تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

دانشمندان مشهدی موفق به تولید واکسن جدید کرونا شدند

  • کد خبر: ۱۳۴۷۶۰
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
دانشمندان مشهدی موفق به تولید واکسن جدید کرونا شدند
عضو هیات علمی گروه ژنتیک و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانشمندان این دانشگاه موفق به تولید واکسنی به نام "آیریبووکس" با کارایی بالا و مشابه ساختار واکسن‌های بیونتک، فایزر و مدرنا شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر سینا مظفری جوین روز دوشنبه افزود: با شیوع بیماری کرونا، ساخت واکسن‌هایی با ساختارهای(پلتفرم‌ها) مختلف برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ توسعه یافته‌ است که در این میان واکسن‌هایی که بر پایه ساختار نانوذره لیپیدی ام.آر.ان.ای و با نام واکسن های بیونتک، فایزر و مدرنا ساخته شده اند با داشتن سرعت بالای تولید (تنها ۴۵ روز در مورد مدرنا)، اثربخشی و ایمنی‌زایی بیشتری را نسبت به سایر ساختارهای ساخت واکسن نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: موفقیت چشمگیر این ساختار برای توسعه سریع واکسن‌های کارآمد علیه بیماری‌های ویروسی و سرطان‌ها  و به ویژه راهبردی بودن آن در مواجهه با همه‌گیری بیماری‌های نوظهور محققان بسیاری را در کشورهای مختلف از جمله آلمان، آمریکا و چین ترغیب به توسعه واکسن‌های ام.آر.ان.ای کرده است.

عضو هیات علمی گروه ژنتیک و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این راستا دانشمندان این دانشگاه از سه سال گذشته برای ایجاد و توسعه پلتفرم واکسن نانوذره لیپیدی ام.آر.ان.ای و همچنین نسل جدید واکسن ام.آر.ان.ای چند ظرفیتی علیه سویه اومیکرون کروناویروس فعالیت خود را با حمایت مالی ستاد توسعه فناوری نانو، ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری و شرکت سینا نانواکسیژن آغاز کردند.

مظفری افزود: به دنبال نتایج موفقیت آمیز در مطالعات سلولی، مطالعات حیوانی بر روی موش، موش صحرایی(رت)، خرگوش و میمون رزوس انجام شد و آزمایشهای متعدد برای بررسی کارایی ایمنی زایی و ایمنی واکسن صورت گرفت.

عضو هیات علمی گروه ژنتیک و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نتایج نشان داد که تزریق واکسن نانوذره لیپیدی ام.آر.ان.ای که با نام تجاری "آیریبووکس" (Iribovax) توسط سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان شناخته می‌شود، سبب ایجاد تیتر بالایی از آنتی‌بادی‌های خنثی کننده اختصاصی علیه اسپایک ویروس در حیوانات مورد مطالعه می‌شود.

مظفری افزود: در ادامه، نمونه سرم میمون‌های رزوس واکسینه شده با آیریبووکس، فعالیت خنثی کننده قوی این واکسن را علیه ویروس زنده عفونت زای SARS-CoV-۲  نشان داد که قابل مقایسه با نتایج واکسن مدرناست و طبق بررسی‌های آزمایشگاه ویروس شناسی مستقل قویترین فعالیت خنثی‌کننده ویروس را در میان واکسن‌های استفاده شده در ایران نشان داد.

وی ادامه داد: علاوه براین بر طبق نتایج آزمایش‌های تشخیصی پی.سی.آر و سی تی اسکن ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی میمون‌های واکسینه شده مهار شد. همچنین نتایج چالش با ویروس عفونت‌زا نشان دادند که این واکسن، ایمنی سلولی قابل توجهی را ایجاد می‌کند و در نتیجه می‌تواند به عنوان دز یادآور موثر استفاده شود.

عضو هیات علمی گروه ژنتیک و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: واکسن آیریبووکس هم اکنون تمامی آزمایش‌های مطالعات پیش بالینی و کنترل کیفی را با موفقیت پشت سر گذاشته و در آستانه ورود به مطالعات بالینی با نظارت سازمان غذا و دارو است.

مظفری افزود: از مهم‌ترین ویژگی‌های فناوری واکسن ام.آر.ان.ای انعطاف‌پذیری بالای آن از لحاظ تولید صنعتی سریع و با ظرفیت بالاست و ساخت انواع جدید آن حدود ۱۰ بار سریعتر از تولید واکسن‌های سنتی از جمله ویروس غیرفعال شده است.

وی ادامه داد: این ویژگی ازاین جهت اهمیت دارد که تولید واکسن جدید علیه سویه‌های جدید جهش‌یافته نگران‌کننده کرونا ویروس ۲ را در زمان بسیار کوتاهی و با تغییر جزئی  درساختار ام.آر.ان.ای ممکن می‌سازد.

عضو هیات علمی گروه ژنتیک و پزشکی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علاوه بر این زیرساخت تولید واکسن ام.آر.ان.ای به طور قابل توجهی کوچکتر از زیرساخت واکسن‌های سنتی است و استفاده از مواد اولیه سنتتیک احتمال آلودگی‌های بیولوژیک را کاهش می‌دهد.

مظفری افزود: همچنین این فناوری پیشرفته راهبردی هم اینک در تولید داروهای دیگر علیه بیماری‌های عفونی از جمله آنفلوآنزا و چند نوع سرطان تهاجمی از جمله بیماری سرطان پوست وخیم(ملانوما) استفاده می‌شود که داروهای آن یا در مرحله گرفتن مجوز و یا در مرحله سه بالینی هستند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->