آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری پارسی را به جهان، رونق و آوازه از اوست | معرفی چند اثر پژوهشی درباره سعدی به مناسبت روز بزرگداشت او آمار فروش سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۳ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ کنسرت‌های خوانندگان پاپ در اردیبهشت ۱۴۰۳ + جزئیات ساعد سهیلی با «شهرک» در «کازابلانکا» «فرداها» ملیسا ده کوستا پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها استاد سخن زیر سایه نام‌ها | گفتگو با دکتر جعفر یاحقی در باب فاصله جامعه با سعدی
سرخط خبرها

برگزاری سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر «سودای عشق»

  • کد خبر: ۱۳۲۹۹۱
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
برگزاری سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر «سودای عشق»
سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج با ۲۴ اثراز ۱۵ آبان در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج با عنوان «سودای عشق» با رویکرد ویژه به تنوع شکلی و موضوعی و توجه به انواع گونه‌های درام قرار است در دو مرحله استانی و کشوری برگزار شود. مرحله استانی آن در خراسان رضوی براساس برنامه ریزی‌های انجام شده از یکشنبه، ۱۵ آبان، آغاز می‌شود و تا پنجشنبه، ۱۹ آبان، ادامه خواهد داشت.

این رخداد هنری شامل دو بخش مسابقه نمایش صحنه‌ای و مسابقه نمایش محیطی و میدانی است که در بخش صحنه‌ای توجه به اولویت‌های موضوعی و ساختار‌های متنوع درام و پرداخت هنرمندانه در قالب کمدی و تراژدی با لحاظ فرهنگ بومی و آیینی از اهداف اصلی جشنواره بیان شده و در بخش محیطی و میدانی نیز با توجه به اولویت‌های موضوعی و تلاش ویژه برای جلب مخاطب عام با انتخاب گونه‌ها و شیوه‌های متفاوت، به خصوص رویکرد طنازانه و کمدی با رعایت ویژگی‌ها و کارکرد‌های نمایش خیابانی در اولویت است. هم زمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج (سودای عشق) با علی روحی، دبیر این رویداد، گفت وگویی داشته ایم که پیش روی شماست.

استقبال شایان توجه از جشنواره بسیج

علی روحی در ابتدای صحبت هایش درباره فاصله ایجاد شده میان دوره دوازدهم و سیزدهم جشنواره استانی تئاتر بسیج می‌گوید: دوره پیشین جشنواره استانی تئاتر بسیج (سودای عشق) پیش از شیوع کرونا در کشور برگزار شد و امسال برگزاری این رویداد از سر گرفته خواهد شد.

او با اشاره به استقبال هنرمندان از این رویداد بیان می‌کند: ازآنجایی که جشنواره‌ها در دو سال گذشته به خاطر شیوع کرونا یا به صورت کامل تعطیل شده بودند یا به خوبی برگزار نمی‌شدند، هنرمندان تشنه حضور در رویداد‌های هنری بودند؛ به همین دلیل هم استقبال خوبی از دو بخش خیابانی و صحنه‌ای سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج صورت گرفته است. به طوری که خراسان رضوی از لحاظ آمار آثار دریافتی رتبه بالایی در کشور کسب کرده است که با استان‌های دیگر مقایسه پذیر نیست.

به گفته روحی از همه شهرستان‌های استان و حتی نقطه صفر مرزی، گروه‌هایی متقاضی حضور در جشنواره بودند که از میان آن ها، نمایش‌های ۹ شهرستان به بخش رقابتی جشنواره راه پیدا کرده است.
این هنرمند ادامه می‌دهد: ما افتخار می‌کنیم که در استانی هنرخیز زندگی می‌کنیم. هنرمندان خراسان رضوی چه در این جشنواره، چه در رویداد‌های دیگر حضور پررنگی دارند و آثارشان به رویداد‌های کشوری و بین المللی راه پیدا می‌کند و حتی حائز رتبه هم می‌شود. ازاین رو امیدواریم در سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر بسیج هم آثاری انتخاب شوند که در رقابت کشوری خوش بدرخشند.

دریچه‌ای برای ورود به جشنواره تئاتر فجر

علی روحی درباره روند برگزاری سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر بسیج نیز توضیح می‌دهد: حدود دو ماه پیش فراخوان این رویداد منتشر و از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیج هنرمندان به همه شهرستان‌های استان ارائه شد.

در مدت زمان تعیین شده بیش از صد اثر در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی به دبیرخانه جشنواره رسید که بعد از بازبینی آن‌ها ۱۲ نمایش به بخش صحنه‌ای و ۱۲ نمایش به بخش خیابانی این دوره از جشنواره تئاتر بسیج که قرار است ۱۵ تا ۱۹ آبان در مشهد برگزار شود از شهر‌های مشهد، چناران، کاشمر، خواف، تربت حیدریه، گناباد، نیشابور و سبزوار راه پیدا کردند.
این هنرمند یادآور می‌شود: تیم بازبینی جشنواره متشکل از محمد حسن زاده، محمد ناصحی و مهدی سیم ریز از ۱۵ تا ۲۵ مهر به مدت ۱۰ روز به صورت زنده یا براساس فیلم، نمایش‌ها را بازبینی کردند.

وی با بیان اینکه آثار بخش خیابانی به زودی اعلام خواهد شد افزود: در این رویداد نمایش‌های خیابانی «خانه عروسکی» اثر جواد ربیعی نسب از سبزوار، «سنگ‌ها مرثیه خوان آیینه» اثر عباس علی غلام زاده از گناباد، «هوا» اثر علیرضا صنعتی از خواف، «چشم‌ها را نبندید» اثر مسعود رشیدی از قوچان، «روایت موازی» اثر حمید عابدی از قوچان، «قصر چوبی» اثر مهدی مهرکام از چناران، «من مأمون نیستم» اثر کریم جشنی، «خشت عاشقی» اثر حمید ابری، «خاطرات من» اثر محمدرضا باباخانی، «تلنگر» اثر نسرین اسماعیلی، «ناجیان ایران» اثر رضا بیابانی و «زائر» اثر حسن قادری از مشهد در بخش خیابانی اجرا خواهند شد.
به گفته او برگزیدگان این رویداد در روز پنجشنبه، ۱۸ آبان، در یک مراسم اختتامیه مشخص و به دبیرخانه جشنواره کشوری معرفی خواهند شد.

روحی با تأکید بر برگزاری جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی در همه استان‌های کشور خاطرنشان می‌کند: از هر بخش دو برگزیده به جشنواره تئاتر بسیج کشوری معرفی می‌شوند که بعد از پذیرش در مرحله بازبینی دبیرخانه تهران با دیگر آثار به رقابت خواهند پرداخت.
این هنرمند ادامه می‌دهد: بخش کشوری این رویداد در آذرماه امسال برگزار می‌شود و برگزیده‌های آن به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی می‌شوند. همچنین برای این آثار امکان اجرای عموم در تهران و حمایت مالی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

روحی با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره استانی تئاتر بسیج در سالن‌های مجموعه تئاتر شهر، حوزه هنری خراسان رضوی و سالن اردیبهشت بیان می‌کند: برای تشکیل تیم داور‌ها هنوز در حال رایزنی هستیم و هنوز حضور فردی قطعی نشده است.
او یادآور می‌شود: نمایش‌های خیابانی هم در فضای باز سالن‌هایی که برای آثار صحنه‌ای انتخاب شده اند اجرا می‌شوند.

انتخاب موضوعات آزاد

روحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره محور‌های موردنظر این دوره از جشنواره تئاتر بسیج توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه جشنواره مقاومت هم قرار است به زودی برگزار شود، برای پرهیز از موازی کاری پیشنهاد شده است آثار مربوط به حماسه هشت سال دفاع مقدس در آن رویداد شرکت داده شود؛ ازاین رو برای جشنواره تئاتر بسیج موضوعات را آزاد گذاشتیم تا با آسودگی خاطر بیشتری به موضوعات اجتماعی روز و خانواده بپردازند.
این هنرمند ادامه می‌دهد: خوشبختانه از همه موضوعات مانند طنز، اجتماعی، مذهبی و آیین‌های بومی و سنتی اقوام ایرانی هم در بخش خیابانی، هم در بخش صحنه‌ای جشنواره آثاری دریافت کرده ایم که تنوع خوبی ایجاد کرده است.

او درباره برگزاری رویداد‌های مختلف هنری در مشهد تصریح می‌کند: برگزاری جشنواره فراهم شدن امکانات سخت افزای و نرم افزاری را برای شهر به همراه خواهد داشت. در واقع برای برگزاری رویداد‌های مختلف بازنگری در تجهیزات و امکانات صورت خواهد گرفت تا نقاط ضعف سالن‌ها برطرف شود که خود می‌تواند اتفاق خوبی برای اهالی تئاتر رقم بزند.
روحی یادآور می‌شود: از سوی دیگر تبادل گونه‌های نمایشی و اجرا‌های متنوع یکی دیگر از اثرات مثبتی است که برگزاری جشنواره با خود به همراه خواهد داشت.

او درباره برگزاری جشنواره تئاتر توسط بسیج هنرمندان نیز بیان می‌کند: در شرح وظایف بسیج هنرمندان، مواردی، چون حمایت از هنرمندان بسیجی و فراهم کردن بستری برای ارائه آثار هنرمندان مطرح شده است. در واقع شکل گیری بسیج هنرمندان بر مبنای حمایت از آثار فرهنگی هنری شهر، پرورش و استعدادیابی هنرمندان و آموزش به آنان است که خوشبختانه در چند سال اخیر در بخش‌های مختلف هنری به خوبی اتفاق افتاده است.

این هنرمند ادامه می‌دهد: برگزاری جشنواره تئاتر بسیج قطعا تأثیرات مثبتی بر اهالی هنر‌های نمایشی خواهد داشت. یکی از این اتفاقات مثبت، تولید اثر در مناطق محروم برای اجرا در جشنواره است. وقتی این گروه‌ها به جشنواره راه پیدا می‌کنند، می‌توانند آثار دیگر گروه‌ها را تماشا کنند و آموزش ببینند تا برای سال آینده کار بهتر و باکیفیت تری تولید کنند.
به گفته روحی یکی دیگر از دلایل برگزاری جشنواره هم ایجاد تعامل میان گروه‌های نمایشی با یکدیگر، کنار هم بودن اهالی تئاتر و تبادل افکار و تجربیات است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->