رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران فروش فوق‌العاده سایپا از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + لینک ثبت‌نام نرخ تورم فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر صمت: شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری پژو پارس است تسهیلات ۷۰۰ میلیون تومانی برای خرید خودرو + جزئیات (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به بازار خرید و اجاره هواپیمای شخصی در ایران | خرید جت شخصی چند تومان آب می‌خورد؟ تشدید نظارت ها بر بازار مسکن | پلمب ۳ بنگاه املاک در مشهد (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۹۲۰ هکتار کشت کلزا در شهرستان مشهد انجام شد صنعت شوینده ایران خودکفا و صادرکننده
سرخط خبرها

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی: ۱۰۰ درصد دستگاه‌های چاپ فرسوده است

  • کد خبر: ۱۳۲۳۹۱
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی: ۱۰۰ درصد دستگاه‌های چاپ فرسوده است
رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با اشاره به مشکلات ریز و درشتی که این صنعت با آن دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: در حال حاضر این مشکلات، زمینه ساز چالش‌های زیادی شده است که باید با ورود دولت و حمایت‌های مالی و معنوی حل شود.

به گزارش شهرآرانیوز، علی مغانی در تشریح این مشکلات به گوشه‌ای از نارسایی‌های این صنعت اشاره و اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین وظایف دولت، حمایت از صنایع مختلف است که صنعت چاپ نیز در همین زمره قرار می‌گیرد. در گذشته، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولی‌گری صنعت چاپ را هم در بعد محتوا و هم در بعد ماشین‌های چاپ برعهده داشت که چند سالیست، حوزه دستگاه‌های چاپ از زیر مجموعه این وزارت جدا شده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است.
وی با بیان این که وزارت فرهنگ و ارشاد در حال حضر فقط مسئول نظارت بر بعد محتوا‌های چاپی است، اضافه کرد: همین دوگانگی در مدیریت، باعث ضربه‌های مهلکی به صنعت چاپ شده است که این معضل در صورت تداوم خسارت‌های جبران ناپذیری را به این صنعت وارد خوهد کرد.

۱۰۰ درصد فرسودگی

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی فرسودگی ۱۰۰ درصدی دستگاه‌های چاپ استان و کشور را رهاورد عدم حمایت‌های دولتی از فعالان این عرصه دانست و بیان کرد: پویایی هر صنعتی به دستگاه‌های مدرن و به روزی است که استفاده می‌کند و با این حال حداقل از ۱۵ سال قبل تاکنون هیچ دستگاه جدید و به روزی در حوزه صنعت چاپ وارد کشور نشده است.
وی ادامه داد: با ادامه این روند، دیگر چرخه رقابت بین چاپخانه‌های ایرانی با رقبای به روز خود که هم دسترسی به دستگاه‌های مدرن دنیا را دارند و هم از لحاظ اقتصادی این کار برایشان صرفه لازم را دارد، از بین خواهد رفت.
مغانی با اشاره به اعداد و ارقام جدید مربوط به خرید دستگاه‌های به روز و مدرن چاپ دنیا ابرازکرد: برای خرید یک دستگاه چاپ ساده حداقل باید رقمی بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار هزینه کرد که اگر به دلار ۳۰ هزار تومان حساب کنیم به عددی بیش از ۵۰ میلیارد تومان نیاز است.
به گفته رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی، این به جز رقمی است که برای پرداخت به گمرک و هزینه‌های جانبی برای نصب دستگاه‌ها باید کنار گذاشته شود و در حال حاضر چنین هزینه کردی برای چاپخانه دار‌ها به دلیل بازه بسیار بالای سوددهی دستگاه‌ها منطقی نیست.

۲۰ سال در انتظار گشایش اعتبار

وی با بیان این که در حتی در حوزه تامین قطعات لازم برای دستگاه‌های چاپ نیز دچار مشکل هستیم، ادامه داد: طی ۲۰ سال گذشته، حتی یک ریال برای نوسازی قطعات مربوط به دستگاه‌های چاپ، گشایش اعتباری صورت نگرفته و این موضوع فرایند بازسازی را با مشکلات زیادی مواجه ساخته است.
مغانی اضافه کرد: همچنین چه در حوزه نوسازی دستگاه‌ها و چه در زمینه خرید، این سوال پیش می‌آید که با وضعیت فعلی بازار آیا امکان بازپرداخت ارقام چندین میلیاردی این صنعت را داریم یا نه؟
وی به وعده‌های مسئولان برای رسیدگی به این امور اشاره کرد و گفت: مشکل از آن جایی شروع شد که حدودا ۵ سال قبل، موضوع چاپ را در حوزه دستگاه‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت انتقال دادند. این موضوع باعث این شد که این حوزه دارای دو متولی باشد و در عمل هم مشکلات اهالی چاپ پاسکاری شده و روی زمین بماند. در این فضاست که هیچ فکری برای نوسازی و رسیدگی به مشاین‌های چاپ نمی‌شود.

چاپخانه‌های استان به عدد دست هم کتاب چاپ نمی‌کنند

رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی با اشاره به دنیای گسترده و پیچیده صنعت چاپ بیان کرد: این گستردگی به دلیل ورود این صمعت به حوزه‌های تجاری و بسته بندی است که تنوع بسیار بالایی دارد و به نیاز بدون تردید مردم تبدیل شده است.
وی با بیان این که از دارو‌های داروخانه‌ای تا کارت‌های شناسایی و هویتی و از بلیت مترو و اتوبوس تا سردرِ مغازه‌ها پوشیده شده از محصولات چاپی است، گفت: با این حال وقتی سخن از صنعت چاپ به میان می‌آید همه ذهنشان به کتاب و روزنامه‌ها متمایل می‌شود در حالی که چاپخانه‌های استان به عدد یک دست هم کتاب چاپ نمی‌کنند و از طرفی دیگر به دلیل تورم افسارگسیخته چاپ روزنامه هم زیان ده است.

صنعت چاپ، جایگزین صنعت نفت

مغانی با تاکید بر این که می‌توانیم صنعت جایگزین نفت باشیم به شرط این که زیرساخت‌ها برایمان فراهم باشد، افزود: خراسان رضوی به دلیل مجاورت با کشور‌های حوزه آسیای میانه، جایگاه بسیار خوبی را می‌تواند در حوزه صادرات محصولات چاپی داشته باشد و در این مسیر کار‌های بزرگی هم صورت گرفته است.
وی به تاریخچه آغاز به کار فعالیت اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: این استان پهناور با ۲۲ شهرستان، چاپخانه‌های بسیار خوبی دارد که سهم بالایی در تولیدات چاپی شهر مشهد، استان خراسان رضوی و سایر نقاط ایران و جهان دارند.
رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی از عضویت ۶۵۰ واحد اعم از چاخانه، لیتوگرافی، صحافی، چاپ سیلک، افست، دیجیتال، هلیو و... در این اتحادیه خبر داد و بیان کرد: خانواده تحت پوشش این اتحادیه به بیش از ۶۵۰۰ نفر در استان می‌رسد و فقط در شهر مشهد بیش از ۲۰۰۰ کارگر در این صنعت مشغول فعالیت هستند.
وی همچنین با ابرازخرسندی از فعالیت شمار زیادی از چاپخانه داران خراسان رضوی در شهر چاپ مشهد عنوان کرد: تنها استانی بودیم که توانستیم مجوز این شهرک را بگیریم و در حال حاضر مجموعه‌های مختلف این صنعت در قالب ۱۲۸ قطعه زمین در ۲۰ هکتار، اقدام به فعالیت‌های تولیدی خود می‌کنند. هرچند در این زمینه هم قرار بود بر اساس مصوبه دولت دهم، ۱۶۰ هکتار به صاحبان صنعت چاپ اختصاص پیدا کند.
مغانی همچنین با اشاره به برپایی بیست و دومین جشنواره صنعت چاپ خراسان رضوی، این رویداد را محفلی برای همگرایی اهالی این صنعت دانست و از تمامی دوست داران این حرفه دعوت کرد تا در این مراسم حضور به هم رسانند.
بیست و دومین آئین بزرگداشت روز ملی چاپ و تجلیل از فعالان پیشکسوتان چاپ استان خراسان رضوی با حضور مسئولان کشوری و استانی و اهالی صنعت چاپ این استان، دوازدهم آبان ماه امسال در محل هتل پردیسان مشهد برگزار خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->