برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

تحقق «هم افزایی» تشکل های فرهنگی در رویداد فرهنگی «هم افزا»

  • کد خبر: ۱۳۴۱۱۸
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
تحقق «هم افزایی» تشکل های فرهنگی در رویداد فرهنگی «هم افزا»
رویداد هم افزایی فعالان فرهنگی اجتماعی خراسان رضوی، رویدادی است که در روز‌های ۱۸ و ۱۹ آبان ماه امسال به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان رضوی و با همکاری جمعی از نهاد‌ها و دستگاه‌های فرهنگی استان خراسان رضوی و شهر مشهد رقم خورد.
به گزارش شهرآرانیوز، در این رویداد که در محل نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی در باب الجواد حرم مطهر برگزر شد، بیش از یکصد تشکل فرهنگی، ضمن معرفی توانمندی‌های خود، تلاش کردند تا با دیگر تشکل‌های فرهنگی سطح استان که در این نمایشگاه حضور داشتند نیز ارتباط برقرار کنند و ضمن آگاهی از فعالیت‌های آن‌ها، در صدد هم افزایی با این تشکل‌ها و تقویت فعالیت‌های فرهنگی همسو برآیند.
بنای برگزار کنندگان هم افزا بر این بود که این رویداد قرار است بستری باشد برای ارتباط و اتصال موثرتر افراد، موسسات و مجموعه ها، ارائه دستاوردها، توانمندی‌ها و تجربه زیسته، ارتباط با مدیران و مسئولان برای ایجاد شبکه‌های تخصصی مردمی به عنوان همیاران دولت و نیز تسهیل در ارتباط و همکاری بین مجموعه‌های مردمی و مدیران استان.
برگزار کنندگان این رویداد، اعتقاد دارند که در انقلاب اسلامی، حضور مردم کلید حل مشکلات در همه مسائل است و این کلید هیچ جایگزین دیگری ندارد. از سوی دیگر، گام دوم انقلاب گام حکمرانی مردم به محوریت جوانان برای آبادانی ایران است و حلقه‌های میانی به عنوان بخشی از خود، مردم راهکار عملی این میدان داری هستند.

این فعالیت‌ها از نان شب واجب‌تر است

«جلیل معماریانی» مسئول و موسس مجموعه فرهنگی «کتاب پردازان» اعتقاد دارد که برگزاری چنین رویدادی از نان شب هم واجب‌تر است و می‌گوید: قطعاً این کار‌ها از نان شب واجب‌تر و از ضرورت بالاتر است. به عبارت دیگر این فعالیت‌ها «ضرورت» نیست؛ بلکه «اضطرار» است.
وی می‌افزاید: باید برای ادامه این حرکت یک نقشه راه تعریف شود. ما باید یک خط و طرح مشخص ترسیم کنیم. به این رویداد نباید نقطه‌ای نگاه کنیم. این یک قطعه از یک پازل است. باید گام بعدی آن معلوم باشد. دوستانی که اینجا گرد هم آمده‌اند، همدیگر را شناختند. اما شاید فرصت کافی برای تعامل فراهم نشده باشد. این موضوع باید در گام بعدی حل شود. گفتگو‌های تخصصی بین مدیران تشکل‌ها بیشتر شود هر مجموعه توانمندی‌ها و نیاز‌های جدی خود را ارائه کند و مجموعه دیگر بتواند نقاط ضعف آن را را پوشش دهد. گام اول درست برداشته شده است باید استمرار پیدا کند.

مردم باید دستاورد‌های تشکل‌های انقلاب را ببینند

«نوید سروآزاد» مسئول مجموعه فرهنگی «رویش» نیز اعتقاد دارد که بهترین اتفاق این رویداد، همین بود که مجموعه‌های فرهنگی دور هم جمع شدند و یکدیگر را شناختند.
وی می‌گوید: این مهمترین دستاورد نمایشگاه بود. متاسفانه بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی به دلایل مختلف فرصت آن را پیدا نمی‌کنند که دور هم جمع شوند.
وی خاطرنشان می‌کند: در آینده باید این ظرفیت ایجاد شود که عامه مردم، بیشتر با این فضا‌ها آشنا شوند. مردم باید دستاورد‌های تشکل‌های انقلاب را ببینند و هم افزایی هم بیشتر از این اتفاق بیفتد.

کار باید به دست بچه‌های کف میدان انجام شود

«سعید قاسمی» فعال فرهنگی و اجتماعی نیز معتقد است که یکی از مشکلات جدی جبهه انقلاب، این است که سربازان و سرداران آن همدیگر را نمی‌شناسند و با هم ارتباط ندارند؛ لذا کار‌های پراکنده و تکراری و موازی اتفاق می‌افتد.
وی می‌افزاید: از سوی دیگر در بخش‌هایی نیز کم کاری دیده می‌شود و شاید به این دلیل بوده که ما نتوانستیم مهندسی فرهنگی دقیقی از این برنامه‌ها داشته باشیم.
قاسمی تاکید می‌کند: برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند در شناخت این ظرفیت‌ها موثر باشد. از سوی دیگر، حضور مدیران فرهنگی اجتماعی استان و شهر هم می‌تواند علاوه بر آشنایی با ظرفیت ها، آن‌ها را نسبت به مشکلات مجموعه‌های فرهنگی آشنا کند. در آینده باید تشکل‌ها و موسسات مردم نهاد جهادی به گونه‌ای وسعت پیدا کنند که سازمان‌های رسمی با حداقل نیرو کار کنند و کار‌ها به دست اجرای کف میدان انجام شود.

مسئولان هم آمدند

اما در رویداد «هم افزا» بر خلاف برخی از رویداد‌های فرهنگی که جای مسئولان فرهنگی در آن خالی بود، شاهد حضور پررنگ مسئولان فرهنگی استان و مشهد بودیم. مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی استان، مسئولان حوزه هنری انقلاب اسلامی، موسسه جوانان آستان قدس رضوی، جمعی از مدیران آموزش و پرورش، پارک علم و فناوری استان و ... هم ضمن حضور در نمایشگاه و آشنایی با فعالیت‌های تشکل‌های فرهنگی، تلاش کردند در راستای ماموریت‌های سازمانی خود، زمینه‌های لازم را برای ارتباط مستمر و موثر با این تشکل‌ها برقرار کنند.

برنامه ریزی برای برگزاری رویداد «هم افزا» در قالب حضور تشکل‌های تخصصی

«سید رضا موسوی» دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان رضوی و متولی برگزاری این برنامه می‌گوید: این برنامه با رویکرد هم افزایی برگزار شد و برنامه ریزی بر آن بود که در ساعات مختلف صبح و عصر، مجموعه‌های مختلف مستقر در مشهد و سایر نقاط استان با تجربیات و ایده‌های مشترک دیگران آشنا شوند.
وی می‌افزاید: در زمان برگزاری این نمایشگاه هم ایده‌ها و برنامه‌های مختلف ارائه شد. از تمدید روز‌های برگزاری این رویداد گرفته تا ارائه برخی پیشنهادات برای گام‌های بعدی.
موسوی خاطرنشان می‌کند: رویداد حال حاضر به صورت عمومی و در ۹ عرصه رسانه و هنر، تفریح و نشاط، اجتماعی، کتاب و کتابخوانی، خانواده، فکر و اندیشه، صنایع خلاق فرهنگی، تربیتی- آموزشی و سبک زندگی عفیفانه اجرا شد. در ادامه کار، ما به دنبال این هستیم که این رویداد به صورت یک روزه و در عرصه‌های تخصصی برگزار شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی: دولت و نظام باید از ظرفیت تشکل‌های مردمی استفاده کنند

«محمد حسین زاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز  دربازدید از این رویداد می‌گوید: در طول سال، حجم زیادی از فعالیت‌ها توسط تشکل‌های مختلف فرهنگی انجام می‌شود که گاه مجال و فرصتی برای ارائه و نیز استفاده از فرصت‌های دیگر تشکل‌ها وجود ندارد و این گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند به جبران این موضوع کمک کند.
وی می‌افزاید: از سوی دیگر، دولت و نظام هم باید از این ظرفیت‌های مردمی استفاده کنند و آن را ببینند. نهاد‌هایی مانند آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، میراث فرهنگی، ورزش و جوانان و و و در مجموع، هر دستگاهی که مأموریت فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. از سوی دیگر، در حوزه‌های دیگر نظیر کشاورزی، اقتصاد، صنعت و ... نیز فعالیت‌های مهمی توسط همین تشکل‌ها صورت گرفته است.
حسین زاده خاطرنشان می‌کند: کارشناسن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، به صورت غرفه به غرفه با حاضران در نمایشگاه صحبت کردند و اطلاعات لازم در زمینه ثبت فعالیت‌های مجموعه‌های فرهنگی در قالب موسسات فرهنگی زیر مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز به آن‌ها ارائه کردند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی: شعار «هم افزایی» واقعا محقق شد

حجت الاسلام «هادی صاحبقرانی» مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز می‌گوید: مهمترین دستاورد این رویداد این بود که فعالان فرهنگی همدیگر را دیدند و با ظرفیت‌های یکدیگر آشنا شدند. از سوی دیگر، مسئولان هم ظرفیت این تشکل‌ها را از نزدیک دیدند و موضوع حمایت از این تشکل‌ها را در دستور کار خود قرار خواهند داد.
وی تاکید می‌کند: حتماً باید در ادامه این رویداد، ارتباط با این مجموعه‌ها و سایر مجموعه‌هایی که در این رویداد حضور نداشتند برقرار و حفظ شود. حمایت از آن‌ها صورت بگیرد و به این ایمان بیاوریم که کار‌ها باید مردمی شود. باید به مردم اعتماد کنیم و یک الگوی مدیریت مردمی را در انجام کار‌ها طراحی کنیم.
صاحبقرانی می‌افزاید: در این رویداد، شعار «هم افزایی» واقعا محقق شد. اما در گام دوم باید تعامل و عملیات اجرایی توام با این هم افزایی آغاز شود. سازمان تبلیغات اسلامی هم در این حوزه با امکانات موجود خود، تسهیل گری حمایت و پشتیبانی خود را از مجموعه‌های فرهنگی انجام خواهد داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->