برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

منتظر ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه باشیم؟

  • کد خبر: ۱۳۳۸۴۹
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
منتظر ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه باشیم؟
یک کارشناس بازار طلا و سکه گفت: قیمت سکه و طلا به طور اتوماتیک پایین نمی‌آید، باید یک اقدامات اجرایی صورت گیرد که قیمت ارز تحت کنترل باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، افزایش شدید قیمت طلا و سکه بالاخره دولت را مجبور به اتخاذ تصمیماتی کرد تا شاید بتواند روند قیمت‌ها را تغییر دهد؛ آن هم در شرایطی که قیمت دلار به موازات قیمت دلار در حرکت بود و رکورد‌های جدید قیمتی را در روز‌های گذشته زده بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار از ابتدای آبان‌ماه تاکنون ۱۰۹ هزار تومان افزایش پیدا کرده و در نهایت امروز به رقم یک میلیون و ۴۶۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. البته بررسی روند قیمت‌ها در بازار حاکی از آن است که هر گرم طلای ۱۸عیار در مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم دیروز قرار گرفت. هر گرم طلای ۱۸عیار دیروز یک میلیون و ۴۹۵ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

از سوی دیگر، بررسی روند بازار سکه نشان می‌دهد که در از ابتدای آبان‌ماه تاکنون هر قطعه سکه امامی رشدی در حدود یک میلیون و ۱۵۳ هزار تومان به خود دیده است. هر قطعه سکه امامی امروز ۱۶ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان قیمت پیدا کرد و این در شرایطی است که چهاردهم آبان‌ماه از نیمه‌های این کانال ۱۶ میلیون تومان گذر کرده و به قیمت ۱۶ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان رسیده بود.

اثرات تصمیمات دولت روی بازار چه بود؟

محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا و سکه درباره روند بازار طلا و سکه با توجه به سیاست‌های جدید دولت، گفت: مسوول اصلی سکه و طلا و ارز کشور بانک مرکزی است. به طور طبیعی مدیریت بانک مرکزی در این حوزه اثر دارد و بانک مرکزی باید در خصوص قیمت ارز و طلا تصمیم بگیرد و دخالت کند.

وی افزود: همین اتفاق هم افتاد و دو سیاست را بانک مرکزی اعلام کرد؛ یکی انتشار اوراق قرضه سکه بود که از امروز عملیاتی شد و دومین تصمیم این بود که بانک مرکزی اعلام کرد بخش خصوصی می‌تواند طلای آب شده و شمش طلا بدهد و به عبارتی، هزینه ضرب سکه را بدهد و سکه دریافت کند. این تصمیم، تاثیر مستقیم روی قیمت سکه گذاشت و باعث شد کاهش پیدا کند.

حباب سکه کم شد

این کارشناس بازار طلا و سکه تصریح کرد: نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که قیمت اصل سکه کاهش پیدا نکرد، در اصل حباب سکه کاهش یافت، بنابراین می‌توانیم بگوییم اثر تصمیمات اخیر بانک مرکزی در خصوص پایین آوردن قیمت سکه، کاهش حباب سکه بود.

کشتی‌آرای متذکر شد: حباب سکه در هفته گذشته نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود، اما ظرف دو سه روز گذشته از این حباب حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کاسته شده است. این کاهش حباب در اصل به واسطه اقداماتی است که بانک مرکزی انجام داد، انتشار اوراق قرضه سکه با سررسید ۶ ماهه که از امرور در بورس کالا اتفاق افتاد و دوم این‌که بخش خصوصی طلای آب شده بدهد و سکه دریافت کند.

پشت پرده افزایش قیمت طلای و سکه چه بود؟

این کارشناس بازار طلا و سکه گفت: نکته‌ای که در حال حاضر مطرح است، این‌که یکی از دلایل افزایش قیمت سکه و ارز، هیجانات کاذب بازار است. این هیجانات منجر به افزایش تقاضا و به تبع، افزایش قیمت شد.

کشتی‌آرای افزود: حالا با فروکش کردن التهابات، مقداری تقاضا کاهش پیدا کرد و امروز شاهد تعدیل قیمت طلا، سکه و ارز بودیم. ظاهرا اقدامات دیگری را هم دولت دنبال خواهد کرد که باعث می‌شود از روند صعودی قیمت‌ها جلوگیرش و بازار باثبات شود.

ریزش قیمت‌ها ادامه دارد؟

وی در پاسخ به این پرسش که ریزش قیمت‌ها ادامه پیدا می‌کند؟ عنوان کرد: نمی‌توانیم بگوییم ریزش؛ باید بگوییم تعدیل. تعدیل قیمت بستگی به تصمیمات اجرایی دولت در خصوص کنترل قیمت ارز دارد.

کشتی‌آرای تصریح کرد: قیمت سکه و طلا به طور اتوماتیک پایین نمی‌آید، باید یک اقدامات اجرایی صورت گیرد که قیمت ارز تحت کنترل باشد. یکی از شاخصه‌های اصلی قیمت طلا و سکه، قیمت ارز است؛ بنابراین اگر قیمت ارز کنترل شود، به طور طبیعی بازار‌های دیگر هم کنترل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، کنترل قیمت ارز خیلی مهم است که باید در دستور کار بانک مرکزی باشد.

منبع: خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->