واکنش بورل به درخواست اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران استاندار خراسان رضوی : شاهد حمایت و پشتیبانی مردم از «طرح نور» هستیم سلاجقه: کشور‌های حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند رئیسی: پروژه‌های بزرگ برق‌‌آبی را در ۲۰ کشور با دانش ایرانی اجرایی می‌کنیم بهادری جهرمی: نظارت سازمان تعزیرات بر گران‌فروشی و احتکار موثرتر می‌شود وحیدی: افراد انگشت شماری در برابر قانون مقاومت می‌کنند فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است حسینی: برای تعامل سازنده با مجلس دوازدهم آماده ایم وزیر ارتباطات: برای سومین بار درخواست کردیم گوگل‌پلی رفع فیلتر شود آیت‌الله علم‌الهدی: جامعة‌المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است | علمای شیعه هندوستان، مهمان دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی از پنجه عقاب تا وعده صادق تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون‌خ» | «موزه ملی ایران» تفاوتی با «لوور» ندارد وزیر آموزش‌وپرورش: هزار هنرستان در ۵ سال آینده ساخته می‌شود خزعلی: در زمینه حجاب به‌دنبال فرهنگ‌سازی هستیم جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی وزیر اقتصاد: بدهی‌های ایران به بانک توسعه اسلامی تا سال ۱۴۰۲ صفر شد اعمال قانون ۱۶۰۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند ( ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | بازتاب تنبیه موشکیِ صهیونیست‌ها در سفر رئیس‌جمهور به پاکستان دیدار جمعی از کارگران با مقام معظم رهبری | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم + عکس و فیلم وزارت خارجه آمریکا مذاکره مستقیم با ایران با موضوع برجام را رد کرد
سرخط خبرها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: بازار ارز به‌واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات دچار التهاب شده است

  • کد خبر: ۱۳۴۸۰۴
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: بازار ارز به‌واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات دچار التهاب شده است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: بازار ارز به واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات دچار التهاب شده و بر اساس رویکرد‌ها ارائه شده قابل مدیریت است.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح نشست کمیسیون اقتصادی که به منظور بررسی برنامه دولت سیزدهم در مدیریت بازار ارز و اتخاذ راهکار‌های مناسب با توجه به شرایط اخیر بازار تشکیل شده بود، گفت: نشست بسیار مهمی بود و محور‌های مهمی نیز در آن مورد بررسی قرار گرفت. اولین نکته‌ای که مطرح شد درباره اقدامات بلند مدت و میان مدت بانک مرکزی در مدیریت بازار ارزی بود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دو عامل ناترازی بودجه و ناترازی نظام بانک مولفه‌های تولید تورم در اقتصاد کشور هستند که اگر برای آن‌ها دولت اصلاحات لازم را انجام ندهد در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت دچار چالش‌های ارزی می‌شویم، ادامه داد: قرار است با هماهنگی بخش‌های مختلف که بانک مرکزی یکی از مجموعه‌های مرتبط با دولت در این حوزه محسوب می‌شود موضوعات مختلف را پیگیری کنیم تا با اصلاح امور، نتایج این ناترازی‌ها اثر منفی در حوزه کاهش ارزش پول ملی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات کوتاه مدت بانک مرکزی باید به شکل ویژه‌ای پیگیری می‌شد و نمایندگان نیز در نشست مطالب بسیار خوبی را ارائه کردند، ادامه داد: گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که منابع ارزی کشور در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است، این منابع ناشی از صادرات نفتی و غیر نفتی می‌شوند. بخشی از منابعی را نیز که قبلا در اختیار موضوع ارز ترجیحی گذاشته بودیم در چرخه جریان تعرفه ارزی دولت قرار می‌گیرد و عملا بازار از تعادل منطقی تری نسبت به گذشته برخوردار می‌شود. ضمن اینکه میزان منابع مورد نیاز، بر اساس سیاست‌های ارز ترجیحی باعث شده حدود ۴۰ درصد از مصارف سال گذشته کم شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه براساس گزارش بانک مرکزی در زمینه عرضه ارز و همچنین موضوعات مرتبط با حوزه مصارف و بازار آن نگرانی نداریم، عنوان کرد: بازار ارز به واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات دچار التهاب شده و بر اساس رویکرد‌ها ارائه شده قابل مدیریت است.

پورابراهیمی با بیان اینکه بانک مرکزی مسئولیت کامل اجرای سیاست‌های ارزی در کشور را دارد، گفت: گزارش ارائه شده بیانگر این است که برخی از حوزه‌های تصمیم‌گیر در دولت بعضا باعث ایجاد تفاوت‌هایی در اجرای تصمیمات سیاست‌های ارزی می‌شوند و اگر این رویکرد استمرار پیدا کند طبیعتا اختیارات بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز به تقویت جدی نیاز پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه و با هماهنگی رئیس مجلس پیشنهاداتی را در قالب نامه‌ای در زمینه اصلاح نرخ نیمایی که اکنون نیازمند آن هستیم و ایجاد نرخ بازار توافقی برای حواله‌ها برای رئیس جمهور ارسال می‌کنیم.

وی ادامه داد: عدم وجود نرخ بازار توافقی برای حواله‌ها در زمینه عملکرد صادرکنندگان خرد، صادرات محصولات کشاورزی و صنایع دستی ایجاد مشکل کرده است. بخش زیادی از گزارش‌ها و مشکلاتی را که اتاق بازرگانی و کمیسیون صادرات اتاق ایران مطرح کردند عملا با راهکار‌های بانک مرکزی امکان اصلاح ندارند، ولی با راهکار‌هایی که در توافق با دولت و مجموعه تخصصی بخش خصوصی داریم اصلاحات را انجام می‌دهیم.

این نماینده مردم در مجلس افزود: جمع بندی ما این بود که بتوانیم آنچه را که در حوزه تصمیمات ساختاری دولت است مانند تصمیم در خصوص نرخ نیمایی و نقش کمیته مداخلات ارزی در بخش بازار غیررسمی و اتخاذ سیاست‌هایی که بتوانند دغدغه مردم در موضوعات ارزی را برطرف کنند را برعهده بانک مرکزی بگذاریم.

پورابراهیمی، گفت: خوشبختانه بر اساس پیشنهاداتی که در کمیسیون مطرح شد و بانک مرکزی بخشی از آن را انجام داده امکان ایجاد ظرفیت برای استفاده از ابزار‌های پوشش ریسک در بازار وجود دارد و مردم می‌توانند ارزش دارایی‌های خود را در برابر تغیرات نرخ ارز بدون استفاده از خرید طلا و ارز با استفاده از ابزار‌های تعریف شده، حفظ کنند. جمع بندی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص اقدامات جدید بانک مرکزی بعد از نهایی شدن گزارش، ارائه می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->