جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

رسیدگی به امور معتادان متجاهر و کودکان کار در مشهد نگاه ملی می‌طلبد

  • کد خبر: ۱۳۳۲۶۴
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
رسیدگی به امور معتادان متجاهر و کودکان کار در مشهد نگاه ملی می‌طلبد
معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: مشهد به دلیل زائرپذیری، به صورت طبیعی معتادان متجاهر و‌ متکدی زیادی دارد، چرا باید همه هزینه آن را مردم مشهد پرداخت کنند. دولت در حد کلان باید به شهر مشهد توجه ویژه کند.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین باغگلی، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز فرهنگ عمومی امروز (۱۵آبان) برگزار شد، افزود: در موضوع معتادان متجاهر، کودکان کار و متکدیان، قانون وظایف آن را مشخص کرده است که یک اقدام بین دستگاهی و حتی نگاه ملی به شهر زائر‌پذیر مشهد می‌طلبد. حتی ما تأکید داریم که شهرداری فراتر از وظایف خود عمل می‌کند.
وی تصریح کرد: به جرئت می‌توان گفت ۹۵ درصد متکدیان شهر را معتادان متجاهر تشکیل می‌دهند که به‌دلیل اینکه نیازمند رفع آسیب‌های اجتماعی هستند تا به چرخه کار برگردند، چرخه بازتوانی آن‌ها معیوب می‌شود.

معاون فرهنگی شهردار با بیان اینکه عموما نیاز‌هایی در شهر دیده می‌شود که الزاما ما در خصوص رفع آن مأموریت کامل نداریم، گفت: شهرداری در حوزه معتادان متجاهر مسئولیت مستقیم ندارد و مسئولیت آن بین‌بخشی است که امیدواریم همه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا نتیجه خوبی بگیریم.

ورودی خانه سبز مشهد کاهش یافت

همچنین مهدی ابراهیمی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، در این نشست در‌خصوص معتادان متجاهر گفت: توانمندسازی این قشر موضوع پیچیده‌ای است، چون این قشر آسیب‌دیده از همه ابعاد است. در خانه سبز کاهش ورودی متکدی داریم، چون در پروژه معتادان متجاهر کمپ‌های بیشتری ایجاد شده و باتوجه‌به اینکه تست اعتیادشان مثبت می‌شود، به بخش‌های دیگر هدایت می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود پنج هزار نفر در کمپ‌ها ظرفیت ایجاد شده است، تصریح کرد: به‌معنای واقعی در مشهد کارتن‌خواب و‌ متکدی نداریم، عموم این افراد معتادان متجاهر هستند که در خیابان‌های شهر ظاهر می‌شوند. خانه سبز بر اساس شورای عالی اداری موظف به پذیرش افراد بی‌سرپناه است که معتاد متجاهر پذیرش نمی‌شود.

ارتباط  و تعامل شهرداری با نسل دهه هشتاد 

در ادامه باغگلی، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، در پاسخ به سؤالی مبنی بر رسیدگی مشکلات در تشابه اسمی خیابان‌ها در مشهد گفت: در حوزه نام‌گذاری معابر نه‌تنها تکراری بلکه نام‌های مشابه هم داریم که جدای از شهروندان، برای اورژانس و آتش‌نشانان نیز مشکل‌ساز شده که به کمیته نام‌گذاری این مأموریت محول شده است. در این رابطه این مشکل را داریم که علاوه بر هم‌نام‌بودن، شهروندان این اسامی را متعلق به خود می‌دانند که نیازمند فرهنگ‌سازی آن است.

وی در پاسخ به ارتباط و تعامل شهرداری با نسل دهه هشتاد پاسخ داد: در حوزه اتفاقات اخیر توسعه انسجام اجتماعی فرهنگی در همه‌ گروه سنی به‌خصوص نوجوانان مدنظر است؛ بنابراین برای نوجوان در زمینه تعاملات با بخش‌های مختلف مثل آموزش و و‌ پرورش گام برداشته شده است و زیر‌ساخت‌های شهری را در این جهت استفاده خواهیم کرد.
به گفته وی، یکی از نکاتی که مطرح است، در وقایع اخیر ما تحلیلمان این است که ویژگی نوجوان، هیجان‌پذیری و استقلال‌پذیر‌ی آن است که وقتی فضایی برای رفع این هیجان ایجاد نشود، رقیب از آن استفاده می‌کند.

وی درخصوص فعالیت فرهنگ‌سرا‌های زیر مجموعه شهرداری گفت: فرهنگ‌سرا‌ها به دو دسته که مأموریت عمومی دارند، به شهروندان همان منطقه ارائه خدمت می‌دهند و به فرهنگ‌سرا‌های تخصصی و‌ موضوعی تقسیم می‌شوند. در دوره گذشته همه فرهنگ‌سرا هم فعالیت تخصصی و‌ هم عمومی داشتند که در این دوره کاملا تفکیک شده است.

وی افزود: گذر از این تصدیگری به فضای مشارکت، گذرگاه سخت است، اما باید کاری کنیم‌ که مناطق متناسب با موضوعات و نیاز‌های منطقه‌شان فعالیت کنند.

باغگلی تصریح کرد: مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای محصولات فرهنگی هزینه شده که در بین ۱۶۰۰ مسجد و تشکل مذهبی توزیع شده است، همچنین دو برنامه بین‌المللی ماه امت و حکیم توس در این مدت برگزار شده است.

باغگلی درباره بودجه مساجد گفت: پروژه‌های که در غالب پروژه‌های زودبازده و با محوریت حاشیه شهر است با بودجه ۲۵میلیارد ریال است که شورای شهر مشهد مستقیم بر آن نظارت دارد. اما فلسفه آن توسعه بخش فرهنگی مساجدی که استعداد دارند است. ۲۵میلیارد از بودجه در دست خود سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد است که برای مساجد سطح شهر هزینه می‌شود که ۲۲۴مسجد تا‌کنون تفاضا دادند که بر اساس میزان نیاز خدمات، به آن خدمات داده می‌شود.

باغگلی در پاسخ به اینکه چه کار متمایزی در این مدت در معاونت فرهنکی انجام شده است، گفت: از سال ۸۴ در پروژه‌های فرهنگی شهر حضور داشتم. آن‌چیزی که باید گفت باورم این است که من مدیر اجرایی هستم. یکی از آفت‌های مدیریتی این است هرکسی که در جایی قرار می‌گیرد، صفر تا صد خود کار را انجام دهد، اما من سیاست‌گذار نیستم و اجراکننده برنامه‌هایی هستم که در دوره ششم مدیریت شهری مدنظر است.

وی تأکید کرد: تمام خلاقیت خود را به کار می‌برم که انگیزه برای همکاری بخش خصوصی و ظرفیت شهری در جهت مسائل فرهنگی و اجتماعی به وجود آید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->