فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

«مجموعه آثار استانیسلاوسکی» منتشر شد

  • کد خبر: ۱۳۶۲۴۵
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
«مجموعه آثار استانیسلاوسکی» منتشر شد
کتاب‌های «آماده‌سازی هنرپیشه»، «شخصیت‌سازی» و «نقش آفرینی» در یک دوره ۳ جلدی «مجموعه آثار استانیسلاوسکی» روانه بازار نشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در جلد اول کتاب «آماده‌سازی هنرپیشه: کار هنرپیشه روی خود در جریان تأتر» آمده، استانیسلاوسکی نام هنری مستعاری است که کنستانتین الکسی یف بازیگر و کارگردان مشهور و صاحب نظریه اهل روسیه در ۲۲ سـالگی برخود نهاد. او در ۱۸۶۳ در مسکو به دنیا آمد و در ۱۹۳۸ درگذشت، بنابراین در بحبوحه جریان‌های پیش و پس از انقلاب کمونیستی و نیز جنگ جهانی اول در اوج فعالیت‌های تئاتری خود بود. استانیسلاوسکی، در پی سال‌ها ممارست در عرصه تئاتر به نظریه‌ای در بازیگری مشهور به «سیستم» دست یافت که در این سه جلد تشریح شده است.

جلد دوم کتاب «شخصیت‌سازی: کار هنرپیشه روی خود در جریان تجسم» درک صحنه‌ای عمومی به دلیل تک‌تک عناصر تشکیل‌دهنده آن ساده‌ترین و طبیعی‌ترین حالت انسانی است. در زندگی روزمره هم ضرورت‌های پیچیده‌ای وجود دارد که بدن باید خودبه‌خود و به‌نحوی مناسب به آن‌ها پاسخ بدهد، اما این در موقعیت‌های استثنایی و افراطی صورت می‌گیرد. برعکس، در زنـدگی‌ِ روی صحنه هر موقعیتی افراطی اسـت، چون اگر نباشد نمی‌تواند «موقعیت واقعی» باشد یا به‌جای موقعیتی واقعی عمل کند. آنچه برای ذهن ـ بدن روی صحنه معیاری عادی است، در زندگی روزمره استثنایی است. طبیعی بـودن روی صحـنـه، نوع تـقـویت‌شده‌ای از طبیعی بودن روزمره است. بنابراین باید آن را به وسیلۀ سیستم‌ از نو ایجاد کرد.

جلد سوم کتاب «نقش آفرینی: کار هنرپیشه روی نقش»، نقـش (بـازی‌شده)، شخصیتی است که به سوی «فراعینی شدن» جهت یافته و باید در گذشته و آینده نقش وجود داشته باشد. شخصیت موجودی فراتر و بالاتر از اعمالی است که به عنوان پاره‌ای از نقش انجام می‌دهد. هماهنگی ذهن بدن در بدنی آشکار می‌شود که در خلأ عمل نمی‌کند، که از کنش لازم نمی‌پرهیزد، که به نحوی تناقض‌آلود و سترون، واکنش نمی‌کند. ذهن بدن طبیعی عملاً ساده‌ترین و طبیعی‌ترین شرایط انسانی است. برای بازآفرینی این سرشت طبیعی، این صدای زندگی انسانی، کار، مطالعه و تکنیک لازم است. سیستم این است.

مترجم این مجموعه مرحوم مهین اسکوئی (۱۳۸۴-۱۳۰۹) دانش‌آموخته دانشکده هنرهای تئاتری مسکو بود و سیستم استانیسلاوسکی را به‌طور کامل آموزش دیده بود. او پس از بازگشت به کشور نمایشنامه‌های صحنه‌ای و تلویزیونی بسیاری را ترجمه، کارگردانی و بازی کرد.

چاپ سیزدهم جلد اول و چاپ دوازدهم جلد دوم و جلد سوم این مجموعه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت دوره ۳ جلدی ۳۵۰.۰۰۰ تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقه مندان این حوزه قرار گرفته است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->