحوهٔ استفاده از خودرو (رانندگی در داخل شهرها، باربری، بین جاده‌ای) بستگی دارد، اما به‌طور میانگین گفته می‌شود سالی یکبار تمام موارد ذکر شده در بالا را بررسی کنید، طبیعتا هرچقدر عمر و کارکرد خودرو بیشتر باشد، فواصل زمانی بررسی خودرو باید کوتاه‌تر باشد. کارشناسان خودرو پیشنهاد می‌کنند به‌جز زمان سرویس دوره‌ای خودرو، قبل از مسافرت با ماشین شخصی یک چک لیست خودرو قبل از سفر تهیه کنید و خودرو را بررسی کنید تا در سفر به مشکل برنخورید.

چرا باید سرویس دوره‌ای خودرو را انجام بدهیم؟

به‌نظر شما ضرورت چک کردن مداوم ماشین چیست؟ چرا وقتی ماشین به هیچ مشکلی بر نخورده است باید خودرو را بررسی کنیم؟ سرویس دوره‌ای خودرو مزایای زیادی مثل صرفه‌جویی در هزینه و وقت شما دارد و با رفع مشکلات کوچک از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری می‌کنید؛ در ادامه به معرفی برخی مزایای دیگر سرویس دوره‌ای خودرو پرداخته‌ایم.

 عملکرد خودرو بهتر می‌شود

 موجب ایمن سازی خودرو می‌شود

عمر مفید خودرو افزایش پیدا می‌کند

 هزینهٔ تعمیر و نگهداری ماشین کم می‌شود

 استهلاک خودرو کمتر می‌شود و افت قیمت کمتری را متحمل می‌شوید

 آلودگی‌های خودرو کمتر می‌شود و به محیط زیست آسیب کمتری وارد می‌کند

 مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند

چه کسی مسئول انجام سرویس دوره‌ای است؟

به‌نظر شما سرویس دوره‌ای توسط مالک ماشین باید انجام بشود و یا حتما باید به تعمیرگاه‌های مجاز و مورد تایید شرکت خودرو سازی مراجعه کنیم؟ هم مالک و هم مکانیک می‌توانند در کنار هم نقش مکمل را اجرا کنند، چون برخی از اقدامات مثل چک کردن چراغ‌ها، سطح روغن و مایعات موجود در ماشین، کنترل میزان ساییدگی لاستیک‌ها و تعویض فیلتر‌ها را خود مالک ماشین هم می‌تواند انجام دهد، اما در مورد بررسی سلامت سیستم‌های برقی و کامپیوتری ماشین که پیچیده‌تر هستند، کاری از دست مالک ماشین بر نمی‌آید و حتما باید توسط یک متخصص بررسی شوند.

با انجام سرویس دوره‌ای دیگر از معاینه فنی بی‌نیاز می‌شوید

معاینه فنی و سرویس دوره‌ای خودرو دو مقولهٔ جدا از هم هستند. سرویس دوره‌ای خودرو یک بحث خود خواسته است، اما معاینه فنی یک بحث قانونی و الزامی است؛ تفاوت دیگر سرویس دوره‌ای خودرو و معاینه فنی این است که در معاینه فنی تمام موارد ذکر شده در سرویس دوره‌ای خودرو بررسی نمی‌شوند و فقط مواردی بررسی می‌شوند که صلاحیت ایمنی و میزان استاندارد آلایندگی خودرو را تایید می‌کنند.

بررسی سرویس دوره‌ای خودرو چقدر به زمان نیاز دارد؟

معمولا افراد با بهانه‌هایی مثل زمان‌بر بودن سرویس دوره‌ای خودرو از انجام آن امتناع می‌کنند. در مورد اینکه سرویس دوره‌ای خودرو چقدر زمان‌بر است، پاسخ دقیقی وجود ندارد، چون این اتفاق از ۱۰ دقیقه تا ۳ ساعت می‌تواند متغییر باشد و به میزان توجه شما به خودرو بستگی دارد.

گاهی اوقات افراد در فواصل بین ۲ سرویس دوره‌ای هیچ توجهی به ماشین نمی‌کنند پس باید حداقل ۳ ساعت در تعمیرگاه منتظر باشند و تمامی موارد لیست شده در سرویس دوره‌ای را بررسی کنند، اما اگر شما راننده‌ای هستید که نسبت به خودروی شخصی خودتان احساس مسئولیت می‌کنید و همیشه وضعیت سلامت فنی خودرو را بررسی می‌کنید، در صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعه‌ای کوتاهی نمی‌کنید و خودروی شما در وضعیت خوبی به‌سر می‌برد، زمان انجام سرویس دوره‌ای شما کوتاه‌تر می‌شود و به تعویض روغن، فیلتر و لنت ختم می‌شود.

شاید در ابتدا سرویس دوره‌ای خودرو غیر ضروری و هزینهٔ اضافی به‌نظر برسد، اما اگر فقط یکبار خودرو شما به دلیل بی‌توجهی به عیوب کوچک، به یک مشکل فنی بزرگ بر بخورد و مجبور شوید هزینهٔ زیاد و پروسهٔ زمانی طولانی را بابت عدم جدی گرفتن اهمیت سرویس دوره‌ای خودرو بپردازید و یا اگر به دلیل بی‌توجهی به اختلال در عملکرد خودرو تصادف کنید و سلامتی خودتان و سرنشینان ماشین به‌خطر بیافتد، دیگر هیچ‌وقت از اهمیت سرویس دوره‌ای ماشین غافل نمی‌شوید.

منبع: خودرو بانک

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->