گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد
سرخط خبرها

«چالش‌های طراحی و نوآوری»، بستری برای هم سویی دانش با مهارت هنرمند

  • کد خبر: ۱۳۶۸۳۹
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
«چالش‌های طراحی و نوآوری»، بستری برای هم سویی دانش با مهارت هنرمند
رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد برگزاری «چالش‌های طراحی و نوآوری» را در جشنواره هنر‌های شهری بستری برای هم سویی دانش با مهارت هنرمند عنوان کرد.

شکیبا افخمی راد  | شهرآرانیوز؛ مسئولان برگزاری جشنواره هنر‌های شهری مشهد در دوره‌های مختلف همواره تلاش کرده اند که علاوه بر استفاده از تجارب گذشته، رویکرد‌های جدیدی را برای ارتقای کیفیت این رویداد در نظر بگیرند. بر همین اساس و برای شکل گیری اتفاقاتی متفاوت در جشنواره هنر‌های شهری ۱۴۰۲ هم برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است. یکی از این اتفاقات، برگزاری رویداد چالش‌های طراحی و نوآوری است. این رویداد با بهره گیری از فرصت هم افزایی هنرمندان و نوآوران به دنبال ایجاد بستر مناسب برای پرورش ایده‌های خلاقانه و بدیع هنرمندان شرکت کننده در جشنواره بین المللی هنر‌های شهری مشهد است.

در واقع هنرمندان علاوه بر اینکه می‌توانند طبق روش هرساله آثار و طرح هایشان را در سایت جشنواره ارائه دهند، می‌توانند با حضور در رویداد چالش‌های طراحی و نوآوری که برای سه بخش هنر‌های تعاملی شهری، آذین بندی شهری و آثار و آذین‌های نوری در نظر گرفته شده است، پا در این عرصه بگذارند. البته در فراخوان جشنواره به افراد و گروه‌های متقاضی توصیه شده است که با توجه به اهمیت این سه بخش براى دبیرخانه رویداد، از طریق حضور در کارگاه‌های چالش طراحی و پرورش ایده در جشنواره شرکت کنند.

حتی به کسانی که می‌خواهند به صورت مستقیم آثارشان را برای جشنواره ارسال کنند، پیشنهاد شده است به منظـور آگاهی بیشتر از محتوا و رویکرد‌های بخش‌های مختلف در نشست‌های توجیهى حضور داشته باشند. رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در گفتگو با روزنامه شهرآرا توضیحات بیشتری درباره رویداد چالش‌های طراحی و نوآوری ارائه کرده که پیش روی شماست.

فرصتی برای حضور استعداد‌های جدید

علی مسافری، رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، درباره برگزاری رویداد چالش‌های طراحی و نوآوری در جشنواره هنر‌های شهری مشهد می‌گوید: ما نیاز داریم هنرمندان و افراد علاقه‌مند جدیدی در فضای شهری به ما ملحق شوند؛ افرادی که بتوانند در این زمینه کار‌های متفاوتی انجام دهند.

به گفته او این افراد باید با الزامات و اقتضائات مرتبط با ارائه کار در فضای شهر آشنا شوند، چون اگر بخواهند به صورت آزمون و خطا در جشنواره‌ها شرکت کنند، سال‌ها زمان می‌برد که آثارشان به استاندارد‌های لازم دست پیدا کند.
مسافری خاطرنشان می‌کند: هدف ما از برگزاری کارگاه‌ها صرفا رد یا قبول آثار برای اجرا در جشنواره نیست، بلکه ما به دنبال ایجاد یک فرایند آموزشی و تقویتی برای علاقه‌مندان هستیم تا به این ترتیب آن‌ها زودتر به هنرمندانی تبدیل شوند که می‌توانند برای شهرشان طراحی‌های متفاوت و خلاقانه انجام دهند.

رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد کارگاه‌هایی را که امسال در جشنواره برگزار می‌شود بخش مهم این رویداد می‌داند و می‌گوید: ما باور داریم اگر افراد وارد فرایند کارگاهی تحت عنوان چالش‌های طراحی بشوند، آمادگی بیشتری برای ارائه آثار خود خواهند داشت و درنهایت ما به خروجی بهتری دست پیدا خواهیم کرد. چون در این روش، طرح‌ها و آثار از چند فیلتر می‌گذرند و کار‌های باکیفیت تری انتخاب می‌شوند.
به نظر او برگزاری کارگاه‌ها سود و منفعتی دوجانبه دارد که هم هنرمندان را با توانایی لازم برای ارائه آثار شهری آشنا می‌کند و هم به بهبود کیفیت آثار جشنواره کمک می‌کند.

برگزاری کارگاه‌ها برای ۳ بخش

مسافری با اشاره به دوره‌های گذشته جشنواره هنر‌های شهری یادآور می‌شود: در سال‌های گذشته نیز کم وبیش کارگاه‌هایی تحت عنوان‌های مختلف در حاشیه جشنواره برگزار می‌شد، اما عمدتا در این کارگاه‌ها مباحث نظری، آموزشی و تئوری مطرح می‌شد. امسال کمی فضا عملی‌تر شده و در واقع تا آخرین مرحله ارائه طرح، هنرمندان در کارگاه‌ها حضور دارند. یعنی کارگاه‌های امسال صرفا یک بیان آموزشی نیستند و هنرمند را در میانه مسیر رها نمی‌کنند.

او درباره روند برگزاری کارگاه‌ها نیز توضیح می‌دهد: کارگاه‌های جشنواره برای سه بخش، تدارک دیده شده است و هرکدام چند مرحله دارد. همچنین برای هر بخش یک پیش نشست و جلسه توجیهی داشتیم و کلیات مدنظر جشنواره را برای علاقه‌مندان تشریح کردیم.
رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: افرادی که در کارگاه‌ها حضور دارند بر روی محور‌های جشنواره ایده پردازی می‌کنند تا طرح‌های اولیه شکل بگیرد. سپس آن‌ها ایده‌ها و طرح‌ها یشان را ارسال می‌کنند تا مورد داوری و ارزیابی اولیه قرار گیرد.

افرادی که ایده هایشان از بضاعت لازم برای پرورش برخوردار باشد، به مرحله بعدی راه پیدا خواهند کرد و برای حضور در یک یا دو دوره ورکشاپ دعوت خواهند شد تا در این گام در تعامل با مربیان و پیش کسوتان بتوانند کارشان را بهبود ببخشند و به رویکرد‌ها و مفاهیم مدنظر جشنواره نزدیک شوند. یعنی ما قرار است در یک فرایند تعاملی به طرح‌های جدیدتری برسیم. بعدازاین ورکشاپ‌ها هم یک جلسه ارائه و داوری نهایی انجام می‌شود.

مسافری همچنین یادآور می‌شود: در واقع برای هرکدام از طرح‌هایی که توسط گروه‌ها و هنرمندان مختلف ارائه می‌شود، سه اتفاق ممکن است رخ دهد. هیئت داوران می‌تواند مستقیم طرح را برای اجرا در شهر انتخاب کند یا اینکه بگوید طرح نیازمند اصلاح است و به ارائه کننده فرصت بدهد طرحش را بهبود ببخشد و در رویداد نهایی دوباره آن را ارائه کند. حالت دیگر هم این است که آن طرح به طورکلی از مسیر رویداد خارج شود.
به گفته او در هرکدام از بخش‌های هنر‌های تعاملی، آذین بندی و نورآرایی، چهار نشست و کارگاه برگزار می‌شود که در مجموع دوازده نشست می‌شود. در انتهای کارگاه‌های هر بخش هم به سه نفر جوایزی اهدا می‌شود و اگر آثار متناسب با فضای شهری باشند، در شهر نصب خواهند شد.

فراهم شدن فرصت تعامل و تیم سازی

مسافری در ادامه صحبت هایش درباره روش دیگری که هنرمندان می‌توانند در جشنواره حضور پیدا کنند توضیح می‌دهد: تنها راه شرکت در جشنواره حضور در رویداد چالش طراحی نیست و هنرمندان می‌توانند به رسم هرساله از طریق سایت، آثارشان را ارسال کنند و منتظر بمانند تا نتیجه ارزیابی‌ها اعلام شود. این فرایند همچنان باز است، اما به عنوان مسیر جنبی و حاشیه ای. یعنی اگر کسی نتوانسته است یا نمی‌خواهد در چالش‌ها شرکت کند، این امکان برایش وجود دارد که طرحش را ارائه دهد.

او تأکید می‌کند: برنامه‌ای که ما امسال در جشنواره هنر‌های شهری در نظر گرفته ایم در سال‌های قبل تجربه و پیاده سازی نشده است و به نظر می‌رسد مزیت‌های بسیاری داشته باشد، مانند بهره گیری از تجارب مربیان مختلف، برپایی کارگاه‌های آموزشی و فراهم شدن فرصت تعامل و تشکیل گروه.

رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد همچنین ادامه می‌دهد: در کارگاه‌های چالشی، هنرمندان می‌توانند از ظرفیت افراد خلاق و شرکت‌های دانش بنیانی که مثلا در حوزه نور تخصص دارند، استفاده کنند. به این ترتیب ایده هنرمند، با دانش، علم و تجربه و مهارتی که فناور دارد، گره می‌خورد و ما شاهد آثار ارزشمندی در شهر خواهیم بود.

او با اشاره به رویکرد انجام کار گروهی و شکل گیری فضای هم گرایی در این دوره از جشنواره می‌گوید: هنرمندان درگذشته، آثارشان را ارسال می‌کردند و منتظر اعلام نتایج داوری‌ها می‌ماندند، اما در این دوره قرار است با یکدیگر همکاری داشته باشند تا آثار خوبی در سه بخش آذین بندی، نورآرایی و المان‌های نوآورانه تعاملی تولید شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->