گفت وگو با داوران جشنواره ملی عکس «نسل امید» | برنامه ریزی سالانه برای جشنواره ها، کیفیت را ارتقا می دهد بازگشایی مراکز هنری مشهد؛ حمایت مدیران، پویایی هنرمندان آموزش داستان نویسی | سه گام اژد‌ها (بخش نهم) زبان روز و داستان‌های جذاب نیاز کودکان و نوجوانان در حوزه ادبیات دینی اولین تیزر «لاک‌پشت و حلزون» منتشر شد رقابت «جیرفت» و «آتل» در جشنواره «کارتون کلاب» ایتالیا فراخوان «کتاب سال» منتشر شد درخواست نویسندگان از ناشران برای محدودکردن هوش مصنوعی درگذشت جمال اجلالی، بازیگر فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» + علت فوت عادل تبریزی: آرزو دارم در مشهد فیلم بسازم | «اجل معلق» نقطه عطف کارنامه کاری من است ثبت‌نام در پانزدهمین دوره جوایز ایسفا تمدید شد فاطمه شکری، بازیگر تلویزیون، در بیمارستان بستری شد همدردی «برد پیت» بازیگر مطرح هالیوود، با مردم ایران جایزه بهترین بازیگر زن و مرد جشنواره والنسیا به سریال «در انتهای شب» رسید آغاز اکران آنلاین ۱۳ فیلم و فیلم‌تئاتر کانون پرورش فکری در فیلم نت صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۸ تیر ۱۴۰۴ نگاهی به سریال‌های جدید تلویزیون ویژه محرم ۱۴۰۴ نماهنگ «رفیق شهیدم» منتشر شد+ فیلم پویش «ایستاده برای ایران» آغاز شد
سرخط خبرها

سریال‌های تکراری آفت‌ تلویزیون است

  • کد خبر: ۱۳۵۰۹۱
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۸
سریال‌های تکراری آفت‌ تلویزیون است
امرالله احمدجو کارگردان سریال پربیننده «روزی روزگاری» که اکنون در حال نگارش فیلمنامه سلمان فارسی به کارگردانی داوود میرباقری است گفت: پخش سریال‌های تکراری یکی از آفت‌های تلویزیون است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این روز‌ها حال تلویزیون خوش نیست و اغراق نیست اگر بگویم مخاطبان خود را خیلی وقت است که از دست داده است. اما همین تلویزیون روزگاری یک تکه‌تاز میدان بود.

سریال «روزی روزگاری» ساخته امرالله احمدجو یکی از سریال‌های پرمخاطب دوران خودش بود. سریالی با بازی مرحوم خسرو شکیبایی، محمود پاک‌نیت و ژاله علو که مخاطبان زیادی پای جعبه جادویی نگه داشت. حتی تکرار این سریال هم همچنان دیدنی است.

امرالله احمدجو کار خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. او در مدرسه عالی تلویزیون و رشته فیلمبرداری تحصیلاتش را به پایان برد. «شاخه‌های بیدـ» اولین اثر سینمایی‌اش او بود که سال ۱۳۶۷ ساخته شد. «روزی روزگاری» از ساخته‌های معروف اوست که در سال ۱۳۷۰ ساخته شد. او برای ساخت این سریال به جغرافیای مورد علاقه خودش اشاره دارد جغرافیایی که در آن بزرگ شده است: «کودکی خودم را بیابانی نزدیک میمه اصفهان گذراندم.»

او یکی از راز‌های ماندگاری این سریال را علاوه بر بومی بودن داستان به همدلی گروه مرتبط دانست: «ما سعی کردیم و بخت و اقبال هم به ما رو کرد. از سوی دیگر مردم هم از کار استقبال کردند. اگر در کاری صحت و صادقت وجود داشته باشد و در همه ابعاد و جزئیاتش کار جذاب در می‌آید و مردم استقبال می‌کنند. فارغ از اینکه موضوعش چی باشد. اگر خلاقیتی در پرداخت، موضوع و فیلمنامه و جزئیات باشد قطعا مردم جذب خواهند شد.»

گرچه سریال‌های «تفنگ سرپر» و «پشت کوه‌های بلند» با استقبال مورد انتظار مواجه نشد، اما این سریال هم در حال و هوای سریال «روزی روزگاری بود.» احمدجو دلیل عدم استقبال مخاطب را به شرایط پخش و مسائل فنی مرتبط دانست.

او درباره دیدن تلویزیون و سریال‌های پخش شده تلویزیون گفت: «این روز‌ها خیلی درگیر کار نوشتن هستم و کم‌تر تلویزیون می‌بینم. اما شبکه چهار سیما یکی از شبکه‌های مورد علاقه من است. برنامه آقای کاکاوند که در مورد ادبیات است را بسیار دوست دارم و دنبال می‌کنم. ولی شبکه‌های دیگر را خیلی دنبال کار نمی‌کنم.»

او به عنصر خلاقیت و نگاه نو به کار اشاره دارد و در پاسخ به این سوال که اگر سریال‌های تلویزیون از سوی مخاطبان دیده نمی‌شود به دلیل عدم خلاقیت در کار سازندگان است پاسخ داد: «همانطور که قبلا گفتم سرم شلوغ است و تلویزیون نمی‌بینم بنابراین اطلاع ندارم که تلویزیون و برنامه‌هایش مخاطب دارد یا نه؟ با مرکز و نهادی هم ارتباط ندارم که بتوانم از آن‌ها درباره مخاطبان و میزان استقبالشان اطلاع بگیرم.»

نویسنده فیلمنامه «سلمان فارسی» در ادامه به برنامه‌ریزی اشاره کرد: «در همه جای دنیا تلویزیون و شبکه‌های آن دچار افت و خیز هستند. اگر برنامه یا سریالی در اوج است باید دید چه مواردی باعث اوج آن شده و از آن درس گرفت، آن را حفظ کرد و به آن پرو بال داد. نه اینکه با بی‌توجهی آن را نیست و نابود کرد بدون آنکه دلیل آن مشخص باشد.»

پخش سریال‌های تکراری یکی از آفت‌های تلویزیون است هرچند که احمدجو پخش سریال‌های قدیمی با برنامه‌ریزی را اقدامی مناسب قلمداد کرد: «شبکه آی فیلم سریال‌های قدیمی را پخش می‌کند که روش خوبی است. اما باید برای هربخشی برنامه‌ریزی درست طراحی کرد. در این برنامه‌ریزی باید ظرافت و درایت در کار باشد که با پخش زیاد مزه و اعتبار کار را از بین نبریم به عبارت دیگر پخش به اندازه و به تناوب باعث می‌شود تا طراوت سریال از بین نرود. نمونه این موضوع پخش تکراری سریال «مختارنامه» است.»

او «مختارنامه» را یکی از قوی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین سریال‌های ایرانی خواند: «یکی از بهترین سریال‌هایی است که در ایران ساخته شده و مایه غرور است. به شخصه سریال «مختارنامه» را در هربار پخش دیدم و لذت برده‌ام. اما باید عامه مردم را هم در نظر گرفت و پخش آن به شکلی برنامه‌ریزی شود که مخاطب برای دیدن آن مشتاق باشد نه اینکه این تصویر به وجود بیاید که این سریال در هر مناسبتی پخش خواهد شد و در نتیجه مخاطب با علاقه پیگیر سریال نخواهد بود.»

احمدجو این روز‌ها مشغول نگارش فیلمنامه سریال «سلمان» است و هرازگاهی که فرصت به دست می‌آورد: «قلم به دست می‌شوم و می‌نویسم.»

او درباره زیاد شدن قسمت‌های «سلمان» به درخواست داودمیرباقری، کارگردان گفت: «فیلمنامه تغییر نکرده است و بسیار منسجم و با ضرباهنگ خوب و قوی پیش می‌رود. ممکن است با طراحی که در نظر گرفته شده است درگیر ماجرا‌های بیشتری از نظر مدت زمان بشود. نه اینکه بخواهند عامدا و عاملا به آن اضافه کنند.»

منبع: خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->