آنونس رسمی فیلم «مست عشق» رونمایی شد + فیلم تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر معظم انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

۱۰۰ میلیون تومان برای نفر اول «جایزه ملی داستان حماسی»

  • کد خبر: ۱۳۲۲۷۶
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
۱۰۰ میلیون تومان برای نفر اول «جایزه ملی داستان حماسی»
مجید عسگری، دبیر سومین جایزه ملی داستان حماسی، از اهدای ۱۰۰ میلیون تومان برای نفر اول این رویداد خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز - نشست خبری سومین جایزه ملی داستان حماسی صبح امروز در سالن صفارزاده حوزه هنری باحضور محمدرضا شرفی خبوشان دبیر علمی جایزه و اصحاب رسانه برگزار شد.

اهداف و چگونگی جایزه داستان حماسی

در ابتدای برنامه مجید عسگری رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی درباره اهداف و چگونگی جایزه داستان حماسی گفت: حوزه هنری خراسان رضوی حدود پنج سال پیش دبیرخانه هنر حماسی را راه‌اندازی کرد و این دبیرخانه بنا دارد با استفاده از مباحث هویت ایرانی و اسلامی در محتوای فعالیت‌های هنری کشور تغییراتی را ایجاد کند تا هنرمندان به این سمت حرکت کنند و خراسان رضوی نیز از روزگاران گذشته پیشرو در ادبیات شیعه بود. برمبنای آن ادبیات حماسی و شیعی در کشور شکل گرفته است. حماسه‌های فرهنگی و انقلابی مهدش مشهد بوده است. دبیرخانه بنا دارد با استفاده از بستر معاصر و کهن، بیشتر معنای امید و آینده تمدنی ایران را ترویج کند.

سه محور اصلی دبیرخانه

عسگری درخصوص ساختار این دبیرخانه گفت: در دبیرخانه سه محور اصلی وجود دارد، محور اصلی مفهوم هنر حماسی است که جلسات متعددی را برگزار کردیم و با استفاده از اساتید تولیدات پژوهشی صورت گرفت که رونمایی خواهند شد. محور مهم بعدی تولیدات است که کم و بیش با پرده‌های نقالی نو به روز ورود کردیم. محورسوم هم در بخش حساس‌زایی و فعالیت‌های ترویجی فعالیت می‌کند. رویداد داستان حماسی تا به حال، ۲ دوره برگزار شده و مرحوم سعید تشکری دبیر علمی بودند که در اواسط دوره دوم محمدرضا شرفی خبوشان بعد از فوت تشکری دبیر علمی این جایزه شدند. داستان حماسی هدف اصلی‌اش، تولید رمان با مضامین حماسی، امیدآفرینی و هویتی است.

طرح‌های برگزیده در قالب رمان تولید می‌شوند

وی در ادامه افزود: دوره اول طرح‌ها ارسال می‌شدند و طرح‌های برگزیده در قالب رمان تولید می‌شدند. که در دوره اول از میان ۲۰۰ طرح دریافت شده ۴ طرح در قالب رمان چاپ شدند و اختتامیه دوره دوم که در ایام بزرگداشت فردوسی در سال‌جاری برگزار شد، ۲۵۰ اثر رسید که از این میان سه اثر رمان و چهار اثر در قالب داستان کوتاه برای چاپ انتخاب شدند که امید است تا آخر سال منتشر شوند.

جایزه برای نفر اول تندیس، لوح افتخار و ۱۰۰ میلیون تومان

عسگری درخصوص جوایز این دوره اظهار داشت: در این دوره سعی کردیم تلفیقی از دو دوره قبل باشد و مبالغ جوایز هم نسبت به قبل بیشتر شده است. در بخش داستان کوتاه پنج جایزه ۱۰ میلیون تومانی و در بخش رمان برای نفر اول تندیس، لوح افتخار و ۱۰۰ میلیون تومان و برای نفر دوم لوح تقدیر و ۵۰ میلیون تومان و برای نفر سوم لوح تقدیر به همراه ۳۰ میلیون تومان پول نقد تدارک دیده شده است و در بخش ویژه هم در خدمت نویسندگان و نوقلمانی هستیم که با فرستادن طرح‌های پذیرفته شده به کارگاه‌های نگارش رمان ارسال خواهند شد تا تبدیل به یک اثر شوند. در دبیرخانه هنر حماسی با محوریت داستان حماسی تمرکزمان بر این است که به لحاظ محتوایی و سوژه، داستان‌های غنی را که در جریان ادبیات نداریم ایجاد کنیم.

انتظار مردم از جوایز ادبی چیست؟

محمدرضا شرفی خبوشان نویسنده و دبیرعلمی جایزه ملی داستان حماسی اظهار داشت: انتظار مردم از جوایز ادبی این است که بتواند مخاطب را درگیر خود کند و اثرگذار باشد، اثرگذاری باید در سطح فرهنگ جامعه صورت بگیرد. جایزه ملی داستان حماسی به جریان‌سازی منجر می‌شود و موفق خواهد بود و در این ۲ دوره شاهد این روند بوده‌ایم. سعی کرده‌ایم جایزه ملی حماسی را به جریان ادبیاتی کشور معرفی کنیم.

حماسه برآمده از تاریخ، فرهنگ، تمدن و کنش‌های جمعی مردم است

وی درخصوص اهمیت حماسه گفت: حماسه برآمده از تاریخ، فرهنگ، تمدن و کنش‌های جمعی مردم است که در دوران‌های مختلف رخ داده است و آن چیزی که ادبیات داستانی یک ملت را غنی می‌کند پردازش به همین کنش‌های جمعی است. مطلع شدن از سرشت خویشتن مؤلفه مهم حماسه است. حماسه برای حمایت از دست‌آوردهای ملت شکل می‌گیرد تا آگاهی بدهد که قدر آن را بدانند. هویت و ملت براساس حماسه شکل می‌گیرد و برگرفته از نگاه به داشته‌ها است.

جایزه ملی داستان حماسی یک جایزه جریان‌ساز است

خبوشان در ادامه گفت: جایزه ملی داستان حماسی یک جایزه جریان‌ساز است. ضمن اینکه طراحی‌هایی صورت گرفته تا در ابعاد مختلف ورود پیدا کند و تولید اثر را مدنظر قرار داده است، نویسندگان حرفه‌ای و کسانی که به دنبال فرصت هستند تحت نظر استادی رمان خود را بنویسند؛ جایزه داستان حماسی این شرایط را فراهم کرده است.

حماسه مفهوم جمعی دارد

وی درباره روند مسابقه بیان کرد: در هر حماسه‌ای قهرمان وجود دارد و حماسه مفهوم جمعی دارد. البته فردی به عنوان قهرمان معرفی می‌شود اما محل رشد این قهرمان مردم هستند. حماسه به طور بسیار پررنگی برای ایجاد هویت و حمایت از مرزهاست و حماسه مرزهای فرهنگی را هم شامل می‌شود. در تلاشیم در دوره‌های بعدی از کشورهایی که اشتراکات فرهنگی با ایران دارند دعوت کنیم. از قهرمان‌های بسیاری چون رئیسعلی دلواری در جنوب و میرعماد که در مازندران در برابر مغولان در قرن ۷ و ۸ ایستادگی کرد اطلاعات اندکی داریم و جایزه داستان حماسی این فرصت را ایجاد می‌کند که هرکس در بوم خود بگردد و این حماسه‌ها را پیدا و ماندگارش کند. جایزه ملی داستان حماسی منجر شد که پس از سال‌ها به نوعی از جایزه برسیم که تمامی ظرفیت‌ها را دیده، تحول گراست، به اثرگذاری خودش در فرهنگ نگاه می‌کند و هنر را ابزار اثرگذاری بر فرهنگ می‌داند.

فروزانفر معاون هنری حوزه هنری در پایان گفت: هر فرهنگ و تمدن زمانی بر قامت خودش استوار شد که پایه‌های خود را بر روی ادبیات ایجاد کرد و نمی‌توان هم از موضوع حماسه دور شد چرا که ریشه تاریخی دارد. کشورمان از گذشته تا به امروز با قهرمان‌های متعددی چون حاج‌قاسم‌، علی لندی، آرشام سرایداران و آرمان علی‌وردی‌ها همراه بوده که در لحظات آخر هم راه را گم نکردند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->