سرخط خبرها

ماجرای ابطال مجوز روبیکا و رسیدگی به شکایت‌ها در ساترا

  • کد خبر: ۱۳۳۵۷۵
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
ماجرای ابطال مجوز روبیکا و رسیدگی به شکایت‌ها در ساترا
محمدصادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا درباره بررسی ابطال مجوز روبیکا و شکایت‌های مردمی توضیحاتی داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ چند موضوع در ساترا به طور خاص وجود دارد و این روزها مطرح می‌شود. یکی بحث پیگیری‌ شکایت‌ها، مطالبات و پیشنهادات نسبت به شبکه‌های نمایش‌خانگی، پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌ها و موضوع دیگر هم تحولات ساترا در حوزه تنظیم گری اجتماعی است. محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا توضیحاتی درباره این موضوعات ارائه کرد.

ساترا چگونه به شکایت‌ها رسیدگی می‌کند؟

افراسیابی درباره شکایت‌ها، مطالبات و پیشنهادات مردمی و پیگیریِ مجدّانه آن، گفت: ساترا از دوره قبل با راه‌اندازی رسمی سامانه ثبت شکایات مردمی از طریق نشانی sapra.ir به شکایات کاربران رسیدگی می‌کرده است و هم اکنون همین روند ادامه دارد. به عنوان نمونه با افزایش مراجعات مردم به روبیکا در هفته‌های گذشته برخی شکایات از محتوای کاربر محور روبیکا به دستمان رسیده است که به همین منظور جلسه‌ای با مدیرعامل و مدیر محتوایی روبیکا برگزار کردیم و توضیحات مدیران روبیکا را در خصوص نحوه نظارت بر محتوای آسیب رسان و مجرمانه شنیدیم و توافقاتی هم در خصوص تولید محتوا برای افزایش سواد رسانه‌ای کاربران روبیکا و امکان اخذ شکایات مردم از روبیکا با معرفی مناسب‌تر سامانه ساپرا از طریق روبیکا داشتیم.

وی افزود: در این جلسه مطرح شد که محتوای آسیب‌رسان به کودک و نوجوان و خانواده‌ها از بخش کاربرمحور روبیکا حذف می‌شود. در عین حال مدیران روبیکا قبول داشتند برخی از ویدئوهای مسئله دار در بخش کاربرمحور بارگذاری می‌شود که ممکن است هوش مصنوعی در روبیکا قادر به تشخیص آن نباشد و مشارکت مردم در امر نظارت و ثبت شکایات از طریق سامانه ساپرا می‌تواند در زمینه نظارت بر محتوای روبیکا به ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر صوت و تصویر فراگیر کمک‌ کند.

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در ادامه خاطرنشان ساخت: در این جلسه درباره برخی از مسائل و مشکلات دیگری که ناشی از افزایش حجم مراجعات به روبیکا است صحبت کردیم. برخی گزارش ها حاکی از آن است که برخی اشخاص برای ورود به روبیکا دچار مشکل هستند که هر نوع شکایتی میتواند از طریق نشانی sapra.ir ثبت شود. این شکایت‌ها به بخش‌های مختلف ساترا از جمله معاونت پایش و نظارت، معاونت توسعه بازار و سایر مدیریت‌های ساترا، ارجاع و پیگیری می‌شود و در هفته های گذشته از برخی پلتفرم های نمایش خانگی هم شکایاتی دریافت کردیم که همگی پیگیری شدند.

ماجرای ابطال مجوز روبیکا

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کاربران می‌توانند پیشنهادات خود را هم در سامانه ساپرا برای بهتر شدن شرایط پلتفرم‌ها و تولیدات آنها مطرح کنند، گفت: هر چند عمده کارکرد سامانه ساپرا برای دریافت شکایت‌ها است اما مخاطبین می‌توانند پیشنهادات خود را هم مطرح کنند. البته همان‌طور که گفتم تاکنون عمدتاً بیشتر شکایت‌های مردم در این سامانه مطرح شده است اما آمادگی دریافت پیشنهادات مردم برای بهتر شدن شرایط زیست‌بوم شامل پلتفرم‌ها و تولیدات آنها را داریم.

افراسیابی همچنین در خصوص ماجرای ابطال مجوز روبیکا این توضیح را داد: روبیکا در یک مقطعی مجوزش از سمت ساترا باطل شده بود اما تا جایی که بنده اطلاع دارم در حال حاضر مجوز فعالیت دارد و البته تمدید مجوزش مشروط به رعایت قوانین و آیین نامه‌ها است.

راه‌اندازی شبکه ملی ناظران مردمی

معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در ادامه به ایجاد شبکه ملی ناظران مردمی اشاره کرد و گفت: این روزها بیشتر تمرکزمان رویِ ایجاد شبکه ملی ناظران مردمی است. در حقیقت این شبکه قرار است از طریق انجمن‌ها و سمن‌ها در بحث نظارت بر پلتفرم‌ها به ساترا کمک کند. برای اشخاصی که در این شبکه فعالیت می‌کنند و در امر نظارت بر پلتفرم‌ها مشارکت خواهند کرد مشوق‌هایی در نظر گرفته شده‌است که حتما جزئیات تشکیل این شبکه را به زودی اعلام خواهیم کرد.

تدارک برنامه‌ای تلویزیونی برای معرفی پلتفرم‌ها

وی در ادامه از تدارک برنامه‌ای تلویزیونی برای معرفی پلتفرم‌های دارای مجوز از ساترا خبر داد و افزود: برنامه‌ای را تدارک دیدیم تا پلتفرم‌های دارای مجوز از ساترا براساس نظام رتبه بندی آنها در ساترا به مردم معرفی شوند. این برنامه در 50 قسمت تولید و از شبکه های تلویزیونی، فضای مجازی شامل برخی سامانه‌ها و سکوهای پرمخاطب و شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد شد. قرار است 30 دقیقه از این برنامه روی آنتن تلویزیون پخش شود، 5 دقیقه در فضای‌مجازی و یک دقیقه ویژه شبکه‌های اجتماعی تدوین و منتشر شود.

دعوت از دو نماینده وزارت ارشاد برای نظارت بر نمایش‌خانگی

افراسیابی همچنین درباره ماجرای دعوت از دو نماینده وزارت ارشاد برای حضور در شورای صدور مجوز تولید و انتشار گفت:‌ این موضوع در حوزه معاونت پایش و نظارت ساترا پیگیری می‌شود اما تا جایی که بنده اطلاع دارم رویکرد وزارت ارشاد نسبت به این دعوت مثبت بوده است و اعلام شده است نمایندگان وزارت ارشاد در پاسخ به دعوت ساترا به زودی معرفی خواهند شد.

وی در پایان به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه سواد رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: ساترا برنامه‌های متعددی در حوزه سواد رسانه‌ای دارد که شامل تولید محتوا و هماهنگی با پلتفرم‌ها برای انتشار آنها، اختصاص بخش ویژه‌ای به موضوع سواد رسانه‌ای در ماهنامه کد، برگزاری نشست فعالان سواد رسانه‌ای، مشارکت در همایش سواد رسانه‌ای وزارت ارشاد و برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین جشنواره ملی سواد رسانه‌ای با مشارکت وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش است

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->