پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش «مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست سخنان «زهره حمیدی» از دست و پنجه نرم کردن با سرطان ماجرای حواشی پوستر «مست‌عشق» چیست؟ جایزه افتخاری جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴ به «جین کمپیون» رسید آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای سخنان جنجالی مدیر نماوا درباره بی‌تعهدی بازیگران و واکنش سینماگران سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس
سرخط خبرها

اعتبارات فعلی صداوسیما پاسخگوی سطح انتظارات نیست

  • کد خبر: ۱۳۴۲۲۳
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
اعتبارات فعلی صداوسیما پاسخگوی سطح انتظارات نیست
غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبارات فعلی صداوسیما پاسخگوی سطح انتظارات نیست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما چندی پیش در پاسخ به خبرنگاران درباره توقف روند تولید سریال‌ در تلویزیون واکنش نشان داد و گفت ما طرح‌های مختلف تلویزیونی زیادی داریم که در حال پیشرفت‌اند بسیاری از کارها در پیش‌تولید و برخی هم منتظر تعیین برآوردند. اما برای ساختِ آثار نمایشی جذاب و فاخر نیازمند کمک مجلس و دولتیم.

بسیاری از تهیه‌کنندگان و سریال‌سازان هم چنین اعتقادی دارند که با بالا رفتن نرخ‌های تولید خصوصاً در مقایسه با شبکه نمایش‌خانگی، بودجه واقعی صداوسیما با این ارقام هیچ همخوانی ندارند. رئیس رسانه ملّی با صراحت از دولت و مجلس خواسته تا به این اقتضائات برای تصویب و اختصاص بودجه برای ساخت سریال‌ها و آثار نمایشی فاخر توجه کنند.

اتفاقاً عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی چندی پیش در جریانِ بازدید از نمایشگاه سریال «سلمان فارسی» که چند روزی در مجلس شورای اسلامی برپا شده بود این نکته را به گونه‌ای دیگر تکرار کرد. او گفت: "تولیدات در حوزه‌های هنری بسیار زیاد است، اما ساخت سریال‌های فاخر که می‌توانند در تاریخ ماندگار شوند، بسیار کم است. ساخت چنین سریال‌هایی بی‌تردید در روحیه مردم تاثیر مثبت خواهد گذاشت.با توجه به منابع کمی که در ساخت آثار تاریخی و فرهنگی وجود دارد، نیازمند اقدامات ویژه‌ای در راستای حمایت از ساخت چنین سریال‌هایی هستیم."

به گفته این نماینده مجلس برای بالا بردن کیفیت کار در ساخت چنین سریال‌هایی نیازمند هزینه زیادی هستیم، البته در نظر داشته باشیم که این هزینه‌ها همان سرمایه‌گذاری است که در تاریخ و تمدن می‌تواند ماندگار باشد، بنابراین در مجلس تلاش می‌کنیم در برنامه توسعه هفتم مسیرهای حمایتی از سازمان صداوسیما را بیش از قبل پررنگ کنیم.

به سراغِ غلامرضا منتظری یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس رفتیم و او درباره حمایت از صداوسیما و ساخت آثار فاخر در تلویزیون به نکات قابل توجهی اشاره کرد:

غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره حمایت از ساخت آثار فاخر تلویزیونی گفت: باید بپذیریم رسانه ملی بیشترین نقش را در انتقال پیام انقلاب اسلامی هم در مقیاس ملی و هم بین‌المللی دارد. نقش‌آفرینی نیازمند الزامات و امکاناتی است؛ ما اگر به سازمان صداوسیما نقد می‌کنیم، نقد حق طبیعی ما است اما اگر امکانات و الزامات را فراهم کنیم و کوتاهی شکل بگیرد آن وقت نقد مفهوم جدّی‌تری پیدا می‌کند.

وی افزود: حقیقت این است با توجه به هجمه عظیم و وسیع در سراسر جهان نسبت به انقلاب و ملت عزیز ایران، اعتبارات فعلی صداوسیما پاسخگوی سطح انتظارات نیست. اما این را هم باید بپذیریم با همین اعتبارات محدود می‌توان بهتر از این‌ها کار کرد. ما این را به عنوان یک پیش فرض مسلم داشته باشیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که سریال «سلمان فارسی» طولانی می‌شود اعتبار است یا هنوز سریال «موسی(ع)» تولید را آغاز نکرده در کوچه پس کوچه‌های اعتبار گرفتار شده، افزود: خوشبختانه در کمیسیون فرهنگی از سال 1400 این نگاه ارتقاء پیدا کرد و افزایشی در اعتبارات صداوسیما اتفاق افتاد. در سال 1401 هم این نگاه را داشتیم. نشست‌های مختلفی با آقای جبلی و معاونین‌شان داشتیم کاملاً اعضای کمیسیون فرهنگی متفق‌القول‌اند تولید آثار فاخر هنری در رسانه‌ملّی نیازمند اعتبارات بیشتری است؛ چرا که می‌بینید یکی از دلایلی که تولید سریال «سلمان فارسی» این‌قدر طولانی شده، کمبود اعتبار است. یا سریال «حضرت موسی(ع)» که ساختِ آن یکی از آرزوهای ملت است هنوز در کوچه پس کوچه‌های اعتبار گرفتار شده. ما نگاه‌مان نگاه مثبت است و انتظار داریم صداوسیما هم همچنان که تعاملِ خوبی با مجلس شورای اسلامی دارد، دایره این تعاملات هر روز گسترده تر شود.

منتظری همچنین درباره گستردگی بیشتر پلتفرم‌ها و آثارِ جذاب در شبکه نمایش‌خانگی، خاطرنشان کرد: باید این شرایط را بپذیریم و فقط تلاش کنیم بستری برای مدیوم‌ها چه در تلویزیون و چه نمایش‌خانگی، رقابت‌ها سالم پیش برود. بدانیم که اگر به صداوسیما توجه لازم نشود شبکه‌های نمایش خانگی بدون تردید جای صداوسیما را خواهند گرفت. لازم است صداوسیما با یک آسیب‌شناسی نسبت به تولید آثار پیشین خود به جاذبه‌های کار بیفزایند و به ذائقه مخاطب توجه بیشتری کنند.

او در خاتمه افزود: امروز جامعه ما با توجه به مجموعه شرایط نیازمند سریال‌های مفرح، شاد و طنز است و در این ژانر باید بیش از گذشته کار کنیم و اگر واقعاً این چتر حمایتی باز نشود از صداوسیما نمی‌توانیم انتظاری داشته باشیم و قطعاً ما کمک خواهیم کرد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->