معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

محققان چینی می‌گویند موتور هایپرسونیکی ساخته‌اند که ۹ برابر سرعت صوت حرکت می‌کند

  • کد خبر: ۱۳۶۴۵۳
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
محققان چینی می‌گویند موتور هایپرسونیکی ساخته‌اند که ۹ برابر سرعت صوت حرکت می‌کند
پژوهشگران چینی مدعی ساخت اولین موتور موج انفجار هایپرسونیک با سوخت کروزن یا نفت سفید (Kerosene) شدند که می‌تواند موجب پیش‌رانش هواپیما‌ها با سرعت ۹ ماخ، یعنی ۹ برابر سرعت صوت شود.

به گزارش شهرآرانیوز - پژوهشگران چینی مدعی ساخت اولین موتور موج انفجار هایپرسونیک با سوخت کروزن یا نفت سفید (Kerosene) شدند که می‌تواند موجب پیش‌رانش هواپیما‌ها با سرعت ۹ ماخ، یعنی ۹ برابر سرعت صوت شود. این موتور ظاهراً می‌تواند از سوخت جت که یک سوخت نسبتاً ارزان به حساب می‌آید، استفاده کند.

این موتور هایپرسونیک انفجار غیرمستقیم چندین آزمایش زمینی موفق را در پایگاه JF-۱۲ پکن پشت سر گذاشته است. محققان نتایج دستاورد‌های خود در زمینه موتور مربوطه را در مجله Journal of Experiments in Fluid Mechanics منتشر کرده‌اند. این آزمایش‌ها ظاهراً چند ماه پیش انجام شده‌اند.

موتور‌های انفجار در مقایسه با سایر موتور‌های هایپرسونیک از جمله اسکرم‌جت‌ها می‌توانند عملکرد بهینه‌تری داشته باشند. در این موتور‌ها مجموعه‌ای از انفجار‌ها از طریق موج انفجار ایجاد می‌شود. این انفجار‌ها با سرعت زیادی اتفاق می‌افتند و نسبت به موتور‌های احتراق سنتی انرژی خیلی بیشتری آزاد می‌کنند.

این موتور‌ها در تمام دنیا وجود دارند، اما معمولاً از سوخت هیدروژن استفاده می‌کنند که گران و خطرناک است. ولی موتوری که حالا توسط این محققان چینی ساخته شده، از یک سوخت جت موسوم به RP-۳ استفاده می‌کند که معمولاً در فرودگاه‌های چینی پیدا می‌شود.

چالش‌های ساخت موتور هایپرسونیک با سوخت کروزن

محقق ارشد این پروژه می‌گوید کروزن معمولاً به‌خاطر تراکم انرژی بالا، سادگی ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل بهترین گزینه برای موتور‌های تنفس هواست. با این حال، محققان در استفاده از این سوخت برای انفجار با چالش‌هایی روبه‌رو بودند.

براساس شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، موتوری که از کروزن استفاده می‌کند به محفظه‌ای برای انفجار نیاز دارد که اندازه آن باید ۱۰ برابر موتور‌های سوخت هیدروژنی باشد. ولی قرار‌دادن چنین محفظه‌ای در هواپیما‌های هایپرسونیک شدنی نیست. به‌همین دلیل، دانشمندان دریافتند که با افزودن یک برآمدگی کوچک در سطح داخلی محفظه هوای این موتور هایپرسونیک می‌تواند شرایط انفجار را فراهم کرد.

با این وجود، چینی‌ها همچنان مدعی هستند که هزینه تولید این موتور‌ها به حد کافی پایین نیامده و سعی دارند که با کار بیشتر روی این فناوری، این مانع را هم از پیش رو بردارند.

منبع: دیجیاتو به نقل از SCMP

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->