حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

«خانه داروغه» میراث ماندگار یوسف خان هراتی

  • کد خبر: ۱۳۶۰۲۹
  • ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
  • ۱
«خانه داروغه» میراث ماندگار یوسف خان هراتی
در میان فهرست نام‌های به‌جا مانده از خانه‌های تاریخی مشهد، شاید خانه قاجاری «داروغه» در پایین خیابان (خیابان نواب صفوی) بیش از هر نام دیگری آشنا باشد. بخشی از این آشنایی هم برمی‌گردد به مرمت و بازسازی آن در چند سال گذشته که توانسته چهره دل‌نشین این خانه را دوباره نقش بزند.

به گزارش شهرآرانیوز، خانه‌ای با کاشی‌های هفت‌رنگ، تزیینات چوبی و عطر شمعدانی‌های همیشه سبزی که در گمان هیچ بیننده‌ای نمی‌نشاند، اینجا روزی خانه یکی از مستبدترین مردم این شهر بوده است. خانه داروغه مشهد.

یک جست‌وجوی اینترنتی با عنوان «یوسف‌خان هراتی» مقاله‌هایی را باز می‌کند که با واقعه توپ‌بندی حرم مطهر رضوی در ۱۰ فروردین سال ۱۲۹۱ خورشیدی گره خورده است. ماجرا از این قرار است؛ «روس‌ها خواهان این بودند که هر‌گونه نصب و عزل دیگر افراد خارجی در ایران با اجازه آن‌ها و انگلیسی‌ها باشد و قبول نکردن این خواسته سبب حرکت قوای روس از تبریز به سمت خراسان شد.

در این گیرودار، یوسف هراتی که از دست‌نشاندگان روس‌ها در خراسان بود، شورشی ساختگی در مشهد راه انداخت و قوای روس به بهانه این شورش وارد شهر شدند و به سمت حرم امام‌رضا (ع) حرکت کردند. نبود ارتش و قوای نظامی در کشور سبب شد عموم مردم با دست خالی در دفاع از حرم مطهر رضوی برآیند و در‌های حرم را ببندند. روس‌ها پس از این اقدام، با همه ادوات نظامی مانند توپ‌ها و مسلسل‌ها وارد حرم شده و در نقاط مختلف به‌ویژه پشت‌بام‌ها مستقر می‌شوند و مردم بی‌دفاع را به رگبار می‌بندند.»، اما حالا همه این نام‌ها، خوب و بد برگی از تاریخ شده‌اند و این خشت و گل خانه یوسف‌خان هراتی است که باقی مانده است.

خانه‌ای با هزار‌و‌صد متر زمین، که طبق معماری خانه‌های ایرانی، اما با تزیینات روسی ساخته شده است. از دیگر جاذبه‌های این خانه وجود پله‌های دو‌طرفه در حیاط، کاشی‌های هفت‌رنگ، تندیس‌های قالبی گچی شبیه سر انسان، شیر و فرشته‌های بال‌دار، معماری زمستان‌نشین و تابستان‌نشین، پنجره‌های دوجداره و اتاق‌های بادگیر اشاره کرد. این خانه پس از یوسف‌خان برای مدتی در دست ورثه بوده، ولی در سال ۱۳۶۶ خورشیدی به یکی از هیئت‌های مذهبی یزد فروخته شده و در دهه گذشته نیز از سوی شهرداری خریداری و بازسازی شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
0
0
با هوشهای عالم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->