حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد ۴ ساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت
سرخط خبرها

چه عواملی سبب شده است تا بازار سرمایه نزولی شود؟

  • کد خبر: ۱۳۵۶۲۰
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
چه عواملی سبب شده است تا بازار سرمایه نزولی شود؟
با آرام گرفتن نسبی بازار ارز، نرخ دلار نیمایی مقداری کاهش یافت تا سهام دارانی که چشم امید به کاهش بین نرخ نیما و نرخ آزاد دلار داشتند ناامید شوند. در صورت کاهش فاصله این دو نرخ سودآوری شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند که به صورت مستقیم بر حال و روز بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود.

موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ شاخص کل بورس دیروز با افت ۲۰ هزار و ۴۲۳ واحدی روبه رو شد و به سطح یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۱۵۰ واحدی رسید. شاخص هم وزن هم ۳ هزار و ۱۹۸ واحد نزول کرد و در سطح ۳۹۸ هزار و ۲۶۷ واحدی ایستاد.

افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۰.۹ درصد هم از عوامل مهم تأثیرگذار بر شتاب گرفتن اصلاح بازار بود. این درحالی است که رئیس کل بانک مرکزی دو هفته گذشته بر لزوم کاهش نرخ بهره تأکید کرده بود. آن چنان که شاخصه اصلی، اصلاح افزایش حجم و ارزش معاملات است که نویدبخش دست به دست شدن سهام و ورود پول تازه به جریان دادوستد‌های بازار است. چیزی که اکنون شاهد آن نیستیم.

از سوی دیگر با آرام گرفتن نسبی بازار ارز، نرخ دلار نیمایی مقداری کاهش یافت تا سهام دارانی که چشم امید به کاهش بین نرخ نیما و نرخ آزاد دلار داشتند ناامید شوند. در صورت کاهش فاصله این دو نرخ سودآوری شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند که به صورت مستقیم بر حال و روز بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود. یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با شهرآرا درباره چرایی نزولی شدن بورس گفت: اعتبار یکی از خدماتی است که کارگزاری‌ها به مشتریان خود اختصاص می‌دهند.

اعتبار سرمایه‌ای است که کارگزاری طبق دستورالعمل سازمان بورس به طور موقت در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌دهد. مشتریان با سرمایه‌ای که کارگزاری در اختیار آن‌ها قرار داده در یک بازه زمانی خاص، علاوه بر سرمایه خود از این اعتبار برای خرید و فروش سهام استفاده می‌کنند. اعتباری که کارگزاری در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تنها برای خرید اوراق بهادار، سهام و فعالیت در بازار سرمایه مورد استفاده قرار می‎گیرد.

محسن روشنک افزود: معمولا در آخر هر ماه باید افرادی که از کارگزاری‌ها اعتبار گرفته اند، آن مبالغ را برگردانند، همین مسئله سبب می‌شود تا برخی از سهام داران با عرضه سهام هایشان سعی کنند تا نقدینگی لازم را برای برگرداندن پولی که اعتباری دریافت کرده اند تأمین کنند، نتیجه این مسئله منفی شدن شاخص بورس در روز‌های آخر هر ماه است. وی با بیان اینکه نوسان‌های بازار‌های دلار و طلا نیز یکی دیگر از عوامل منفی شدن بازار سرمایه است، بیان کرد: در هفته‌های گذشته نوسان بازار‌های طلا و دلار سبب شد تا برخی به قصد نوسان گیری پول‌های خود را از بورس خارج کنند.

همین مسئله بر روند بازار سرمایه تأثیر منفی گذاشته است. علاوه بر این رکود بازار‌های مسکن و خودرو نیز سبب شده تا افرادی که نیاز به نقدینگی دارند، عرضه سهام هایشان را در بورس به عنوان راه حل ساده و قابل دسترس برای تأمین نقدینگی انتخاب کنند. وی بیان کرد: نقش بازارگردان این است که هنگامی که یک سهم افت می‌کند و صف فروش تشکیل می‌شود با خرید سهم، صف فروش را جمع می‌کند.

وقتی که قیمت سهم رشد بالایی دارد نیز به فروش سهم اقدام می‌کند تا سهم در یک کانال مشخص نوسان داشته باشد و نوسان‌های غیرمنطقی از بین برود، اما اکنون به دلیل عرضه‌هایی که صورت گرفته در عمل در برخی از سهام‌ها شاهد هستیم که بازار گردان به سهام دار عمده تبدیل شده است. این مسئله اکنون تأثیر منفی بر روی بورس گذاشته و سبب شده است تا سرعت رشد بورس گرفته شود.

کاهش مالیات فروش سهام

پس از ارائه بسته ۱۰ بندی حمایتی از بورس و رهایی گام به گام صنایع از جمله خودرو، تایر، سیمان و ... از قیمت گذاری دستوری، اقدامات دولت برای بازگشت اعتماد به بازار سهام ادامه دارد و کاهش ۸۰ درصدی مالیات فروش سهام در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تصویب رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->