واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

بیش از ۷ هزار عنوان کتاب صوتی ویژه نابینایان در کتابخانه عمومی مشهد

  • کد خبر: ۱۳۴۸۴۲
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
بیش از ۷ هزار عنوان کتاب صوتی ویژه نابینایان در کتابخانه عمومی مشهد
مدیر بخش نابینایان کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) مشهد به‌مناسبت روز کتاب و کتابخوانی از وجود یک بانک کتاب صوتی بزرگ و تعداد زیادی کتاب به خط بریل در این مجموعه فرهنگی خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، مجموعه بزرگ کتابخانه عمومی امام خمینی‌(ره) مشهد واقع در انتهای بولوار هفت تیر از مجهزترین مجموعه‌های فرهنگی شهر است که روزانه پذیرای بسیاری از علاقه‌مندان به دانش و مطالعه است. در این کتابخانه بخشی ویژه افراد دارای معلولیت بینایی وجود دارد که به سیسام‌های رایانه‌ای ویژه کم‌بینایان و سالن مطلعه مناسب‌‌سازی‌شده برای نابینایان مجهز است و در دل خود، انواع کتاب‌ها به خط بریل و بانک نسبتا کاملی از کتاب‌های صوتی را دارد.

این کتابخانه ویژه در یک اتاق بزرگ قرار دارد که یک ضلع آن با چند قفسه از کتاب‌های رحلی ویژه نابینایان پوشیده شده است و در دو ضلع دیگر چهار میز کوچک مجهز به کامپیوتر و هدفون و در ضلع آخر نیز یک میز بلند و بزرگ قرار دارد که وسایل اداری روی آن چیده شده است.

منیره نوری، مسئول بخش نابینایان کتابخانه که خود نیز دارای معلولیت بینایی است، درباره وضعیت خود و دیگر اعضای این بخش به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: تحصیلات من تا پایان دوره متوسطه در مدارس عادی گذشت، اما به‌تدریج بینایی‌ام کم شد و تا امروز که دیگر برای من تشخیص چهره افراد امکان‌پذیر نیست و فقط می‌توانم نور، رنگ یا سایه را احساس کنم.

وی ادامه داد: استخدام من در کتابخانه به هفت سال قبل برمی‌گردد؛ زمانی که با تهیه یک رزومه به انضمام مدرک کارشناسی زبان‌وادبیات فارسی که موفق به دریافت آن شده بودم، به نهاد کتابخانه‌های عمومی مشهد و تهران مراجعه کردم و از آنان برای بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی تقاضای همکاری کردم. یادم هست که به کتابخانه مرکزی آستان قدس نیز مراجعه کردم با آنکه می‌دانستم استخدام در آنجا بسیار سخت است، اما چون مسئول بخش نابینایان یک فرد عادی بود و درباره مسائل ما آگاهی نداشت، مصمم شدم تقاضای خود را در آنجا نیز مطرح کنم تا اینکه مراحل ساخت و تکمیل کتابخانه مرکزی امام‌خمینی‌(ره) به پایان رسید و هم‌زمان با آن از من برای انجام مصاحبه دعوت شد که پس از آن با استخدام من موافقت شد و از اول اردیبهشت ۹۸ کار خود را در بخش نابینایان کتابخانه آغاز کردم.

نوری درباره وضعیت کاری بخش نابینایان این کتابخانه گفت: عضویت در این بخش برای مخاطبان هدف رایگان است و به ساکنان مشهد اختصاص ندارد و ما می‌توانیم از تهران، شیراز و شهر‌های شمال کشور نیز مخاطب داشته باشیم.

مسئول بخش نابینایان کتابخانه عمومی امام خمینی‌(ره) درباره خدمات ویژه کتاب‌خوانان نابینا توضیح داد: ما با ارسال کتاب‌های صوتی از طریق سایت «دراپ‌باکس» که می‌تواند اطلاعات را به‌صورت رایگان تا سقف دو گیگابایت منتقل کند، مخاطبان را تحت‌پوشش قرار داده‌ایم؛ زیرا بیشتر فعالیت ما در بخش نابینایان در حوزه کتاب‌های گویا و صوتی است. اکنون بیش از ۷۰۰۰ جلد کتاب در بانک کتاب‌های صوتی این کتابخانه نگهداری می‌شود که رقم قابل‌توجهی است. علاوه‌بر اینکه بیش از ۳۵۰ جلد کتاب به خط بریل هم داریم که از آن‌ها علاوه بر مطالعه، برای آموزش خط بریل به نابینایان نیز استفاده می‌کنیم، زیرا عقیده ما این است که آموزش خط بریل به‌ویژه برای کم‌بینایان که در آینده در معرض نابینایی کامل قرار دارند، ضروری است و باید تا فرصت باقی است، از توانایی محدود خود استفاده لازم را ببرند. به همین دلیل برای کسانی که متقاضی بودند، یک دوره مقدماتی آموزش خط بریل و یک دوره آشنایی با کامپیوتر به‌صورت رایگان برگزار کردیم.

نوری ادامه داد: همچنین این قسمت مجهز به پرینتر بریل است و اعضا در صورتی که به نسخه‌ای از کتاب یا برخی صفحات آن احتیاج داشته باشند، می‌توانند برای دریافت آن از این دستگاه استفاده کنند.

نابینایان از وضعیت کتابخانه می‌گویند

کتابخانه عمومی امام خمینی‌(ره) هم‌زمان با دهه فجر سال ۱۳۹۷ پس از سال‌ها وقفه افتتاح شد. بسیاری از فعالان حقوق معلولان و برخی شهروندان دارای معلولیت مکرر نسبت به مناسب‌سازی فیزیکی بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شهر نکاتی را گوشزد کرده بودند. با این حال و در عین انجام بسیاری از تغییرات محیطی، در برخی قسمت‌ها خلأهایی به چشم می‌خورد.

 

بیش از ۷ هزار عنوان کتاب صوتی ویژه نابینایان در کتابخانه عمومی مشهد

 

یکی از مخاطبان نابینای کتابخانه که تحصیلات خود را تا دبیرستان ادامه داده است، می‌گوید: دلیل حضورم در این کتابخانه، فراگرفتن خط بریل و آشنایی با کامپیوتر است تا از این طریق بتوانم مطالعاتم را افزایش دهم و به دخترم که درحال تحصیل است، کمک کنم. دوبار در هفته به کتابخانه می‌آیم و گاهی دو ساعت و گاهی تا ظهر در اینجا می‌مانم. تنها مشکلی که وجود دارد، ورودی کتابخانه است که برای رسیدن به آن باید پله‌های زیادی را پشت‌سر بگذاریم. رمپ با فاصله زیاد و در انتهای حیاط ساخته شده است و فکر نمی‌کنم نابینایان بتوانند از آن استفاده کنند.

دیگر مخاطب این مجموعه فرهنگی با ابراز رضایت از عملکر این کتابخانه برای نابینایان، به ضرورت راه‌اندازی کتابخانه‌های دیگر در شهر به‌ویژه مناطق محروم اشاره کرد و گفت: این کتابخانه در مقایسه با کتابخانه شریعتی از امکانات بهتری برای نابینایان برخوردار است، اما به‌دلیل دور‌بودن ترجیح می‌دهم به همان‌جا بروم؛ به‌ویژه آنکه یک ایستگاه اتوبوس روبه‌روی در کتابخانه شریعتی و درست در چندقدمی آن قرار دارد. به‌نظرم باید شبیه این کتابخانه در محلات کمتربرخوردار شهر هم ساخته شود، زیرا اغلب نابینایان از طبقات ضعیف یا متوسط جامعه هستند.

یکی‌دیگر از بانوان حاضر در مجموعه با اشاره به دور‌بودن این کتابخانه از مرکز شهر و مناطق کم‌برخوردار گفت: اکنون تنها مشکل، دور‌بودن از مرکز و مناطق کم‌برخوردار شهر است، به‌طوری‌که برای رسیدن به آن علاوه‌بر مترو باید از اتوبوس هم استفاده کرد. اگر برای اعضای نابینای کتابخانه یک سرویس در نظر گرفته شود که دست‌کم یک روز در هفته آنان را منتقل کند، شاید بتوان این مشکل را برطرف کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->