مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت انواع گوشی‌های سامسونگ سری S چند؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مستأجران وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی ودیعه‌مسکن را چگونه می‌توانند دریافت کنند؟ + جزئیات منطقه حساس در بازار سکه کجاست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز | ریزش‌ها لاک‌پشتی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ضرورت صادرات ۲۰۰ هزار تن سیب و پرتقال سایپا شرایط جدید فروش و پیش‌فروش ۱۰ محصول را اعلام کرد + اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل رقم دقیق مالیات پرداختی طلافروشان مشخص شد | دلیل اعتراض طلافروشان چیست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بخشی از ظرفیت مسکن ملی به کارگران جزئیات تازه از خروج عجیب‌وغریب ارز از کشور فروش بلیت فوق‌العاده قطار مشهد، از امروز ۹ صبح (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد | طلای زینتی تا ۱۵۰ گرم معاف از مالیات است فرماندار مشهد: از طلافروشان فراتر از قانون چیزی نمی‌خواهیم | کسانی که مغازه هایشان پلمب شده، براساس روال قانونی بوده‌ است سال گذشته ۲۸ درصد منابع از بانک‌های خراسان رضوی خارج شد واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس منتفی شد
سرخط خبرها

جدال بودجه‌ای

  • کد خبر: ۱۳۶۲
  • ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵
جدال بودجه‌ای
سازمان‌های مختلف در جلسه شورای برنامه‌ریزی از نحوه تخصیص بودجه‌های استانی گلایه کردند

فرزانه شهامت - از انتهای سالن اجتماعات استانداری به‌خوبی می‌شد مدیران متعددی را دید که برای اعلام اعتراضشان به نحوه توزیع اعتبارات تازه‌رسیده، دست بالا برده‌اند و اجازه صحبت می‌خواهند. حرفشان یکی بود: اینکه نیاز شهرستان‌ها خیلی بیشتر از این اعتبارات است و نمی‌دانند این رقم‌های ناچیز را به کدام زخمشان بزنند. در میان مدیران حاضر در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، گلایه‌ مسئولان آب استان اعم از آب‌منطقه‌ای و آبفای شهری و روستایی بیش‌ از بقیه بود. تابستان به نیمه نزدیک می‌شود و قطع خط‌درمیان آب در بسیاری از روستاها‌ اهالی را کلافه کرده است،‌ همان روستاهایی که انتظار داریم مردمانش آن‌ها را ترک نکنند و به حاشیه شهرها نیایند.
«فقط مشهد را نبینید!» نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی این را گفت و با صحه گذاشتن بر گلایه‌های مدیر آبفای روستایی استان، برای توصیف وضعیت آب روستایی، دست‌‌کم در حوزه انتخابیه‌اش از عبارت «فوق بحرانی» استفاده کرد. احسان قاضی‌زاده معتقد است همه‌چیز‌ پول نیست و قسمتی از این مسئله به سستی در مدیریت اجرایی برمی‌گردد. به زعم او اگر استاندار پیگیر باشد و ادغام آبفای روستایی و شهری زودتر تعیین تکلیف شود، اوضاع بهتر می‌شود.


سهم اندک استان از بودجه کشور
رئیس شورای برنامه‌ریزی استان ابتدا به مدیرانی که به توزیع اعتبارات اعتراض داشتند، حق داد و گفت که می‌داند سهم 2/5 درصدی خراسان رضوی از اعتبارات، تناسبی با سهم هشت درصدی‌اش از جمعیت کشور ندارد.
علیرضا رزم‌حسینی سپس 2 راه‌حل ارائه کرد: یکی تعدیل نیازها و دیگری توجه به اعتبارات ملی به جای صِرف تمرکز بر بودجه اندک استانی. او برای بار چندم به مدیران یادآوری کرد که اگر با وزیر مربوط رودربایستی دارند، می‌توانند از ظرفیت نمایندگان مجلس و شخص استاندار برای پیگیری مطالبات ملی‌شان استفاده کنند.
استاندار خراسان رضوی به 2840 میلیارد‌تومانی اشاره کرد که در کشور برای ایجاد شغل در نظر گرفته شده است و استان‌ها سهمیه مشخصی ندارند. دستگاه‌های اجرایی‌ای که زودتر دست بجنبانند اعتبار بیشتری می‌گیرند.
استاندار همچنین به جلسه اخیرش با اعضای کمیسیون صنایع مجلس و الزام وزارت نیرو به تخصیص سهم آب استان از محل پروژه انتقال آب دریای عمان ظرف یک هفته نیز اشاره کرد و گفت: برای انتقال آب از خلیج فارس هم مقاومت‌هایی بود. حالا همان مخالفان با پروژه‌ای که پیشرفت فیزیکی پیدا کرده است‌ عکس یادگاری می‌گیرند. می‌خواهیم برای تأمین آب نسل آینده کاری انجام دهیم و حداکثر تا سال 1400 آب را به فلات مرکزی ایران بیاوریم. بابت اجرای این پروژه و استفاده از آب‌ دریا، پول وزارت نیرو را هم نمی‌خواهیم. با وجود این، باید منتظر مجوز این وزارتخانه می‌ماندیم!


توزیع 1031 میلیارد تومان
در جلسه صبح پنجشنبه که تا حوالی اذان ظهر به درازا کشید، تکلیف 1031 میلیارد تومان اعتبار ابلاغ‌شده به استان تعیین شد. از این مقدار، 445میلیارد تومان اعتبار عمرانی، 57 میلیارد تومان برای توسعه ورزش از محل مالیات بر ارزش افزوده و 481 میلیارد تومان اعتبار قانون «استفاده متوازن از امکانات کشور» (ویژه مناطق محروم) بود. 30 میلیارد تومان اعتبار هم برای کمک‌های فنی و اعتباری کنار گذاشته شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به فرمانداران و مدیران دستگاه‌‌های اجرایی چند نکته را یادآوری کرد: اینکه حق ندارند از بودجه عمرانی ‌برای پرداخت حقوق و مزایای کارمندان دولت استفاده کنند. همچنین امسال استفاده از بودجه دولت برای احداث ساختمان‌های اداری ممنوع شده است، مگر با اجازه استاندار و از محل فروش ساختمان‌های مازاد دولتی در همان شهرستان.
رضا جمشیدی در تشریح خلاصه‌ای از وضعیت اعتبارات سال 97 گفت: پارسال مجموع اعتبارات عمرانی استان 1686 میلیارد تومان بود که 6/67 درصد تخصیص پیدا کرد. میزان اعتبارات استانی نیز 571 میلیارد تومان و رقم تخصیص آن 76 درصد بود. اعتبارات 3 درصد نفت و گاز هم‌ 220 میلیارد و درصد تخصیص‌ 81 بود. بقیه اعتبارات استان هم 313 میلیارد تومان بود که 72 درصد تخصیص یافت.
به گفته وی، میزان تخصیص اعتبار استان از 27/0 درصد مالیات بر ارزش افزوده که باید صرف توسعه ورزش شود 81 درصد، اعتبار طرح‌های ملی استانی‌شده 95 درصد، جرائم رانندگی 32درصد، تعهدات سفر مقام معظم رهبری 100درصد و اعتبار توازن منطقه‌ای 100 درصد محقق شده است.


وضعیت بودجه 98 استان
جمشیدی ‌به بودجه سال 98 استان نیز اشاره کرد و گفت: امسال میزان درآمدهای دولت از خراسان رضوی با 11 درصد رشد به 239 هزار میلیارد تومان رسیده است. واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز با 47 درصد رشد به 158 هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های مالی با 19درصد کاهش به 51 هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود.
دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در مورد اعتبارات هزینه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: اعتبارات جاری بودجه عمومی 352 هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با پارسال رشد 20 درصدی را تجربه می‌کند. اعتبارات عمرانی با رشد 8 درصد به 67 هزار میلیارد تومان رسیده است. این میزان برای اعتبارات تملک دارایی‌های مالی به‌ترتیب منفی 5 درصد و 29 هزار میلیارد تومان است.
او در توضیح معنای ضمنی آمار یادشده گفت: اعتبارات عمرانی رشد دارد اما چون میزان رشد اعتبارات هزینه‌ای بیشتر بوده، نسبت اعتبارت عمرانی به بودجه عمومی استان از 14 درصد در سال 97 به 13 درصد در سال 98 کاهش پیدا کرده است.
او نیم‌نگاهی به سهم اعتبارات عمرانی استان‌ها از بودجه عمومی کشور انداخت و با بیان اینکه این سهم از 3/38 درصد در سال 97 به 39 درصد در سال 98 رسیده است اضافه کرد: مجموع اعتبارات خراسان رضوی در سال 98، 1322 میلیارد تومان است که در مقایسه با پارسال 13 درصد رشد دارد. این رشد باعث افزایش سهم خراسان رضوی از بودجه استان‌ها می‌شود. این میزان در سال 97 و 98 به‌ترتیب 9/4 درصد و 2/5 درصد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->