جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

نگاهی به وضعیت شبکه نمایش خانگی و دستمزد‌های میلیاردی بازیگران

  • کد خبر: ۱۳۴۸۳۱
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
نگاهی به وضعیت شبکه نمایش خانگی و دستمزد‌های میلیاردی بازیگران
مصطفی محمودی دبیر سابق اتحادیه ویدیو رسانه از نبود تنوع ژانر، دستمزد‌های میلیاردی بازیگران و افزایش کمی محصولات در شبکه نمایش خانگی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مصطفی محمودی، دبیر سابق اتحادیه ویدیو رسانه و منتقد سینما درباره وضعیت شبکه‌های نمایش خانگی و پلتفرم‌ها در ارائه محصولات گفت: در چند ماه اخیر، روندی که شبکه‌های نمایش خانگی و پلتفرم‌ها طی می‌کنند، روند بسیار نگران کننده‌ای است. ما در این شبکه با افزایش تولید آثاری مواجه هستیم که به لحاظ کمی مصرف بازار را در نظر نگرفته است.

محمودی ادامه داد: یعنی حجم محصولاتی که در این پلتفرم‌ها ارائه می‌شود، خیلی بیشتر از نیاز مردم و مخاطبان است. این یکی از آسیب‌هایی است که به این شبکه متحمل شده و شاید در دراز مدت دست‌اندرکاران این حوزه متوجه شوند، چنین آسیبی چه ضرر‌های جبران نا‌پذیری را وارد می‌کند.

دبیر سابق اتحادیه ویدیو رسانه با اشاره به محتوا‌های شبکه نمایش خانگی و محدودیت ژانر در دو قالب کمدی و اجتماعی افزود: ما عمدتاً در شبکه‌های نمایش خانگی می‌بینیم محصولات ارائه شده با مضامین کمدی یا اجتماعی ساخته می‌شود. همانند سینمای ایران که در مواقع اکران آسیب دید و خودش را به محصولات اجتماعی و کمدی محدود کرد و از توجه به ژانر‌های دیگر غافل شد؛ بنابراین شبکه‌های نمایش خانگی این روند را پیش گرفتند.

وی افزود: اگرچه این مسیر ممکن است تا حدودی نسخه موفقی باشد، اما قطعاً در دراز مدت شکست خواهد خورد. همین اتفاقی که الان در حوزه سینمای اکران افتاده و می‌بینیم که چه آسیب‌هایی را سینمای اکران متحمل شده است. طبق اخبار اعلام شده، سینما‌ها در هفته اول آبان فقط ۶۰۰۰ بلیت در کل کشور فروختند. این آسیب نشان‌دهنده توجه بیش از حد به دو ژانر کمدی و اجتماعی است.

این مدرس دانشگاه با ابراز نگرانی از پرداخت دستمزد‌های بالا برای بازیگران و عدم توجه به سقف دستمزد‌ها توضیح داد: آنقدر سرویس‌های نمایش خانگی دستمزد‌های بالایی را پرداخت کردند، که الان سینمای ایران توان پرداخت دستمزد‌های چند میلیارد تومانی را حتی به بازیگران درجه چندم ندارد. یعنی این پلتفرم‌ها و شبکه‌ها فضایی را به وجود آوردند که متاسفانه بازیگران درجه چندم هم دریافتی‌های میلیاردی دارند.

محمودی تصریح کرد: در نتیجه، مشکلات زیادی را برای سینمای اکران به وجود آورده که یا بازیگر وقت ندارند در پروژه‌ها حاضر شود یا بیشتر آن‌ها دستمزد‌های بالا طلب می‌کنند. عدم توجه به نیاز بازار هم از دیگر مشکلات آسیب‌زای این پلتفرم‌هاست. ما می‌بینیم عمدتاً محصولات با نیاز روز مردم تامین نمی‌شود و این عدم نیاز آسیب خود را بر روی محصولات به‌طور مستقیم وارد می‌کند.

دبیر سابق اتحادیه ویدیو رسانه با بیان اینکه عدم توجه به نیاز‌های مردم هم آسیب‌های خود را در حوزه تولید می‌گذارد، توضیح داد: بار‌ها محصولاتی دیده شده که به دلایلی مانند عدم استقبال تماشاچی، با مشکل رو‌به رو شدن در زمان تولید و ... نیمه کاره رها شدند و فقط اسم، تیتراژ و کپشنی آمده که بقیه داستان در فصل دوم است که این موضوع بی‌اعتنایی به حقوق مردم است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه در این حوزه توجهی به خانواده و کودکان نشده، افزود: من وقتی برآیند این آسیب‌ها را کنارهم می‌گذارم، آینده چندان روشنی را برای سرویس شبکه نمایش خانگی و وی او دی‌ها نمی‌بینم.

وی درباره رابطه بین سریال‌های نیمه کاره و پولشویی در شبکه نمایش خانگی تصریح کرد: بحث پولشویی همیشه در این حوزه وجود داشته و تا زمانی که سیستم دقیق نظارتی بر شیوه ورود و خروج سرمایه نظارت نکند، نمی‌توان گفت که همچین چیزی وجود دارد یا خیر. در حال حاضر، ساترا متولی رسمی این قضیه است و از آنجایی که قرار است دو عضو از وزارت ارشاد در ساترا حضور داشته باشد، اگر چنین وظایفی هم در حیطه ساترا نیست، باید اضافه شود.

دبیر سابق اتحادیه ویدیو رسانه با بیان اینکه تنوعی در محصولات شبکه نمایش خانگی دیده نمی‌شود، اما کمیت را در این آثار می‌بینیم، توضیح داد: همین الان سرویس‌دهنده‌ای داریم که حدود سه تا سریال باهم پخش می‌کند. نمی‌توان گفت که آیا این سرویس‌دهنده همه علایق را پوشش می‌دهد یا مسئله دیگری است که ما به عنوان مخاطب از آن بی‌اطلاع هستیم.

این منتقد سینما در پاسخ به این سوال که تعداد محصولات به عاملی برای رقابت پلتفرم‌ها تبدیل شده، تصریح کرد: در بیشتر مواقع این رقابت، رقابت سالمی هم نبوده است. خیلی اتفاقات را در حوزه رسانه‌ای و فضای مجازی می‌بینیم که به شکل جوانمردانه دنبال نمی‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->